The Great Game

Brior

Swordsman
Jag läser just med stort nöje en biografi om sir Richard Francis Burton som var en äventyrare och soldat aktiv under mitten av 1800-talet. Hans liv är mycket inspirerande för en rollspelskonstruktör. Burton deltar bland annat i ”The Great Game” som spion, dvs kampen om territoriellt inflytande mellan de engelska och ryska imperierna i Asien under 1800-talet.

Jag undrar vad det finns i spelväg, rollspel eller annat, från den tiden.

Jag tänker på Georg MacDonald Frasers böcker om antihjälten Flashman, som utspelar sig från 1840-talet och framåt och vars protagonist är med i en massa historiska händelse, vanligen utanför Europa. Sämst i serien är den andra delen, som utspelar sig i ett fiktivt land i Europa. De övriga böckerna utmärks av att författaren på ett mycket snyggt sätt skriver in Flashman i historiska händelser, i vars centrum han handlar. De är skrivna som en slags pseudohistoriska matineäventyr, med twisten att Flashman är otroligt feg, alltid ställer till det för sig själv, hamnar i synbart hopplösa knipor, har sex med diverse vanligen vackra och mäktiga kvinnor, och alltid kommer ut på andra sidan med kredd.

Det var länge sedan jag läste dem och jag tror att de inte åldrats väl i vissa avseenden. Flashman är sexist och rasist, och gör en del rätt vidriga saker. Författaren själv kom ut som högertroll på ålderns höst, och kanske skulle jag idag uppfatta själva böckerna som sexistiska och rasistiska. Men kan man se förbi det så är de otroligt välkomponerade och välskrivna böcker, byggda kring historiska händelser.

Sen finns ju Space 1889, säger det nu, innan @Mekanurg säger det.

Last edited:
Jag läser just med stort nöje en biografi om sir Richard Francis Burton som var en äventyrare och soldat aktiv under mitten av 1800-talet. Hans liv är mycket inspirerande för en rollspelskonstruktör. Burton deltar bland annat i ”The Great Game” som spion, dvs kampen om territoriellt inflytande mellan de engelska och ryska imperierna i Asien under 1800-talet.

Jag undrar vad det finns i spelväg, rollspel eller annat, från den tiden.

Jag har ingen aning om ett sådant rollspel finns, men gör det inte det så låter det som ett rollspel som borde skrivas av @Mekanurg

Som av en händelse läser jag just i boken att Burton, sedan han sparkats som konsul i Damaskus, får uppdraget av en gruvprospektör att resa till Island och undersöka svavelgruvorna där! En slump när jag som bäst redigerar Svavelvinter för DoD23? I think not! Praanz da Kaelve IRL!

”There was sulphur aplenty, but it did not seem easily available.”

För två år sedan tågluffade jag genom Polen, Slovakien, Ungern och Slovenien ner till Trieste, där jag besökte Sir Richards hem och arbetsplats. Sedan Venedig, och hem över Alperna.

I just saw a board game about this, but I dont remember the title now, Ill see if I can dig it up.
Rules wise, I think if its pretty realistic, literally any game will work. If its more swashbucklery, then something a bit more heroic.
It seems like an obvious choice for GURPS I suppose, you can cover most of the gear with High Tech.

Jag har fått höra att Äventyr på riktigt, en biografi om Sven Hedin, som reste i de trakterna runt den tiden (eller i mitten av 1890-talet) sk vara väldigt läsvärd. Intr läst den själv dock.

Jag har fått höra att Äventyr på riktigt, en biografi om Sven Hedin, som reste i de trakterna runt den tiden (eller i mitten av 1890-talet) sk vara väldigt läsvärd. Intr läst den själv dock.
Man kan därtill läsa Hedin i original. Han var oerhört produktiv. Och böckerna går att köpa än idag på boklådorna. Min fru köpte ett par volymer i förra vecka (pga postkoloniala studier).

Gustaf Mannerheim, den framtida fältmarskalken och presidenten, genomförde som rysk officer en spionresa till Centralasien 1906-1908; hans anteckningar, en bladning av geografi och etnografi, finns publicerade i tre tjocka böcker tillsammans med diverse kommentarer. Första volymens LIBRIS-post: https://libris.kb.se/bib/11855621.

Back