Varulv Testar att skapa egna spel: Kickstartern

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Så, jag har lite spelidéer i bakhuvudet som jag långsamt filar på, för att kanske arrangera något senare.
Ett av dem sprang upp från anmälningstråden till Avgångsklassen, nämligen att basera hela spelet på stretchgoals.

Idén är alltså att ni ska backa en grej på kickstarter, men akta er för att bli ID-kapad av hackare. För varje sida som skrivs i tråden låses ett stretchgoal upp, men det är stretchgoals både för backare och hackare. Så tanken är att en ska vara lite aktsam med att babbla på för mycket, för det riskerar att ge för mycket makt till hackarna, samtidigt som en fortfarande måste diskutera saker med varandra. Varje runda nollställs listan över stretchgoals.

Jag har kommit fram till följande lista:

1. En spelares roll avslöjas slumpmässigt till en annan spelare.
2. Ulvarna får mörda en spelare, som försvinner när rundan är slut.
3. En spelare röstas ut omedelbart, så fort alla spelare utom en har lagt sin röst.
4. En spelare får sia en spelare denna runda.
5. En spelare får väkta en spelare denna runda.
6. Ulvarna får mörda en spelare, som försvinner direkt.
7. En spelares roll avslöjas i tråden.
8. En spelare blir slumpartat väktad och kan heller inte bli utröstad denna rundan.
9. Ulvarna får mörda en spelare, som försvinner när rundan är slut.
10. En ulv avslöjas i tråden.

Men eftersom jag är väldigt ny på det här och vill undvika att någon (inga namn nämnda ;)) bryter spelet tänkte jag att jag postar listan här för att se om någon ser någon uppenbar brist i upplägget. Jag har själv försökt patcha bort några av de saker jag själv kommit på att en kan bryta systemet med, men missar säkert något annat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att det låter som en jättespännande design och är gärna med och testar!

Om jag ska värka fram nån sorts kritisk reflektion så undrar jag lite om detaljerna här:

Så tanken är att en ska vara lite aktsam med att babbla på för mycket, för det riskerar att ge för mycket makt till hackarna, samtidigt som en fortfarande måste diskutera saker med varandra. Varje runda nollställs listan över stretchgoals.
Även om jag gillar balansen i designen mellan att prata mycket/litet vilja fundera på om man kan hitta en annan mekanik som inte bygger på begränsning av text. Der uppfattar jag som lite tråkigt och de försök tycker jag mest har lett till att spelet avstannat överlag. Kanske kunde det vara så att någon annan faktor utlöser töjmålet? Kanske en röstning: "Vill du aktivera ett töjmål eller ej?" Då kunde man också f till lite sjkönt surr om den detaljen.

Sedan hoppas jag att du lurar lite till på hur den där listan ska se ut. Ska det vara jämt distribuerade fördelar mellan by/ulvar? Eller någon sorts slump?

Men jag tycker att vi KÖR! Det här låter för kul för att inte testas och kalendariet har faktiskt tomma platser så kolla in och boka upp! Jag är just nu 90% säker på att @Impetigo @Vimes elelr @Genesis inte har några invändningar mot design eller spel!

Eller?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Även om jag gillar balansen i designen mellan att prata mycket/litet vilja fundera på om man kan hitta en annan mekanik som inte bygger på begränsning av text. Der uppfattar jag som lite tråkigt och de försök tycker jag mest har lett till att spelet avstannat överlag. Kanske kunde det vara så att någon annan faktor utlöser töjmålet? Kanske en röstning: "Vill du aktivera ett töjmål eller ej?" Då kunde man också f till lite sjkönt surr om den detaljen.
Jo, det finns en risk att en begränsning tråkar ner och dödar spelet, men jag tänker det ligger i ulvarnas intresse att dra fram aktivitet (eftersom de får döda fler bybor då). Tanken är att listan går uppifrån och ner, med ett upplåst för varje sida. Så efter första sidan finns det något att diskutera iom att en persons roll eventuellt är avslöjad, efter andra kommer någon bli mördad, efter tredje får byborna rösta ut någon och sen börjar det bli riskfylld gravy vid varje stretchgoal.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Listan är ju också lite skevad mot att ulvarna ska ha fördel i början (och sen nackdel i mitten, fördel senare och avslutas med outning) för att det ska gå att vara försiktig precis i början, men då har byborna ingen makt att göra något mer än att samla begränsat med information (och det räcker med att någon ulv "råkar" posta ett inlägg för mycket och bryta ett sådant dödläge). Och så fort andra stretchgoalet låsts upp så måste byborna komma igång och prata.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Jag tycker att det ser ballt ut, med vissa risker. Det är lite riskabelt att designa spel som hänger på att spelledaren sitter och är beredd vid alla tillfällen i spelet. Tänker specifikt på de saker som triggas "direkt". Lite jobbigt som arrangör att behöva sitta och hålla koll hela tiden för att kunna reagera när dessa saker händer.

