Nekromanti [The Pool] Balladen om bröderna Kelly

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Vi lirade The Pool häromdagen. Vi var tre, med mig som SL (även om vi snart insåg att roterande SL-skap hade funkat lika bra, eller bättre).

Två irländska emigranter stod i centrum av berättelsen, Liam och Connor Kelly. Storebror och lillebror. Helt genreriktigt arbetade de för en girig boskapsbaron och själva handlinge skulle kretsa kring ett bankrån. Boskapsbaronen hade just sålt av något stort och skulle deponera stårlarna i stadens (Silver Creek fick hålan heta) bank. Anledningen var att dessa två sorglösa individer ljugit under flera år för resten av familjen på Irland och eftersom allt lät så bra skulle de komma över. Gården skulle säljas och allt. Panik!

Problem fanns i form av Connors kärlek till boskapsbaronens dotter, Elizabeth och att Liam hade en son med en mexikanska, tillika prostituerad. Så, de kunde alltså inte bara dra. Connor var en jäkel på skjutjärn, hade en snabb häst och Liam drevs av att bli rik, sin son och var därtill en sate på knivar.

Historien började unde söndagsmässan i den mexikanska kyrkan (våra vänner var katoliker) där Liam och Conner tyst planerade bankstöt under predikan. Sedan följde lite karaktärsfördjupande scener mellan bröderna. De snackade bankrån, kollade banken, jobbade på ranchen m.m. Kort sagt sådant som gärna händer i början.

Historien hettade till när det visade sig att Elizabeth (som är gravid med deras barn) snart skulle gifta sig. Hennes festman skulle komma om tre dagar och på den fjärde skulle det bli bröllop. Storebror Liams planer skulle inte hålla. Nu var det bråttom!

Samma natt knackade Connor på Elizabeths fönster. "Följ med mig. Jag har pratat med Padre. Han gifter oss nu, inatt. Sen ger vi oss av, mot vår egen framtid"

*Tärningararna rullade - Inte en enda etta!!*

Elizabeth svarade. "Men förstår du inte Connor? Jag ska gifta mig med Wiliam!
"Men vårt barn då?" Svarade Connor
"Det finns en kvinna i Santa Guedolpe som kan hjälpa oss. Jag har redan pratat med henne. Allt är ordnat."
"Men..." Protesterade Connor
"Glöm det här nu" svarade Elizabeth och stängde fönstret.

Det var en fräck scen. Men det blev fräckare.

Allt mer kom att kretsa kring Connor och Elizabeth medan Liam försökte stötta och föra tillbaka tankarna till bankrånet. Men han insåg att han fick göra planeringen själv.

För att göra en lång historia kort så gick det från värre till värst. Ett nytt kassaskåp anlände till banken. Revolvermän var inhyrda som vakter och det visade sig att det behövdes tre nycklar till kassaskåpet.

Bröderna beslutade sig för att kidnappa Elizabeth, men Connor kunde inte. Han tvekade, sa fel saker, erkände. I en lada en bit utanför staden urartade det hela till mord. Connors pistol gick av i tumultet och Elizabeth föll död ner.

Det var nu uppenbart att historien inte skulle sluta lyckligt. Tärningspölarna var nästan slut och i ett sista desperat försök att komma undan rånade de banken. Liam, den trygge och stabile brodern, sköts till döds med Connor kom undan, tack vare sin snabba häst.

All in all. Det blev en western om svek, brustna drömmar och en nedåtgående våldspiral. En cool grej med systemet är att karaktärerna så väldigt tydligt visar vägen. En pöl på 0 tvingar spelarna att använda de Traits de har. En person med våldsinriktade Traits måste gå våldets väg för att få nya tärningar. Det är riktigt coolt.

Egentligen var det inget jag saknade i systemet. Som stöd för historieberättande, och intensiva sådana, är det väldigt bra. Utan problem skulle man kunna klistra på hur mycket som helst ovanpå reglerna om det är något man saknar. Jag är sugen på att prova systemet igen. Vi snackade om att låta GM´s tärningar ökar vid en winning streak. Alltså, om handling 1 lyckas får man två tärningar på handling 2 och 3 på handling 3 skulle även 2:a lyckas. Det är ett bra sätt att få ordning på SL´s godtyckliga tärningar som jag aldrig blev helt bekväm med. Mellanlägen var ofta ganska svåra att berätta. När konflikten inte avslutas är det ibland knivigt att hitta på vad som händer. Två alternativ vi körde med var att konflikten avbröts eller eskalerade. Men det känns som att det krävs lite övning.

Men The Pool rekomenderas starkt. 4 sidor regler är dessutom ganska tilltalande. Speciellt när vi annars spelar Burning Wheel med sammanlagt nästan 1000 sidor regler... :gremsmile:
 
Top