Nekromanti Tennfigurer

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jag roade mig med att gjuta tennsoldater när jag var liten. Denna hobby kompletterade rollspelandet för det fanns ju orcher, alver och svartalfer att gjuta och måla. Sista var jag aldrig bra på.
Är det någon annan som sysslat med samma hobby?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Absolut. Jag och min pappa göt bara Prince Augusts karoliner, men ett par av mina kompisar köpte deras Fantasy-formar och vi körde med deras figurer på Äventyrsspels golvplaner, de som man fick med Drakar och jag tror det fanns ett extra set man kan köpa till också. De där Prince August-figurerna är verkligen nostalgi för mig och jag har funderat på att köpa på mig ett gäng formar - företaget lever än och säljer samma formar som fanns på 80-talet - för att gjuta med min dotter. Det har dock stupat på dels kostnaden och dels att deras utbud är rätt dåligt. Ska man spela gamla Drakaräventyr eller i den stilen räcker PAs formar rätt långt, men vill man spela Dungeons and Dragons eller något som inte är fornnördiskt till genren så förslår det inte riktigt. Så kanske köper jag några formar en gång, kanske inte. Kul hade det varit i alla fall.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Skarpskytten;n320954 said:
Absolut. Jag och min pappa göt bara Prince Augusts karoliner, men ett par av mina kompisar köpte deras Fantasy-formar och vi körde med deras figurer på Äventyrsspels golvplaner, de som man fick med Drakar och jag tror det fanns ett extra set man kan köpa till också. De där Prince August-figurerna är verkligen nostalgi för mig och jag har funderat på att köpa på mig ett gäng formar - företaget lever än och säljer samma formar som fanns på 80-talet - för att gjuta med min dotter. Det har dock stupat på dels kostnaden och dels att deras utbud är rätt dåligt. Ska man spela gamla Drakaräventyr eller i den stilen räcker PAs formar rätt långt, men vill man spela Dungeons and Dragons eller något som inte är fornnördiskt till genren så förslår det inte riktigt. Så kanske köper jag några formar en gång, kanske inte. Kul hade det varit i alla fall.
Företaget finns kvar. De har dock inte uppdaterat fantasy formarna. Annars finnd det en hel del. själv var jag väldigt mycket för just karolinerna.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag köpte ett par tennfigurer en gång i tiden, en orch och en alvkrigare, men på den tiden var jag tvungen att få månadspengen att räcka till både Äventyrsspels produkter (äventyr, Sinkadus, etc) och Iron Maiden-prylar (skivor, knappar, tygmärken, etc). Som kuriosa kan nämnas att det fanns en alldeles fantastisk liten butik här i Västerås, Karl XII, som sålde alla knappar, ryggtavlor och sånt. Lite godis på det, så var månadspengen slut. Jag anar att de som spelade fotboll, lyssnade på synth eller Carola på den tiden hade betydligt mer pengar kvar i pluskan.
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Samma här, bytte formar med kompisarna och gjöt. Det var PA-fantasy uteslutande som vi hade lagt vantarna på.

Är de samma grej med 3D-skrivare idag?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jobend;n321005 said:
Samma här, bytte formar med kompisarna och gjöt. Det var PA-fantasy uteslutande som vi hade lagt vantarna på.

Är de samma grej med 3D-skrivare idag?
Fanns väl egentligen bara PA om man ville gjuta själv? Sedan kunde man köpa i rollspelsbutiker eller rentav köpa från utlandet.
Köpte en drake som dock var i tredelar plus platta som skulle limmas. Någon köpte en jätte och har nog någonstans en orch som rider på en jätteödla.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jag borde ha hela köret hemma i nån låda någonsstans i källaren, borde vara näst intill komplett.

Hade mycket roligt när jag var liten att gjuta katapulter, och modda dem med gummisnodar så att de kunde skjuta iväg saker på riktigt. Fast kastarmen var lite vek, så den behövde man antingen förstärka eller byta ut.

Hade även formarna för att göra dörrar och golvluckor, samt gipsformar för att göra väggar och golv, så med lite tålamod kunde man bygga upp en hel dungeon.

Jag har lekt med tanken plocka fram allting och se om formarna fortfarande är i användbart skick. Gjuta upp en hel hord med monster och speedpainta. Men jag behöver mer plats för förvaring först, innan det är aktuellt.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jag återupptog tennfigurerna som hobby för några år sedan. Passade på att köpa några formar på tradera.
En av anledningarna till att jag slutade göra karoliner var att det inte fanns några motståndare. Sedan gick några år och då hade PA gjort fiender till karolinerna.

Av nostalgi har jag inhandlat en hel del böcker om karoliner och deras fienders uniformer.
 
Top