The Acolyte (Star Wars)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Såg första avsnittet igår. och det otroligt lökiga slutet sabbade lite. Hade hoppats på liter mer av en deckarhistoria, utifrån upplägget på avsnittet, men vi får väl se vad det barkar.
Fast väldigt glad just att de inte drog ut på ”nej, hon gjorde det inte, kanske vi ska kolla upp hennes tvilling?”, utan resolvade det kvickt. Mysteriet (för oss) är mycket intressantare - vad gjorde de fyra Jedi-mästarna som var så monstruöst att femton års tyst meditation och sedan självmord är en rimlig respons på att påminnas om det? Och viktigare, varför?

Det hade varit ofattbart lökigt att dra ut på tvillingmysteriet. Alldeles för mycket mystery-boxing på tv numera.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,170
Location
Göteborg
Så det är kanon att människor kan get freaky med andra arter? Trodde SW var mer PG-13 än så....
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Så det är kanon att människor kan get freaky med andra arter? Trodde SW var mer PG-13 än så....
Jacen Syndulla kände du väl till?

Annars:

1718011900919.png

 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
336
Location
Kristianstad
Asså jag pallar inte...jag har tappat SW helt och det har ändå varit min luft och mina andetag här i livet under lång tid.
Eller snarare tycker jag att Disney har tappat SW helt. Hur många spin-off-serier behövs det egentligen? Jag är nyfiken på Hammerhead, IG-88 och vad hände med Mace Towani efter att ha räddat sina föräldrar från det där läbbiga jättetrollet?

Jag har alltid tänkt att mer SW är bara bra och att det är härligt med ännu mer av det goda men såhär 20-11 serier efter och 9 filmer efter de tre första så vette fasen om jag inte blivit lite mätt ändå.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,089
Location
Marjura
Asså jag pallar inte...jag har tappat SW helt och det har ändå varit min luft och mina andetag här i livet under lång tid.
Eller snarare tycker jag att Disney har tappat SW helt. Hur många spin-off-serier behövs det egentligen? Jag är nyfiken på Hammerhead, IG-88 och vad hände med Mace Towani efter att ha räddat sina föräldrar från det där läbbiga jättetrollet?

Jag har alltid tänkt att mer SW är bara bra och att det är härligt med ännu mer av det goda men såhär 20-11 serier efter och 9 filmer efter de tre första så vette fasen om jag inte blivit lite mätt ändå.
Tror det var Wanloo eller @Dilandau som på Twitter för snart tio år sedan i samband med Disneys planer för SW skrev ngt i stil med att i framtiden skulle det bli “jaha, har det kommit en ny Star wars-film. Det har jag missat”
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,698
Location
Stockholm
Nu har jag sett avsnitt 2 och det var avsevärt bättre. Spännande. Men återigen ett töntigt slut.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,530
Location
Maastricht
Serien verkar inte särskilt väl omtyckt om man ser till betygen den har på IMDB mfl siter.

Mäster Sol och jediriddare Yord verkar båda rätt stolpiga och dumma. Det är de unga och oerfarna karaktärerna som kommer med bra idéer mestadels av tiden, om inte hela tiden. Hur blir man en mästare i jediorden respektive en jediriddare om man är totala spån?
Känns konstigt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,403
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kan ha helt fel här, men känns det inte som om apotekaren kan lite väl mycket? Jag tror apotekaren är Maes mästare och en Sith eller något liknande fast Mae vet självklart inte om det. De säger i serien att Mae inte kan berätta något om hennes mästare ens om hon ville. Apotekaren ger mig iallafall riktiga "Sith in disguise" vibbar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,698
Location
Stockholm
Gissar att de vill belysa att det är en andlig ordern, inte en baserad på skicklighet.
Temat för serien verkar ju vara att jedi kan begå stora misstag och orsaka mycket ont, utan att mörka sidan ens är inblandad. Isf känns det helt rimligt att serien lyfter fram jedis brister.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,382
Location
Göteborg, Lindome
Min känsla av de första avsnitten är att de är på väg att etablera Jedi-orden som en ondskefull kult. Jag kan ha fel, men det var så det kändes.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,403
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Min känsla av de första avsnitten är att de är på väg att etablera Jedi-orden som en ondskefull kult. Jag kan ha fel, men det var så det kändes.
Kanske snarare en dekadent institution som vilar på bragder från länge sedan? Sen att det finns individuella Jedi som inte är moder Theresa ser jag snarare som bra. Skenheliga och dekadenta Jedi passar tidsepoken då de likt tex samuraj-klassen under Edo-eran inte haft några riktiga fiender eller andliga motståndare.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,382
Location
Göteborg, Lindome
Kanske snarare en dekadent institution som vilar på bragder från länge sedan? Sen att det finns individuella Jedi som inte är moder Theresa ser jag snarare som bra. Skenheliga och dekadenta Jedi passar tidsepoken då de likt tex samuraj-klassen under Edo-eran inte haft några riktiga fiender eller andliga motståndare.
Vi får väl se vart de tar vägen med det. Men om Jedi är en dekadent institution, så gör det ju nästan Sith till rebellsidan nu då?

Jag hörde förresten en kul teori igår. Att de tänker köra en Fight Club med Mae/Osha. Det hade ju varit fräckt, men det känns inte som om de riktigt har banat väg för det till 100%.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Jag hörde förresten en kul teori igår. Att de tänker köra en Fight Club med Mae/Osha. Det hade ju varit fräckt, men det känns inte som om de riktigt har banat väg för det till 100%.
Låter omöjligt - de säger explicit att intrånget och sedan mordet skedde medan de hade ögonen på Osha hela tiden. Jag undrade också om det kunde vara något sådant precis i början (och det hade kunnat vara intressant), men så blev det inte.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,684
Min känsla av de första avsnitten är att de är på väg att etablera Jedi-orden som en ondskefull kult. Jag kan ha fel, men det var så det kändes.
Jag tänker mer ineffektiva, byråkratiserade och med mycket av stridsvanan förlorad. Indara dör för att hon tramsar sig i striden snarare än att först avsluta den snabbt (som hon är uppenbart kapabel att göra) och sedan reda ut vad som hänt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,403
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vi får väl se vart de tar vägen med det. Men om Jedi är en dekadent institution, så gör det ju nästan Sith till rebellsidan nu då?

Jag hörde förresten en kul teori igår. Att de tänker köra en Fight Club med Mae/Osha. Det hade ju varit fräckt, men det känns inte som om de riktigt har banat väg för det till 100%.
Skaparna av serien tillsammans med flera skådespelare som är med har ju uttryckligen sagt att Star Wars som universum, är perfekt för att berätta historier med gråskalor... Jag håller inte med, men visst är ändå Jedi-ordern rätt rövig och dekadent i alla filmer där de är med på riktigt och inte enbart består av några få överlevande eremiter.
 
Top