Nekromanti The Book of Challenges

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Läste i en intervju med någon knarklangare på www.wizards.com där han uppgav att han för närvarande arbetade på en kommande D&D-modul vid namn The Book of Challenges.
Nån som vet vad den kommer handla om?
Min gissning är att det är level20+boken...

/Max
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jag gissar...

...på att det är något med regler och riktlinjer för hur man bygger bra äventyr. Kanske en del fällor och grejer. Kanske halvfärdiga korta challenges som man kan kasta in lite var som helst när man spelleder.

En gissnins från mig.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Jag gissar...

Ja, mycket möjligt. Anledningen att jag gissar på att det är level20+boken är att det är den enda jag hört talas om som ska komma, men inte under 2001 :)
Dessutom tycker jag att DMG är ganska utförlig när det gäller hur man skapar bra äventyr...
Iofs spelar det inte, för min del, någon roll vad den handlar om - jag kommer köpa den ändå ;)

/Max
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag frågade precis Dale Donovan på WOTC-chatten. Han kunde inte säga så mycket, eftersom den inte finns i katalogen, men han nämnde att den skulle innehålla "nonliving challenges with which to challenge your PCs" - med andra ord fällor och liknande jox.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
20+ ?

Först och främst.. ursäkta mitt språk.. precis kommit hem från en fest med medeltida kläder.. drickan var dock högst modern, god och det fanns mycket.. meningsbyggnaderna kan därför vara i sämsta laget (hatar egentlgien folk som skriver saker påverkade, men det här är jag nyfiken på och jag vill inte glömma...)


Är det nån som vet nånting om high-level boken?
Annat än att den ska komma nån gång alltså

Mina spelare kommer nog vara där om ett halvår...Ska jag ha död på dem så att boken hinner komma innan de når dit igen eller hinner den komma lagom till jul?
Vem skriver den?
Vad innehåller den?

...är exempel på frågor jag har...

Läste nånstans att någon av de tre huvudförfattarna (Cook?) tyckte idén om speciella prestige classes för 20+ karaktärer lät bra.. nån som vet mer?


chrull - frågor frågor..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: 20+ ?

Anthony Valterra på WOTC nämnde att high-levelboken är löst planerad till juli 2002 (men eftersom deras katalog inte sträcker sig så långt kan de inte säga något officiellt). En mini-version ska dock enligt uppgift vara med i FR-boken som kommer om ca 2 veckor (i alla fall i USA, kan ta lite längre tid här), och du kan hitta en väldigt preliminär/grundläggande version på <A HREF="http://www.wizards.com/dnd/dnd_bgh_intro.asp" target="_new">http://www.wizards.com/dnd/dnd_bgh_intro.asp</A> /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Epic levels

I senaste uppdateringen av D&D-webben finns en snubbe med som heter nått i stil med Halaster Blackcloak, som tydligen byggde Undermountain. Han har 5 levels i Epic och listas med följande specialförmågor:

Epic-Level Benefits: Halaster has five effective levels of archmage (included above), and +1 higher-level spell x5 (included below).

Enligt Dragon 278 kommer man att när man når level 21 eller mer (jag antar i en enskild Class, inte totalt som Character level, eftersom Dragon Lords of Melniboné har snubbar som har total character level över 20) ta en Epic Level Ability, som kan vara +1 Ability-ökning, eller +1 Higher-level Spell, men det är allt som står.

Istället för att vänta på den boken, eller döda dina spelares rollpersoner, kan du använda "D&D3E Expanded Level Advancement Tables" Från Port City Games.

<a href='http://members.nbci.com/portcitygames/index.html'>Expanded Advancement Tables</a>

Har inte provat dessa själv, och ska titta på dem för att se om man måste ändra dem, men det är värt ett försök...

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Epic levels

Jag tog en titt... och jag tyckte INTE om det jag såg...

WOTC egna verkar bra ycket bättre... Där alltså en Class bara går till 20, sen kan man ta Epic Levels som kan ge dig speciella förmågor och förutsättningar...

Nåja.. jag får väl vänta och se hur lång tid det tar innan mina spelare når 20...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Epic levels

Det är totala Class Levels + HD som inte får överstiga 20 - för ett annat exempel, se frostjätteprästinnan de lade upp förra månaden: Frost Giant 14HD + Cleric 5 HD + Runecaster 1 HD + 3 "epic levels as Runecaster". "Epic levels of Runecaster" är nog, om man ska tro de preliminära höglevelreglerna från GenCon 2000, ett lättare sätt att säga "3 epic levels where she chose Increased Class Features as Runecaster." ICF ger dig skill points och class-features, men inte saves, BAB, egenskapsökningar eller feats (feats enligt den vanliga 1/3 levels-ökningen, det vill säga. Tar man ICF:Fighter får man feats, eftersom det är en klassförmåga för fighters. Dock är det rätt dumt, eftersom du annars kan ta 2 feats för en epic level.). Eftersom klasser bara går till level 20 kan du inte ta fler ICF än att du skulle komma upp i level 20 i alla dina klasser, sedan får du bli bättre på andra sätt.

