The End of the World is Just the Beginning

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Egentligen hade jag nog velat skriva ett spel som heter så, TEotWiJtB (uttalas [teåttvit] ) men jag tänker låta någon annan göra det. Ja, det baserar sig på Peter Zeihans bok med samma namn (vars små klipp @Big Marco spammar om på FB varför jag till slut läste boken). Det är en...fascinerade läsning.

1. Zeihan är uppenbart påläst och har gjort grundlig research
2. Trots det lyckas han ägna sig åt såväl cherry picking som
3. Ett tonläge som inte hade landat väl i någon fakultet värd namnet.
4. Det är som att han vill vara polariserande och lite lagom kantbaronisk fast han har på fötterna så han behöver inte.

Iaf. Det här är ingen bokrecension utan ett pitch för ett near future RPG. Bokens tes är nämligen rätt enkel och bra spelmaterial:
  • Världens stormakter är på dekis.
  • Det finns inte längre någon garant för global säkerhet.
  • Globaliseringen har inneburit ett utbyte av såväl varor som råvaror där man kunnat ta igen det man saknat genom import, varför hela klotet nu är industrialiserat.
  • I avsaknad av global säkerhet är det each to his own som gäller. Det mest tydliga exemplet på detta är en allt mer utbred statssanktionerat piratverksamhet
  • Vilket leder till totala stopp i världshandeln.
  • Planeten delas upp i nya områden som inget av dem kan föda sin egen befolkning varför masssvält och allsköns elände uppstår.
  • (Zeihan menar att USA (inkl Central- och Sydamerika plus Kanada) kommer klara detta utmärkt, och Skandinavien (inkl Baltikum och Brittiska öarna) kommer klara sig näst bäst men Zeihan glömmer nästan helt bort klimatförändringar och inte minst ideologi. Lägger man till dessa två kan man få Walking Dead fast utan zombies. Även i USA. Och Skandinavien.)
Jag tänkte mycket på Neotech när jag läste boken. Det finns så galet många variabler men nånstans landar jag i att det här nog inte är så jäkla orlimligt ändå. Men, ffa, det är en grym rollspelssetting!!! Vad kan man spela?
  • Pirater. Duh!
  • Handelsmän. Små snabba båtar, värdefull last.
  • Modern Western.
  • Och mycket annat! :)
 
Top