Nekromanti Terrängbygge på svenska?

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Någon som vet en bra sajt. Jag vill veta vad man kan köpa i sveriga för att göra gjutformar till gips. I amerika verkar det vara standard att alla har flytande silikon till gjutformar. Dock inte här.
Någon som har några tips?
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Panduro har RTV, men det kostar 300spänn per sats, ungefär.
Annars kan man köpa det från diverse kemiföretag, men det är svårt att hitta uppfigter på deras priser och produkter.

Vad man kan använda annars vet jag inte, gips behöver nog riktigt mjuka gjutformar. Annars är ju sandformar en klassiker när det gäller gipsgjutning.

Vad skall du gjuta? Är det byggnader till Mechwarrior? I sådana fall kan jag meddela att jag själv är i färd att knåpa ihop byggnader som passar 6mm skalan.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: vad ska du gjuta för något? [nt]

Jag ska gjuta gipsbyggnader, eller rättare sagt byggdelar som jag ska limma ihop till byggnader senare
de kommer väl vara ett par till fem sex cm stora.
Det är skalan 1:500
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det blir nog en tur till panduro idag. Helt riktigt, det är till mechwarrior. Jag väntar på att få se dig på ett mercnet-spelmöte.

Vad är sandformar?

Jag tänker göra förlagor i cernit-lera (samma material som mecharna). Kan man bara trycka ner dem i fin sand och sen hälla i gips? Man får ha det i någon form av fast ram så man kan stryka av gipsen... Jag sätter mig gärna nån kväll o bygger terräng.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Vad är sandformar?

Jag tänker göra förlagor i cernit-lera (samma material som mecharna). Kan man bara trycka ner dem i fin sand och sen hälla i gips? Man får ha det i någon form av fast ram så man kan stryka av gipsen...
Har ingen aning om hur man gör med gips, men jag har gjort det med andra material och då har jag använt aningen fuktig sand som sedan haft gladpack mellan sanden och mallen, så att jag inte får sand i avgjutningen.

Vad ni än gör, ha inte fuktig sand om ni ska gjuta metall (om ni inte verkligen vill sprutmåla rummet med smält metall...).
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Jo, jag KOMMER att dyka upp någon gång, lovar =)... har haft samma sak som oväntat dykt upp utan att meddela mig i förväg. Men sånt är livet. Nästa, eller nästnästa vecka kommer att vara ypperlig för spel. Jag hör av mig.

Jag har aldrig själv testat att gjuta med varken hemmagjorda RTV-formar eller sand. Sanden ger antagligen ruskigt...eeeh...korniga detaljer. Dessutom måste man fixa en ny form för varje gjutning, det låter jobbigt.

RTV är antagligen att föredra, faktiskt. Gjuter man med gips i RTV-formar kan man nog använda dem till tusentals byggnader. Kan inte uttala mig närmre om RTV än att det är väl vad man använder till gjutformar i allmänhet, man kan gjuta gips, resin och metall i dem, och de kostar en del.

Och gällande terrängbygge, brukar ni LAIRare sitta någon särskild stans och bygga terräng? Eller har du en egen verkstad hemma?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
har köpt RTV nu och testar att göra en gjutform... standby...

nej vi sitter mest och bygger hemma eller på skolan.
det finns verkstad på skolan om man vill fast vi brukar inte behöva så avancerade verktyg
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Blir det fint? Blir det fint? Blir det fint?

Lycka till!
Blir det bra får du visa hur man gör. Blir det inte bra får du visa hur man inte gör.

Sitter ni ofta och knåpar terräng? Jag har ett par frigolitskivor som jag tänkte kunde bli fina kullar. Behöver bara gips, färg och flock.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
det händer lite då och då, just nu har vi tentor så det dröjer till nästa gång :-(

Jag hade fettur och hittade en jättehög med frigolitskivor... plana skivor.

jag borde egentligen ha väntat på att siliconet skulle torka men kunde inte bärga mig utan lossade formen.
Det ser skitbra ut. Nästa problem är att duplicera formen, man gjuter bara en våning i taget med den. Originalet verkade klara sig helt oskatt så det är bara att göra en form till, o en till. Helt underbart. Ska testa med lite gips först imorgon eftermiddag.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Nå, hur gick det?

Gjuter du en våning i taget och staplar dessa som klossar på varandra sedan, för att bygga hus eller hur har du gjort? Antar att jag får se när jag spelar, men jag är så nyfiken...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
RESLUTATET

Okej, detta är vad jag gjort:

Köpt silikon och stengodsgips (säkrast att ta ett hållbart gips då jag inte vill att byggnaderna ska spricka i tusen bitar om man tappar dem)¨

Tillverkat 8 st gjutformar varav alla utom en blev perfekta. Dessa är:

Ett våningsplan med väldigt enkla fönster längs väggarna, avses att staplas till hus.
Två olika bågormade entreer.
En fyrkantig entre.
En liten platta med med sandssäcksliknande former i fyrkant ovanpå. Egentligen inte avset men funkar. Kan vara litet värn med kanon tex.
En platta som avsmalnar upptil. Våningsplanet kan staplas över denna.
En platta som avsmalnar upptil. Vånginsplanet kan staplas under denna.
En mindre platta med fönster för att göra vånginsplanet lite större.


Jag har gjutit en massa byggdelar i gips från dessa gjutformar. Gipset stelnar på ca 30 minuter så det går fort.
Jag har byggt ett hus och fler är på väg. Snart har jag en liten stad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: RESLUTATET

Finns det en chans att vi får se bilder?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: RESLUTATET

japp... men inte på ett litet tag.
tentapluggar :-(
 
Top