RECENSION The Game Design Toolbox

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
450.jpg

The Game Design Toolbox är en facklitteraturbok om spelmakande. Det låter torrt, men innehållet är lättsamt, pedagogiskt, och framför allt praktiskt.

Istället för att pladdra en massa teoretiskt och abstrakt babbel ger författaren en uppsjö konkreta och användbara verktyg, 71 stycken närmare bestämt. Dessa verktyg utgörs av rannsakande frågor, praktiska övningar, och klarsynta tips, disponerade enligt spelmakandets olika faser. De kan användas både för att syna de designval du gjort hittills och för att hjälpa dig att komma vidare i designprocessen.

Allt dryper av erfarenhet och insiktsfullhet. För mig som pysslar med att skapa spel ger flera av verktygen hög igenkänning, men jag får även många nya insikter och riktigt bra konkretiseringar av koncept som tidigare känts luddiga. Det är inte 100% som är tillämpbart för rollspel, men helt klart den överväldigande merparten. Bland favoritverktygen är Magic It! – att använda stämningsfulla adjektiv för att göra saker mer särpräglade (något som exempelvis Mörk Borg redan gör föredömligt) – och Stand on Pillars – att konkret etablera de särpräglande grejerna man är ute efter i sitt spel.

Språket är lätt och ledigt; innehållet har även en god dos humor, inte minst i de enkla men effektfulla streckgubbe-illustrationerna som exemplifierar tipsen. Boken är under 200 sidor lång och varje verktyg får ett eget kortfattat uppslag, så man kan både sträckläsa den (vilket jag gjorde) eller bläddra fram något enskilt verktyg när man kört fast i sin speldesign (vilket jag kommer att göra framöver).

face.png

Jag köpte främst den här boken för att det är @entomophobiac har skrivit den. Inte för att han är snäll (det är han), utan för att jag alltid upplevt att han har intressanta saker att säga om speldesign. Och det intrycket blev bara bekräftat efter min genomläsning av hans bok.

The Game Design Toolbox kan köpas via bland andra Routledge, Adlibris, Bokus, och Amazon; eventuellt kan man få tag på ett ex via författaren också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
The Game Design Toolbox kan köpas via bland andra Routledge, Adlibris, Bokus, och Amazon;
Jag vill passa på att upprepa min varning här, till andra som vill ha den som E-bok – Routledgeversionen kan bara läsas i deras läsare och går inte att konvertera, skriva ut eller på något sätt befrias från sin DRM. Bokusversionen har andra DRM-relaterade begränsningar; den på Amazon/Kindle har inga andra begränsningar än att det är just Amazon/Kindle. Och… jag har hört… att det rent hypotetiskt sett är möjligt att befria Kindleböcker så man kan läsa dem på valfri E-boksläsare så länge man vill. Jag tror att Bokusversionen använder Adobe Digital Editions, och då borde det vara möjligt där också.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det går inte att få loss kanske tio exemplar till försäljning för ett rimligare pris på SF-bokhandeln? Jag tycker att 689 kr är för mycket för en bok med goda råd. För det priset vill jag ha en fet kampanjmodul med extra allt (typ en nyskapande världsbok med tre stora färgkartor). Justin Alexanders So You Want To Be A Game Master kostar bara 240 kr på Adlibris. Det tycker jag är ett synnerligen prisvärt köp.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det går inte att få loss kanske tio exemplar till försäljning för ett rimligare pris på SF-bokhandeln? Jag tycker att 689 kr är för mycket för en bok med goda råd. För det priset vill jag ha en fet kampanjmodul med extra allt (typ en nyskapande världsbok med tre stora färgkartor). Justin Alexanders So You Want To Be A Game Master kostar bara 240 kr på Adlibris. Det tycker jag är ett synnerligen prisvärt köp.
Vad jag förstått från den andra tråden är det förlagets utpris som är högt, vilket ofta är fallet när det handlar om lite smalare facklitteratur.

