CoC Sverige TFK: Vart bodde alla Kungsskärborna?

Joined
4 May 2021
Messages
12
Vi lirar TFK för fulla muggar nu och när utredarna befann sig i Kungsskär kom en fråga från en av spelarna som jag inte var riktigt beredd på . Han undrade vart alla husen var från de som bodde i Kungsskär, men som sedan emigrerat till hemlig ort? När jag funderade på det blev det svårt att svara. På kartan över byn finns ju bara ett fåtal ödehus och rimligen borde det finnas bra många fler ödehus i byn, med tanke på hur många som flyttat? Eller ska man anta att det bara är de för äventyret intressanta byggnader som är utritade på kartan? Kanske en petitess men det kan ju lätt bli att spelarna börjar lägga tid på att leta hus som inte fanns från början... (eller är det bara jag som läst på dåligt??)
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Tyvärr inget svar till dig, men jag måste bara få kommentera. :)

För mig, som är uppvuxen på västkusten och speciellt i Göteborgs södra skärgård, kändes frågan väldigt konstig. Kungsskär är nämligen en kal kobbe, cirka femtio meter tvärs över, som ligger intill Kungsö, söder om Vrångö. Men så fick jag tillfälle att bläddra i TFK och insåg att Kungsskär är en påhittad plats på Bokenäs flera mil norrut.

Men om jag skall försöka vara till någon hjälp, kan man ju kanske tänka sig att många byggnader plundrats på sitt material efter hand. Det finns ju exempel på där bönder forslat bort sten från stenåldersrösen för gärdsgårdar och husgrunder. Varför inte ta till vara ödehus som ingen längre gör anspråk på? Plantera den tanken via lite antydningar (ingen som erkänner att de själva har plockat material, men de där grannarna...), så kommer splearna att lägga ihop två och två själva.
 
Joined
4 May 2021
Messages
12
Ja, så kan man ju tänka! Tack för tipset. Det antyds nog i texten att det finns ett och annat ödehus i skogen, så min "go-to" förklaring blev att det fanns med hus men de var ihoprasade och överväxta typ. Men det där lät lite trovärdigare!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Men om jag skall försöka vara till någon hjälp, kan man ju kanske tänka sig att många byggnader plundrats på sitt material efter hand. Det finns ju exempel på där bönder forslat bort sten från stenåldersrösen för gärdsgårdar och husgrunder. Varför inte ta till vara ödehus som ingen längre gör anspråk på? Plantera den tanken via lite antydningar (ingen som erkänner att de själva har plockat material, men de där grannarna...), så kommer splearna att lägga ihop två och två själva.
Se på Hunehals borg i Halland. Finns ju ingenting kvar av den, pga all sten togs till tror det var Varbergs fästning. Det är väl bara en fråga om under hur lång tidsrymd det skett.

Edit: Om jag minns rätt från korrläsningen av äventyret, så var väl tidsrymden från urprungliga utgrävningen till själva äventyret ca 15 år. Så det borde ju finnas en del spår kvar av husen. En tanke är ju då att byn täcker ett större geografikt område, men att illustationern bara visar den del där de kvarvarande personerna bor.
 
Last edited:
Top