As you know, I am (slowly) researching areas in Sweden.
So for today, tell me about living in or near to Göteborg.
Assuming you are after being able to get basic groceries and other stuff around where you live:
How far out can you live and still be pretty well connected by bus (or train?)?
What areas are the most walkable?
How far out can you be and avoid having a car?
Where are the optimal places to live for going to sports games?
What is the food culture like?
Local music scene?
Does Göteborg culture differ from the culture of other cities?
Första frågan är rätt svår, för det beror inte så mycket på hur långt utan mer om var, tänker också att den är ungefär samma fråga som tredje frågan? Men tja, om du håller dig inom spårvagnsnätet så är det definitivt lugnt att inte ha bil och du kommer inte ha några problem att ta dig hem efter en match eller krogen. Efter det så beror det nog mycket på hur urbant det är, om du bor i en annan mindre stad i närheten, trollhättan, borås, vänersborg, stenugnsund, till och med upp till mölndal så klarar man säg bra på tåg och buss, men om du, bara för att ta något slumpmässigt exempel bor i Öxeryd (22km from central station) utanför Lerum så går sista tåget vid 21.30 på vardagar.
Som någon var inne på så går i princip alla områden bra att gå omkring i, skulle väl vara lite industriområden och så som kanske inte är det smidigaste men var som helst där man kan bo så går det bra att gå, jag var själv väldigt förvånad att detta inte var fallet när jag besökta usa.
För sport, och då antar jag att vi pratar fotboll eller hockey (dom enda sporterna i Göteborg och stora delar av Sverige med betydande live-publik) så spelar dom flesta lagen väldigt centralt på antingen 'Gamla Ullevi' (som förvirrande nog är den nya arenan), 'Nya Ullevi' (som är den äldre) och 'Scandinavium' alla ligger inom en kvarts gångasvtånd från varandra, men också eftersom dom ligger så centralt så går det bra med kollektivtrafik där, även om det förstås blir fullt efter en match. Men vill man hellre bo på Hisingen så har ett av sveriges bästa fotbollslag sin hemmaarena där.
För mat så känner jag att det är tillräckligt stort för att man ska kunna hitta det mesta som går att förvänta sig av en västeuropeiskt stad men kanske inte alltid det största utbudet. Det finns allt från michelinkrogar till sushi, ramen, många indiska restauranger, svensk husmanskost (oftast på lunchrestauranger), och så förstås ett oräkneligt antal pizzerior.
Musikscenen har jag tyvärr ingen vidare koll på om vi inte pratar klassisk musik där både operan och konserthuset har bra rykte och det går alltid att hitta en konsert i någon kyrka på helgerna i vart fall.
Det brukar sägas att Göteborg är trevligare, mindre stressigt och mer laid-back än Stockholm, men det är ju då förstås Göteborare som brukar säga det. Malmö är å andra sidan en mycket mer internationell/Europeisk stad med sin närhet till kontinenten trots att den är mindre än Göteborg.