Test AI- eller människoskrivet?

Status
Not open for further replies.

Faehrengaust

Swashbuckler
Nyhetssvepet (dvs Omni) hade en intressant artikel: "Testa dig själv: Skriver AI eller känd författare bäst?" som länkade vidare till ett test i NY Times.

Jag gjorde testet och valde AI-texten i 4 av de 5 fallen. Tittar man på hur folk svarat så verkar det vara väldigt nära 50-50. Vad får du för resultat?

Ett sånt här litet test säger kanske inte så mycket, men det börjar komma fler och fler undersökningar som pekar på att många läsare faktiskt föredrar AI-genererat material, speciellt om AI'n är tränad på material från duktiga författare. Artikeln i NY Times innehåller någon länk till undersökning om man vill läsa vidare och Omni-artikeln länkar till en undersökning som tyder på att läsare föredrar AI-poesi.

Är "AI-sörjans" och "själlöshetens" tid förbi? Kan det vara så att majoriteten av befolkningen snart kommer att föredra AI-skrivet material? När tror du vi får den första AI-stjärnförfattaren? Och i vilken genre kommer det att vara?

De exempel som jag läste (vet inte om det är samma för alla) var rätt svåra och jobbiga att läsa oavsett om det var en människa eller AI som hade skrivet dem. Skulle inte säga att något av dem var bra. Fick läsa om flera gånger och skulle inte orka många sidor innan jag skulle lägga bort det helt och hållet.

Att kalla allt AI genererat själlöst tycker jag är lite felaktigt. Om något läser något eller ser något och det väcker en känsla så finns det en "själ" i det även om det är AI genererat. Det finns mycket människoskapad "sörja" också.

De exempel som jag läste (vet inte om det är samma för alla) var rätt svåra och jobbiga att läsa oavsett om det var en människa eller AI som hade skrivet dem. Skulle inte säga att något av dem var bra. Fick läsa om flera gånger och skulle inte orka många sidor innan jag skulle lägga bort det helt och hållet.

Jag tror det är samma för jag började göra testet på mobil, men gjorde bara två frågor och gick sedan över till datorn och fick samma stycken (men med alternativen omkastade).

Man kan ju undra hur styckena är valda, men de mänskliga texterna kommer ju från kända verk varav åtminstone en är mycket läsvärd (även om jag inte valde människan i det fallet :) ). Men, de är svårt att bedöma helheten av så små stycken.

Testets format är definitivt långt ifrån perfekt, men det var lite intressant ändå.

Skulle vara intressant att göra liknande tester för dikter, nyhetsartikler, recensioner, annonser av olika slag, låttexter, etc. Att läsa hela noveller bara för att jämföra kräver lite för mycket jobb.

Kan det vara så att majoriteten av befolkningen snart kommer att föredra AI-skrivet material?
Säkert. Det kommer ju vara mycket mer behagligt att läsa en AI-genererad bok eftersom den kan anpassas helt till läsarens preferenser. Skälen för läsaren att behöva anstränga sig för att ta till sig ett mer utmanande språk än hen är van vid försvinner, och samma sak med nya idéer. Och om läsarnas pengar går till AI-genererad litteratur kommer författare som har en ambition att använda sitt yrkesliv till att förfina sitt hantverk få det ännu svårare.

Tråkigt och olustigt tycker jag, eftersom min främsta oro med AI är vilken effekt den kommer ha på samhälls- och demokratinivå.

Är "AI-sörjans" och "själlöshetens" tid förbi? Kan det vara så att majoriteten av befolkningen snart kommer att föredra AI-skrivet material? När tror du vi får den första AI-stjärnförfattaren? Och i vilken genre kommer det att vara?
På tal om den moderna tidens kulturella urlakning:

Ur perspektivet att media idag skapas för en publik som inte tittar, så kanske AI kan få ta över ännu ett tomt arbete snart.

På tal om den moderna tidens kulturella urlakning:

Ur perspektivet att media idag skapas för en publik som inte tittar, så kanske AI kan få ta över ännu ett tomt arbete snart.

Inget nytt fenomen iof, att kombinera tv-tittandet med dataspelandet har förekommit i två-tre decennier. Men, telefonerna gör det så klart vanligare.

Kan det vara så att majoriteten av befolkningen snart kommer att föredra AI-skrivet material? När tror du vi får den första AI-stjärnförfattaren? Och i vilken genre kommer det att vara?
Ett antal år dit, men AI kommer att kunna skräddarsy medier åt dig. Det kommer att vara väldigt inbjudande. Tänk dig ett Netflix som inte bara kurerar åt dig, utan skapar åt dig.

3-2 till människorna när jag gjorde testet. Men ärligt talat ger jag exakt ingenting för det här testet. Uppenbarligen är det mycket jämnt mellan alternativen (50/50, 49/51 etc) och dessutom är många av de mänskliga texterna äldre (mer än 50 år) vilket gör det ganska naturligt att det kan finnas en preferens för AI-skapade textsnuttar.

Om den vet att jag gillar nya tankar får den förstås ta och leverera sådana.

Min fördom är att de som har störst intresse för nya tankar och idéer är de som kommer vara minst intresserade av att få dessa levererade genom en content-tombola och samtidigt också de som faktiskt har den minsta behovet av att få sina fasta föreställningar utmanade.

Det kommer bara leda till filterbubbleeffekten på steroider, ser inget som helst positivt med det och får väl hoppas för allas bästa att branschen, som redan blöder extrema pengar och är i stort oförmögen att skapa vinster, kraschar och brinner innan dess. Sker inte det får får vi hoppas att någon ilsken luddit spränger datacentren.

Verkligen ett komplett skräckscenario.

Status
Not open for further replies.
Back