Jag kan brodera ut om exakt vad det innebär ...
* rollspel.nu ligger på en virtuell server hos linode.com, och en backup av hela maskinen tas automatiskt varje natt.
* installationen är så standard det kan bli med beprövad teknologi: Debian stable, Apache, PHP, MySQL.
* ingen förväntar sig 24/7 support och det finns inga krav på annat än best effort. Om du är bortrest en helg när forumet går ned och inte har möjlighet att logga in och kolla så kommer ingen rimlig människa att bli arg på dig.
Linode är väldigt tacksamt att ha att göra med rent tekniskt. När jag uppgraderat forumet har jag med enkelhet lagt in en brandväggsregel som blockar allt utom mitt IP direkt i deras interface (alltså utanför själva servern till och med). Jag testar alltid en uppgradering på en klon först, för den gången jag inte gjorde det gick det dåligt
Om du kan de här delarna så kommer du att vara självkörande direkt:
* grundläggande linux cli
* hitta och läsa apache-config
* genom apache-config kommer du att hitta xenforo-installationen i filsystemet
* läsa lite php (php.ini) och kunna lista ut (alltså googla) på hur man tuktar php när det bråkar vid en uppgradering
* grundläggande SQL, läsa MySQL-config, och ansluta till den lokala databasen
Ibland blir det lite mer jobb! Vid senaste uppgraderingen hade Debian tagit bort MySQL från sitt repo så jag fick välja mellan att lägga till ett tredjeparts-repo eller byta till MariaDB. De hade också flyttat ut några php-moduler från core-paketet till separata paket (jag uppgraderade php från 7.x till 8.x) så jag blev tvungen att hitta dem. Sånt händer sällan, men det händer.
I princip inga driftstörningar vi haft i form av långsamhet har kunnat spåras till något fel i servern. Jag misstänker (fast det är svårt att bevisa) att vår maskin förlorat fajten om schemaläggning av CPU till större kunder ibland. Sånt går över av sig själv.