Sedan misstänker jag att det kanske inte blir så mycket val, utan saker skrivs och så droppar de här grejerna in när de triggas, alltså att byn inte sitter och medvetet bestämmer sig för hur mycket som ska skrivas. Vilket inte nödvändigtvis är ett problem, men gör att byn kanske inte interagerar så mycket med mekaniken som det antas.

Sätts antalet sidor av inläggsantal eller längd, förresten?

(Observera också att så fort du publicerar en sådan här tråd så är spelet igång, oavsett om man vet vilket lag man är på eller inte. Folk kommer att hänvisa till vad som sägs i den här tråden för att motivera sina postitioner. Väldigt meta!)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Designer med inbyggd pacing tycker jag är tufft! Däremot har jag i likhet med Basse invändningar mot att den ska baseras på inläggsmängd och sådant. En annan mer kontollerbar mekanik tror jag är att föredra.

Vi hade back in the days ett antal spel med olika typer av mekaniker kopplade till antal inlägg och jag tror aldrig riktigt det blev bra.

Annars tycker jag det är en supercool idé (och jag tycker egentligen min design "Varulvsspel rEVOLUTION" är genial, men det blev skräp i spel ändå :) )
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Sen föregriper du mekaniken i mitt kommande Franska revolutionen-spel, men det får jag leva med!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag tycker att det ser ballt ut, med vissa risker. Det är lite riskabelt att designa spel som hänger på att spelledaren sitter och är beredd vid alla tillfällen i spelet. Tänker specifikt på de saker som triggas "direkt". Lite jobbigt som arrangör att behöva sitta och hålla koll hela tiden för att kunna reagera när dessa saker händer.

Sedan misstänker jag att det kanske inte blir så mycket val, utan saker skrivs och så droppar de här grejerna in när de triggas, alltså att byn inte sitter och medvetet bestämmer sig för hur mycket som ska skrivas. Vilket inte nödvändigtvis är ett problem, men gör att byn kanske inte interagerar så mycket med mekaniken som det antas.

Sätts antalet sidor av inläggsantal eller längd, förresten?

(Observera också att så fort du publicerar en sådan här tråd så är spelet igång, oavsett om man vet vilket lag man är på eller inte. Folk kommer att hänvisa till vad som sägs i den här tråden för att motivera sina postitioner. Väldigt meta!)
Jag har ju utgått från att jag själv är SL och jag vet ju hur jag själv fungerar, så jag tror att handpåläggningen som krävs av SL med den här designen inte nödvändigtvis är ett problem. Men jag är medveten om att det kan vara ett problem. Eventuellt så får jag formulera om en del saker och göra så att saker triggar mellan rundor eller så istället.

Jag kanske lägger för stora värderingar i saker, men mekaniken är ju ändå tänkt att åtminstone ligga i bakhuvudet och gnaga för att få spelare att fundera både en och två gånger innan de postar inlägg. Dvs det borde bli mindre surr, längre inlägg och mer tanke bakom vad som skrivs.

Antal inlägg var tanken, så att en full forumssida med inlägg är ett stretchgoal.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag hade en annan idé som byggde på att spelarna får fördelar av att andra svarar/reagerar på ens inlägg.
Så exv en spelare kunde få fördelar genom att få spelare A att svara på ens inlägg, att få spelare B att reagera med hjärtemoji, eller att få spelare C att prata om sitt IRL. Eller en ulv kunde få fördelar av att få en annan spelare att svära, säga att en är grön eller ändra sin röst osv.

Kanske skulle vara bättre att kombinera de båda? Kräver ju dock ännu mer handpåläggning av SL, som måste hålla koll på precis allt som händer i tråden.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Okej, så här tänker jag att det ska gå till:


Varje spelare (inklusive ulvarna) får under varje runda välja vilken pledgenivå de vill lägga sig på (dolt till SL). Pledgenivåerna går från 1-9 och den gemensamma summan avgör hur många stretchgoals som låses upp under rundan (SL får annonsera ut vid tillfälle att ett stretchgoal låsts upp, så det går inte omedelbart). Därtill får ulvarna, när de vill, låsa upp ett stretchgoal var per runda, samt ett per ID-kapad backare (nattmördad bybo). Spelarna kan även öppet i tråden bestämma att ett stretchgoal låses upp, om fler än hälften av spelarna vill det.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Okej, så här tänker jag att det ska gå till:


