Nekromanti The Face - Heirs to the Krays

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Så var det då dags för mig att avslöja lite om mitt sedan en tid tillbaka påbörjade projekt.

"The Face - Heirs to the Krays"

"...how many guns have we got here? Thirty? Thirty-five?
I could get a man to hold every single one of these if I need to. You know what that is? It's a fucking army, that's what."

- Illegal vapenförsäljare från Södra London citerad i ”Gangland Britain”

Introduktion
Detta projekt är ett försök till att lyfta på locket till Storbritanniens undre värld. Det är en exposé av gängen, deras illegala aktiviteter, medlemmarna och ceremonier. Från dom crack-infekterade miljonprojekten i storstäderna till golfklubbarna för de rika i det lantliga England. Spelet ska försöka måla upp den skrämmande bild av olikheter och våld som det kriminella samtida Storbritannien har att ge – samtidigt som jag vill föra in den svarta humor och berättarkonst som den brittiska filmen och tv har gett oss.

Många har nog med mig fascinerats av historier om tidiga ’gangsters’, som exempelvis bröderna Kray, och deras framfart i sextiotalets EastEnd. Njutit av filmer som The Face, Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch, Trainspotting, Human Traffic, My name is Joe, ID, Stella does tricks och liknande. Fastnat i BBC och Channel 4 producerade tv-serier i och omkring den undre världen. Har du sedan kanske besökt landet i fråga och förfasats över den verkliga kriminaliteten, klassklyftorna och rasismen utan att sluta älska landet så är kanske detta spelet för dig.

Tanken är att inkorporera realismen av det verkliga Storbritannien med den fiktion som tv-serier och filmer ger oss. Spelarna tar på sig rollerna av cannabissmugglande jamaicaner, pintsvingande ’cockney rejects’ som drömmer om det stora klippet eller utbrända polisintendenter med mer problem hemma än man vågat drömma om.


”If you hold back anything, I'll kill ya. If you bend the truth or I think your bending the truth, I'll kill ya. If you forget anything I'll kill ya. In fact, you're gonna have to work very hard to stay alive, Nick. Now do you understand everything I've said? Because if you don't, I'll kill ya.”
- Rory Breaker till Nick the Greek i Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Regler
Tanken är att spelet ska kunna spelas med vilka ’house-rules’ du själv väljer men det kommer även medfölja lätthanterliga ’friforms’ regler. Idén är att rollspel ska premieras över regeldiskussioner men självfallet är tärningen fortfarande en viktig del av spelandet.

”As a wiseguy, you can lie, you can cheat, you can steal, you can kill people – legitimately. You can do any goddamn thing you want and nobody can say anything about it. Who wouldn’t want to be a wiseguy?”
- Fotsoldat i Bonnanno familjen citerad i ”Donnie Brasco: My Undercover Life in the Mafia”

Kampanjer
Spelet kommer lämpa sig för speltillfälles scenarier och kampanjer av längre slag. Exempelvis kan en kampanj röra sig runt Ett mindre gäng som växt upp tillsammans och som livnär sig delvis eller helt på illegala aktiviteter. De kan verka i en speciell stadsdel (t.ex. Soho eller Vauxhall) eller följa ett speciellt fotbollslag (t.ex. Chelsea Headhunters eller WestHam Hammers). Möjligheterna är outtömliga och faktumet att spelet utspelar sig i samtiden gör det inte mindre actionfyllt eller spännande – tvärtom!

Hittills har jag färdigställt kapitel om den traditionella brittiska brottsligheten, den jamaicanska (Yardies) och de kinesiska triaderna. Det som kommer följa är den italienska maffian och den asiatiska (pakistanska) organiserade brottsligheten. Kapitel om brittisk samtid- och kriminella historia (klass- och immigrationsperspektiv). Rättsväsende och fängelser samt sukulturers inverkan (t.ex. Skinheads och Yardieskulturen).

Hoppas att åtminstånde någon mer än jag är anglofil och kommer uppskatta detta då det ligger klart. Har ni några frågor eller kanske har lust att medverka så mejla gärna!

Jericho One rez_x@hotmail.com


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jericho one on 2001-03-25 14:56.</EM></FONT></P>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Läckert. Jag har en polare (Werrin) som funderade en tid på att göra ett rollspel i stil med "Snatch" och "Lock, stock& 2 smoking barrels". Du kan ju ta och hålla produktionsrapporten uppdaterad. Jag är säker på att rätt många är sugna på ett sådant rollspel.

Kunskap är det bästa vapen någon någonsin kommer att ha i sin ägo. Förutom Ryska Vintern.
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
The Eyes - Mirrors of the soul

Ledsen för att ta ämnesnamn från en knäpp serie på femman och för att jag inte har något vettigt att säga ([color:red]Yassilus</font color=red>) men det är ett rätt så sjysst upplägg du har.



Douggie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Sluta angripa mig hela tiden!

Jag är förbannat trött på att alla alltid klagar på mig. Ge upp nu, Douggie!

--
Martin
--
"Bättre nörd än överkörd"
- Martin Ohlsson
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Sluta angripa mig hela tiden!

Vaa, vad har jag gjort nu då? Någon hackade mitt gamla lösenord, och han har blivit straffad, men jag har inte gjort detta!

Douggie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Sluta angripa mig hela tiden!

Vem hackade vad var???

*skrattar så jag blöder*

--
Martin
--
"Bättre nörd än överkörd"
- Martin Ohlsson
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Därför trackaserar folk dig!

För att de känner mig. Dålig anledning egentligen.
Jag är för snäll för att mobba tillbaka.

--
Martin Ohlsson
 
Top