Tenet som rollspel? (Spoiler från filmen!)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
I dagarna såg jag Christopher Nolans hypade film Tenet. Har hört att den fått lite blandad kritik, men jag gillade den! Jag tyckte framförallt att den var lite finurligt klurig på så sätt att det var skoj att man tvingades tänka baklänges och framlänges samtidigt för att förstå hur vissa bitar hängde ihop. Jag har nu lite på skoj börjat fundera på om det skulle vara möjligt att gestalta Tenets regler om tidsresor i rollspelssammanhang. Problemet är ju att det blir väldigt styrt om rollpersonerna ser något som händer baklänges och därmed redan har börjat ske och inte kan stoppas eller ändras? Eller om rollpersonerna ser sig själva göra en grej baklänges, sen kommer till punkten då de började göra det baklänges och nu själva måste göra det? Finns det något sätt att lösa detta? Dubbla spelgrupper/spelledare? Samberättande? Vad tycker ni?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Ja exakt.
Om de någonsin ser sig själva eller hör talas om något de gjort så kommer de tvingas göra det sen. Det blir väldigt "rälsat" när de väl är där.
Jag ser ingen direkt lösning på det, såvida inte den ena tidslinjen inte spelas utan bara berättas av SL. "Ni ser er själva gå in i banken och råna den, ni vet inte varför" och sen handlar äventyret om hur rollpersonerna kommer fram till att de måste råna banken. (Man kan ju spela själva scenen i banken som rollpersonerna inte sett då för att få till själva upplösningen.
Men rollpersonerna får ju aldrig välja att INTE råna banken, då blir det ju wierd.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Gillar filmen skarpt själv. Kort inhopp i detta bara: tycker att Flasback-mekaniken i Blades in the Dark träffar hyfsat nära att påverka parallellt pågående tidslinjer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Jag ser ingen direkt lösning på det, såvida inte den ena tidslinjen inte spelas utan bara berättas av SL. "Ni ser er själva gå in i banken och råna den, ni vet inte varför" och sen handlar äventyret om hur rollpersonerna kommer fram till att de måste råna banken. (Man kan ju spela själva scenen i banken som rollpersonerna inte sett då för att få till själva upplösningen.
Det låter ju som en bra lösning 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Gillar filmen skarpt själv. Kort inhopp i detta bara: tycker att Flasback-mekaniken i Blades in the Dark träffar hyfsat nära att påverka parallellt pågående tidslinjer.
Blades in the dark vet jag inte så mycket om. Vill du berätta lite om reglerna? 🙂
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Blades in the dark vet jag inte så mycket om. Vill du berätta lite om reglerna? 🙂
Kortfattat om mekaniken i Blades:
Spelet bygger på att du har noll planeringstid, man hoppar rakt in i den situation man valt - ingen specifik utrustning (endast mängden), ingen direkt plan, ingenting. När det sedan kör ihop sig så kan spelarna göra flashbacks, där syftet är att planera i efterhand, kan man säga.
SL: - Er enda möjlighet till att fly är att hoppa ut genom fönstret, problemet är att ni är på fjärde våningen...
Spelare: - Jo, men jag har fixat så att det står en stor vagn med hö här nedanför fönstret.
Sen spelar man, om det behövs, den flashbacken för att sen hoppa tillbaka till nutid och ser hur situationen har påverkats.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
När det sedan kör ihop sig så kan spelarna göra flashbacks, där syftet är att planera i efterhand, kan man säga.
Precis. Mekaniskt korrekt beskrivning. Viktigt att tillägga är att när det spelas ut vid bordet så kan det bidra starkt till en filmisk upplevelse.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Kan någon förklara hur tidsresor fungerar för oss som inte sett filmen?

När det gäller saker som ”redan hänt” är det väl en del av grejen med att rollspela tidsresor att alla ska jobba mot att de ska uppfyllas? Så om spelarna vet att något kommer att hända så jobbar de tillsammans för att se till att det händer? Jag har inte spelat så mycket med tidsresor, men en hel del med profetior, och det är samma princip där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Kan någon förklara hur tidsresor fungerar för oss som inte sett filmen?
I Tenet "vänder" man på tidsflödet.

Så först upplever man saker i ordningen A -> B -> C -> D.

Sedan kliver man in i en mackapär och blir "vänd". Då åker man åt andra hållet, och upplever saker i ordningen D -> C -> B -> A.

Haken är såklart att det betyder att när man kör framlänges så ser man alltså baklängesversionen av sig själv och andra göra saker i motsatt ordning/riktning. Så när man själv kommer in i skeendet och ser A och har det som sin första händelse, så kommer "samtidigt" ens baklänges-jag eventuellt vara på samma plats och också uppleva A, fast som sin sista grej.

Jag vet inte om det här är en bra förklaring, men det är den bästa jag kommer på just nu…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Kortfattat om mekaniken i Blades:
Spelet bygger på att du har noll planeringstid, man hoppar rakt in i den situation man valt - ingen specifik utrustning (endast mängden), ingen direkt plan, ingenting. När det sedan kör ihop sig så kan spelarna göra flashbacks, där syftet är att planera i efterhand, kan man säga.
SL: - Er enda möjlighet till att fly är att hoppa ut genom fönstret, problemet är att ni är på fjärde våningen...
Spelare: - Jo, men jag har fixat så att det står en stor vagn med hö här nedanför fönstret.
Sen spelar man, om det behövs, den flashbacken för att sen hoppa tillbaka till nutid och ser hur situationen har påverkats.
Ah najs! Det låter ju helt klart möjligt att konvertera till Tenets värld 🙂
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Jag vet inte om det här är en bra förklaring, men det är den bästa jag kommer på just nu…
Tycker den funkar bra.

Christopher Nolan tar bort det klassiska "hoppet" i tidsresan. Du måste fysiskt färdas genom tid och rum, vilket ser märkligt ut för den som observerar dig.

Briljant film i min mening.
 
Top