The Succubus Club, Vampire 1ed

Nässe

Myrmidon
Såhär, när jag var ung fick jag tidigt Vampire 1ed och äventyret Ashes to Ashes som vi spelade flera gånger men aldrig spelade klart, mest eftersom jag som yngst i gruppen var lite väl mycket fan av rollpersonerna och hela tiden byggde på det spelarna gjorde. Detta innebar bland annat att kasta in magiker och trollkarlar (innan Mage och Werewolf började ges ut) och låta berättelsen försvinna långt från de förskrivna. Men all in all hade vi skitkul och jag tycker fortfarande att Ashes to Ashes är ett välgjort äventyr, som på ett bra sätt lyckas vara traddigt och halv-rälsat men ändå anpassat till att placeras i en komplex sandlåda/ fisktank, alltså Chicago by Night, som också var en av få böcker jag hade. Min faster lyckade köpa Vampire-böckerna ganska snart efter de kom ut, i någon spelbutik i Malmö.

På den tiden sneglade jag mycket på listan längst bak i regelboken över böcker som skulle komma, och jag var nog mest sugen på The Succubus Club, en äventyrsamling som utspelade sig i Chicago. Men jag lyckades aldrig köpa den. Trodde jag. För nu när jag går igenom min spelsamling ligger ju boken här, och jag vet att jag aldrig läst den.

En del av mig blir sugen på att dra igång en kampanj med Vampire 1ed och köra introäventyret i regelboken, sen Ashes to Ashes och sedan The Succubus Club men jag vet också att det är för mycket jobb, och för långt från den spelstil jag föredrar nu. Men jag blir ändå väldigt sugen på att veta mer om The Succubus Club. Så...
* Är det någon spelat äventyren?
* Och är de lika hårt rälsade som jag uppfattar att de är, efter en snabbläsning?

Är det något att ha, och någon mer som körde Vampire 1ed back then? Visst var Chicago grymt!? Så skönt att slippa alla hyperonda extrem-vampyrer som dök upp i senare supplement och editions... Men svårt var det, att hålla reda på alla personer och intriger.

Och med ett sneglande öga på trådar som postats de senaste dagarna ska jag ange att Ashes to Ashes skrevs av Stewart Wieck och The Succubus Club av ett helt gäng författare (sex stycken, plus två personer som står för Development och tre andra för Concept) där Graeme Davis är en. Puh, för många namn.

Så Succubus Club fungerar bäst, tycker jag, om man stoppar in den i kampanjen, kanske kör något av äventyren och sedan kör man biten i Under A Blood Red Moon där klubben anfalls av varulvar efter att spelarna bryr sig om den.

Äventyren ÄR rälsade och inte jättebra. De är på ungefär samma nivå som Alien Hunger där de känns som att någon skrev ner vad som hände i deras hemma spelgrupp. Men alla äventyren utom Paper Chase går att rädda. Jag hade kört Player of Pawns om jag bara kunde köra ett av dem. Jag hade straight upp bytat ut Paper Chase mot ett annat scenario eller bara skippat det och skrivit runt det för det är inget vidare.

Last edited:
Back