Varje spelare (inklusive ulvarna) får under varje runda välja vilken pledgenivå de vill lägga sig på (dolt till SL). Pledgenivåerna går från 1-9 och den gemensamma summan avgör hur många stretchgoals som låses upp under rundan (SL får annonsera ut vid tillfälle att ett stretchgoal låsts upp, så det går inte omedelbart). Därtill får ulvarna, när de vill, låsa upp ett stretchgoal var per runda, samt ett per ID-kapad backare (nattmördad bybo). Spelarna kan även öppet i tråden bestämma att ett stretchgoal låses upp, om fler än hälften av spelarna vill det.
Se bara till att det är robust mot planer i stil med "Alla bybor lägger sig alltid på minsta nivån" och liknande byöverenskommelser. Spel där bybor förväntas handla i lönndom tenderar att bara bli att alla offentliggör sitt handlande. Byn vill ju generellt ha upp all iformation i ljuset, och i min erfarenhet funkar inte upplägg där arrangören tänker sig att bybor ska ta enskild aktion mot de spelare de misstänker. I Bunkerbomber tänkte ju jag att spelare skulle bomba dem de misstänker, men det slutade bara med att byn förvandlade det till vanligt spel genom att säga "Vi röstar som vanligt och alla bombar den vi röstat på".
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Se bara till att det är robust mot planer i stil med "Alla bybor lägger sig alltid på minsta nivån" och liknande byöverenskommelser. Spel där bybor förväntas handla i lönndom tenderar att bara bli att alla offentliggör sitt handlande. Byn vill ju generellt ha upp all iformation i ljuset, och i min erfarenhet funkar inte upplägg där arrangören tänker sig att bybor ska ta enskild aktion mot de spelare de misstänker. I Bunkerbomber tänkte ju jag att spelare skulle bomba dem de misstänker, men det slutade bara med att byn förvandlade det till vanligt spel genom att säga "Vi röstar som vanligt och alla bombar den vi röstat på".
Jag tänker att byn kommer försöka kontrollera det så gott det går, men att beroende på hur spelet går så kommer de behöva lägga sig högre för att lås upp mer relevanta stretchgoals, och då göra sig sårbara för ulviga sattyg.

Om det är 8 spelar exv och ett mål låses upp av 4 poäng, så skulle det ändå innebära att minst två mål låses upp om alla lägger sig på lägstanivå. Och som listan är utformad så måste de lägga sig högre än så, för annars får de inte ens rösta ut någon. Det finns nog en sweet spot för byn att vilja hamna på, men det kommer i mitt huvud vara helt omöjligt att hamna vid den. Om det dessutom är oklart hur många mål som låsts upp kan heller inte ulvarna gödsla på med för mycket, för det kan riskera att en ulv outas och att för många bybor blir väktade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Jag tänker att byn kommer försöka kontrollera det så gott det går, men att beroende på hur spelet går så kommer de behöva lägga sig högre för att lås upp mer relevanta stretchgoals, och då göra sig sårbara för ulviga sattyg.

Om det är 8 spelar exv och ett mål låses upp av 4 poäng, så skulle det ändå innebära att minst två mål låses upp om alla lägger sig på lägstanivå. Och som listan är utformad så måste de lägga sig högre än så, för annars får de inte ens rösta ut någon. Det finns nog en sweet spot för byn att vilja hamna på, men det kommer i mitt huvud vara helt omöjligt att hamna vid den. Om det dessutom är oklart hur många mål som låsts upp kan heller inte ulvarna gödsla på med för mycket, för det kan riskera att en ulv outas och att för många bybor blir väktade.
Det kan funka! Jag tror att vad byn kommer att försöka göra är att räkna ut det optimala röstläget för dem, typ "Vi lägger oss här, och sedan försöker vi att bromsa så mycket som möjligt", och att alla bybor kommer att rösta enligt en gemensam plan. De kommer också att utnyttja alla möjliga medel för att försöka lista ut vilka töjmål som är upplåsta om detta inte är officiellt, både genom mekanik och genom att gissa vad ulvarna gör som respons på byns handlingar. Men om du lyckas utforma listan på rätt sätt kan ju detta generera intressanta diskussioner och meningsskiljaktigheter. Jag tror att det är lurigt att få till, men absolut värt att testa!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Är utgångspunkten från start: att ingen kan röstas ut?
Jag ser nämligen inte det i startpostens spelmekanik.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Är utgångspunkten från start: att ingen kan röstas ut?
Jag ser nämligen inte det i startpostens spelmekanik.
Ja precis, för att få rösta ut någon måste tredje målet låsas upp.
 
Top