Nekromanti Teman i kommande nummer av Fenix

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Som ni säkert har märkt försöker vi på redaktionen ge varje nummer en lite egen prägel, där flera av artiklarna berör ett och samma tema. Under förra året blev det exempelvis Ukronier, Tidsresor, Världsfantastisk och Revolutioner. I årets första Fenix satsade vi, efter rekommendationer här på forumet, på lite skitig realism och i nästa nummer är det dags för Djur, där vi redan kan utlova en unik inblick i Genlab Alfa och en lightversion av Tassar & Morrhår.

Inför resten av året ser vi gärna att fler av er läsare medverkar. Vi tänkte därför dela med oss av några av de teman vi satsar på närmast. I Fenix nr 3, med dödslinje 25 april, ligger fokus på detektivhistorier och ett spel där undersökningar står i centrum. Till sommaren knyter vi gärna flera artiklar och äventyr kring Resor och Resande (dödslinje den 20 juni) och till hösten är det dags för Vetenskap (dödslinje 20 augusti). Hör gärna av dig om du vill medverka!

Tove & Anders
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
244
Tycker det är mycket trevligt och ger tumme upp för Fenix med teman. Dessutom kan det ibland göra det lite lättare att komma ihåg i vilket nummer en viss artikel publicerades. Ibland, alltså.

Skriver gärna en artikel när jag känner mig mogen för det, vilket i och för sig kan bli ganska snart. :)

Några ödmjuka förslag på teman:
  • Familj
  • Fobier
  • Fordon
  • Gastronomi
  • Idrott
  • Opera
  • Pengar
  • Romantik
  • Svartvitt
  • Vatten
 
Joined
25 Nov 2014
Messages
82
I Sinkadus nr 37 skrev Äventyrsspel ett register över artiklar som publicerats i tidningen från nr 1 till nr 37.

Jag har samtliga nummer av Fenix och skulle gärna vilja ha ett artikelregister. Det tar timmar att sitta och leta efter en artikel ibland, även om jag också vet exakt var vissa väl använda artiklar finns.

Kan ni inte göra ett artikelregister till Fenix för alla nummer som hitintills har publicerats? Jag förstår det är träligt arbete, men Gud vad stor nytta man som SL skulle ha av ett sådant!

Förövrigt vill jag ha äventyr till EON i varje nummer, men drömma kan man ju... Eller en artikel till EON.

Jag skulle gärna se att ni skrev rollspelsartiklar för Dark Heresy också, men det kanske går emot nån policy eller nåt?

Förslag på teman till EON: (Har bara tid för EON, så jag kommer bara med förslag till det spelet).
*Gudarnas kamp om Mundana.
*Skugglandet.
*Politiska kampanjer.
*Spionage-kampanjer på Mundana. (Krille är nog min önskeskribent på det temat, med tanke på hans stora kunskaper om konspirationer. Eller Petter Nallo, då hans kreativitet är helt enorm.).
*Detektiväventyr på Mundana. (Hur skriver och spelleder man en sådan?)
*Hur jobbar Liljans Garde. (Utförlig artikel tack). (Av Sebastian Andersson).
*Hur reagerar världens folk på Mundana om Stjärnalverna plötsligt dyker upp i ett flertal (nya) eterseglare? (Detta kommer snart att hända i min egen kampanj. Vi kallar stjärnalverna för Aralialver, eftersom Arali betyder Stjärna på Felaya Sanari.
*Det stora MÖRKRET (Peripetierns slut, apokalypsen, domedagen, ragnarök). Tips på att spela olika fraktioner.
*Hur gestaltas din Apoklayps på Mundana? (Olika spelledare får beskriva sin egen variant på hur detta tar sig uttryck i just deras kampanj).
*Moral och etik för rollpersoner. (Får de härja runt hur de vill? Har SL något motmedel?) Själv har jag en hel del...
*EPISKA kampanjer. Speltips.
* Intressanta SLP. (Det finns ALLTID en brist på intressanta SLP). Petter Nallos sätt att beskriva intressanta SLP på i Thalamur-modulen ser jag som föredömligt. Dessa SLP ska helst vara mäktiga, för vanliga dödliga grisodlings-SLP finns det tillräckligt av.
* Vem är din Rollperson? (Artikeln kan antingen ge tips om intressant roll-generering eller låta olika rollspelare komma till tals som får beskriva en av sina favorit-rollpersoner).
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Tack för trevliga svar och massor med bra idéer - vi kommer absolut att hämta inspiration härifrån för kommande teman.

Angående artikelregister är detta en av de största fördelarna med vår nya webbutik - vi kan numer erbjuda en totalt sökbar databas på alla produkter, vilket inkluderar tidningarna. Söker du till exempel på Eon får du automatiskt upp alla nummer av Fenix som har haft med någon artikel om Eon, och genom att klicka vidare på Läs mer på varje nummer kan du se vilken artikel, eller vilket äventyr det var. Minns du vad en artikel hette så fungerar det förstås också:) Du hittar butiken på www.åskfågeln.se

Apropå Eon så hoppas även vi på att Helmgast kommer att skriva material till varje nummer av tidningen. Det blir en artikel i Fenix nästa nummer, och i majnumret har de utlovat ett nytt stort äventyr - jättekul!

Dark Heresy hamnar tyvärr lite fel för oss, för som tidningen har vi inte riktigt samma frihet som den som lägger upp ett äventyr på sin blogg eller liknande. Vi hamnar automatiskt i en rättighetsproblematik eftersom Fenix är en tryckt produkt som kostar pengar. Hade vi kunnat lösa rättsläget hade det varit jätteroligt, men som det är nu får vi tyvärr avstå.

Ha det gott,

Tove & Anders
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Om ni fortfarande tar emot förslag på teman, så skulle jag villa lämna några förslag:

Någon annan författare än Lovecraft, t.ex. Clark Ashton Smith, Edgar Allan Poe, Ursula K. Le Guin, Michael Moorcock, etc.
Ryssland
Finland
Det ockulta norden
Svenska serier eller en specifik serie, t.ex. Viktor Kasparsson; Theos ockulta kuriositeter; Medley; Northman; etc.
Mellanamerika
Sydamerika
Oceanien
Rymdopera
Ångpunk bortom Storbritannien
 

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
Förslag på teman (med viss risk för att ämnena redan behandlats under Fenix utgivning) :

Crossovers
Fängelser
Migration
Lajv
Inbördeskrig
Utpressning
Kalla kriget
Korståg/Heligt krig
TV-serier som rollspel
Inspiration till rollspel
 
Top