Personligen tycker jag inte att det är orimligt – snarare så att det borde vara standard – eftersom det inte bara är pappret man betalar för. Men ja, storförlagens massproduktion gör ju att vi har vant oss vid sjukt billiga böcker.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Vad jag förstått från den andra tråden är det förlagets utpris som är högt, vilket ofta är fallet när det handlar om lite smalare facklitteratur.
Precis. Jag har ingen som helst möjlighet att påverka priset. Som den klassiska kommentaren, "I just work here".

Men vad skulle studenter klaga på om inte deras studielitteratur var dyr?!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Vad jag förstått från den andra tråden är det förlagets utpris som är högt, vilket ofta är fallet när det handlar om lite smalare facklitteratur.

Personligen tycker jag inte att det är orimligt – snarare så att det borde vara standard – eftersom det inte bara är pappret man betalar för. Men ja, storförlagens massproduktion gör ju att vi har vant oss vid sjukt billiga böcker.
Med den typen av argument kan man lika gärna tänka sig att lägga priset på 5000 kr eller ännu mer. Jag tror helt enkelt att det jämförelsevis höga priset gör att betydligt färre kan läsa boken. Man kan undra hur många som kan tänka sig att betala 2359 kr för den inbundna versionen (det är vad den kostar på Bokus, se länk ovan). Jag förstår att författaren inte har satt priset själv i det här fallet och jag tycker förstås att han förtjänar ett skäligt honorar (precis som alla andra rollspelsskapare som jobbar för vinstdrivande förlag). Men jag svarar i det här fallet som potentiell kund. Jag har inte råd med allt och lär inte vara ensam om att betrakta priset på boken som väl saftigt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Nä, inte teori. Praktik!
Bara så att jag ska förstå, det är alltså inget teoretiserande kring varför utan enbart hur? Alltså mer som matlagningsrecept när det sällan förklaras varför man ska ha viss temperatur, råvara eller krydda.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Med den typen av argument kan man lika gärna tänka sig att lägga priset på 5000 kr eller ännu mer. Jag tror helt enkelt att det jämförelsevis höga priset gör att betydligt färre kan läsa boken. Man kan undra hur många som kan tänka sig att betala 2359 kr för den inbundna versionen (det är vad den kostar på Bokus, se länk ovan). Jag förstår att författaren inte har satt priset själv i det här fallet och jag tycker förstås att han förtjänar ett skäligt honorar (precis som alla andra rollspelsskapare som jobbar för vinstdrivande förlag). Men jag svarar i det här fallet som potentiell kund. Jag har inte råd med allt och lär inte vara ensam om att betrakta priset på boken som väl saftigt.
Rimligt. Jag är inte förläggare, författare, eller återförsäljare för boken, jag tycker bara att den är läsvärd och ångrar inte pengarna jag lade på mjukbandsversionen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Bara så att jag ska förstå, det är alltså inget teoretiserande kring varför utan enbart hur? Alltså mer som matlagningsrecept när det sällan förklaras varför man ska ha viss temperatur, råvara eller krydda.
Visst, ett och annat resonemang bakom varför finns det. Men ofta upplever jag att syftet är ganska självklarande och fokus läggs på just det praktiska.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Rimligt. Jag är inte förläggare, författare, eller återförsäljare för boken, jag tycker bara att den är läsvärd och ångrar inte pengarna jag lade på mjukbandsversionen.
Jag gjorde som jag brukar göra: skickade ett inköpsförslag till Stockholms stadsbibliotek. Det funkar inte alltid men ofta. Lavabiblioteket i Kulturhuset har ju en ganska välsorterad avdelning för rollspel (dock utan äldre grejer). Jag lånar ofta där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Visst, ett och annat resonemang bakom varför finns det. Men ofta upplever jag att syftet är ganska självklarande och fokus läggs på just det praktiska.
Ok, misstänkte att det nog var så :) Det gör ju mig mer sugen på boken. Jag tycker ju att det här smutskastandet, eller vad man ska kalla det, av teori, är både märkligt och kontraproduktivt. Att något bottnar i teori, eller att någon ägnar sig åt teoretiska diskussioner, är för mig endast en signal att det finns en tanke bakom. Vilket jag tycker är bra.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Några exemplar på bibliotek hade varit trevligt. Jag är väldigt nyfiken på boken : ) Hur bra eller dålig är biblioteksersättningen numera?
 
Top