Halaster är lite o-optimerad som Wiz20/Archmage5/Epic5 eftersom han då "missar" fem nivåers spells - Wizard och Archmage läggs ihop för att se hur mycket man kan kasta per dag, men det går inte högre än till level 20. Anledningen till bristen på optimering är att när de designade honom använde de en gammal version av Archmage-klassen som *inte* fick fler spells per dag, vilket skulle gjort Wiz20/Acm5 effektivt (20 nivåer Wizard för att få spells, 5 nivåer Archmage för att få coola förmågor). Med den reviderade Archmage-klassen är dock Wiz15/Acm5/Epic10 bättre: fler spells (en vardera från level 15 till 19), ett feat mindre (bonusfeatet wizards får på level 20), och räknas som 5 levels lägre när man lägger spells (20 i stället för 25).

För övrigt skulle jag inte rekommendera att basera ett argument om D&D-regler på vad som skrivs i tredjepartssupplement som Dragons of Melniboné - det är säkert ett bra supplement, men knappast en auktoritativ källa för D&D-regler.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Alright...

...det var ett av de mest rakt på sak-svaren jag läst. Här kommer mina kommentarer:

1. Var i reglerna står det att man inte får vara mer än Chacter Level 20 totalt? Jag hade också för mig att det var så, men har inte hittat någon entydig regel.

2. Jag hade hoppats att Dragon Lords of Melniboné hade kollats av WotC, och att de släppt igenom det. Existensen av Expanded Level Advancement Tables indikerar även att det råder en viss tvekan om vad som gäller.

Men vi får väl se, eller så får vi fråga Skip Williams, helt enkelt.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Alright...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>1. Var i reglerna står det att man inte får vara mer än Chacter Level 20 totalt? Jag hade också för mig att det var så, men har inte hittat någon entydig regel.<p><hr></blockquote><p>
Det närmaste de kommer att skriva det rakt ut är väl "Past 20th level, you don’t look up your abilities based on your character or class level. (från URL:en i förra posten). Dessutom finns det ett exempel med en Fig9/Wiz11 som kan ta Improved Class Features för att få skill points och spells som en Wiz12. Om man inte vore begränsad till max level 20 så skulle han kunnat ta en vanlig level som Wizard, och dessutom fått +1 BAB, +1 på alla saves och 1d4 hp.

Jag har ett minne av att jag såg ett mail/en post från Ryan Dancey som förklarade det lite med att om man tillät ohämmad multiclassning även över level 20 så skulle detta gynna strids-fokuserade gubbar för mycket, då dessa skulle kunna tjäna ihop stridsklasser ända upp till 60 levels (Fighter 20, Ranger 20, Barbarian eller Paladin 20) som alla hjälper till på samma sak, medan spells-orienterade klasser inte hjälper varandra på alls samma sätt - en Wiz20 har inte lika stor nytta av 20 levels till som Sorcerer som en Fighter 20 har nytta av 20 levels som Paladin.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>2. Jag hade hoppats att Dragon Lords of Melniboné hade kollats av WotC, och att de släppt igenom det. Existensen av Expanded Level Advancement Tables indikerar även att det råder en viss tvekan om vad som gäller.<p><hr></blockquote><p>
Mig veterligen utövar WOTC ingen kontroll över D20-produkter utöver själva licensen. Undantagen torde vara:

1. Deras egna D20-produkter, givetvis (Star Wars hittills, men snart även Wheel of Time och Call of Cthulhu).

2. Kingdoms of Kalamar som inte alls är D20 egentligen. I stället har Kenzer Co. licensierat varumärket D&D, och då blir WOTC lite mer stingsliga.

3. Antagligen Ravenloft-prylarna som kommer att komma från Arthaus i höst, fast där har det nog mer att göra med världen än systemet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Saxat från Eric Noahs sajt

Level 21+: Epic D&D (refers to "upcoming products like Dieties & Demigods and the Epic Level Handbook")

Angående programmet på GenCOn...

För övrigt, om ni inte redan har Eric Noahs sajt som startsida, SKÄMS!

<a href='http://www.rpgplanet.com/dnd3e'>Eric Noahs oefterhärmeliga sajt!</a>

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ursäkta mig...

...men somliga sitter faktiskt på telias ADSL och loggar in via webben... om jag hade den som startsida skulle jag inte komma in på den.. :p

Men det är ju ett givet besök varje dag... precis som wrnu är..


Och jag säger det som Seter egentligen menar:
Besök den ofta.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top