Nekromanti [TDatD] Stödkaraktärer som rollpersoner

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
För ett par år sedan skrev jag ihop ett rollspelskoncept som hade en väldigt snurrig inspiration. Det började med Formel 1-stallens komposition, där föraren blir en superstjärna med en hel kår av hjälppersoner, och filtrerades genom någon sorts gladiatorspel med politiska förtoner. Politiska tvistemål och beslut avgörs av champions i envig. Att lägga sig är en vedertagen strategi. Kampen är sällan till döden utan till första blodsvite. Dödsfall händer givetvis, men i likhet med gladiatorspelen i antika Rom är de inte allt för vanliga.

Försökte spelleda en kampanj i den här världen som tyvärr rann ut i sanden på grund av livsomständigheter. Men när jag nyligen hittade mina anteckningar igen blev jag väldigt pepp på att återbesöka det. Men en sak slog mig direkt: spelet som jag skrev är inte byggt kring gladiator-formel 1 överhuvudtaget. Och hur skull det behöva konstrueras för att göra det?

I Ars Magicka spelar varje spelare (i grundutförande) både grogs och magiker. Du skapar ett par hjälpredor som kan vara soldater eller andra bifigurer kring er covenant som trollkarlar, men de riktiga stjärnorna är magikerna.

I The Dead and the Dying (TDatD) skulle jag vilja ha en liknande setup där en spelare (eller gruppen) skapar en champion och sedan skapar egna rollpersoner som hjälper denna vinna sina enviger och spela det politiska spelet runt dem framgångsrikt.

Roller jag tänkt mig är:

- Väpnare: tar hand om vapen och rustning, tar fram nya kombinationer, och föreslår vilken som skall användas. Agerar också lite som en "caddie" under duellerna. "Ge mig det hullingförsedda bredsvärdet!"

- Sjukvårdare: plåstrar om under striderna och sköter de skador som är nästan oundvikliga för någon som tränar så gott som varje dag i veckan och blir skuren, slagen, och åtgången i strider.

- Gymnast: atletisk tränare, som kan föreslå stretchövningar och andra aktiviteter.

- Dietist: ser över matrutiner, näringsinnehåll, blodvärden, etc.

- Tränare (typ PT): hittar på styrkeövningar, mäter muskler, håller vikten, etc.

- Psykolog: tar hand om kämpens terapisessioner när en motståndare dött, eller andra omständigheter. Prepp inför match etc.

- Förhandlare: hittar dueller för kämpen och sköter kontrakten.

- Marknadsförare: ansiktet utåt, som ser till att förhandlaren får saker att göra och att kämpens varumärke hålls intakt.

- Kassör: förvaltar stallets pengar. Betalar löner, gör söta kurvor för marknadsföraren att visa, och säger "nej" när folk ber om mer pengar.

- Producent: hittar lokal hjälppersonal, bokar hotell för stallet, ser till att utrustningen finns på plats i tid, och ser till att alla andra kan göra sina jobb.

Finns fler saker med, som är mer settingspecifikt, och såklart tjänster som är av illegal natur som ingen skryter med, etc.

Men det jag fastnat på är hur ska det egentligen funka? Och hur kul är det egentligen att spela "dietist"?

I ett traditionellt rollspel hade du haft lite färdigheter att rulla för, men i det här fallet hade gruppen sedan blivit mindre viktig eftersom det är kämpen som är i fokus. Mitt mål är att göra kämpen till ett uttryck för hur bra gruppen lyckas. Lite som poliser som lite maktlöst får se vad som sker i rättegången.

Är det någon som har referenser på när spelarna faktiskt inte är i fokus, men konsekvenserna av deras handlingar ändå är det?

Gammal version av TDatD finns här: https://drive.google.com/file/d/1-8sHnwYxEV0wWjXgghaXq2pJEDp5Yh9r/view?usp=sharing
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Alienor är väl det spel som jag tänker på rakt av. Rollpersonerna är hovdamer till drottningen. Det var ett tag sedan jag spelade det. Vill minnas att ekonomin var lite trasig, men konceptet att spela folk runtomkring drottningen funkade väl.

Ett annat spel är For the Queen, också centrerat kring en drottning. Här är ännu mer fokus på rollpersonernas relation till drottningen, och svaret på frågan "Kommer du att försvara henne när hon blir anfallen?"

Jag vet inte om du har tänkt dig något mer fokuserat på spelet och striderna och mindre fokuserat på drama och relationer, men dessa två spel kan kanske vara värda att kolla upp.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Genesis;n334567 said:
Jag vet inte om du har tänkt dig något mer fokuserat på spelet och striderna och mindre fokuserat på drama och relationer, men dessa två spel kan kanske vara värda att kolla upp.
Min tanke har varit att strid i sig är ganska trist men att spelet runt striderna är desto intressantare. Därav att rollpersonerna själva inte slåss.

Gillade i första säsongen Daredevil på Netflix hur pappa boxares matcher aldrig visades på bild utan bara representerades av pappans skador och ljud från en TV. Helt enkelt: kostnaden av våldet var det intressanta, inte våldet.

Här blir allt en märklig soppa av kultur, politik, etik, och rollpersonernas eventuella egna agendor och lojaliteter.

Stort tack för tipsen i alla fall! Älskar hovintriger i alla dess former, så kommer spana in dem i detalj när jag hittar tiden.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Tänkte länka till ett lajv "Last Will" Inte ett rollspel, så svårt att hitta mekaniker och sådant, men kanske ändå kan hitta inspiration.

Last Will handlar om en framtid med "gladiatorspel" mellan slavar (och ekonomiska slavar) som mer är som MMA-fighter men ibland med dödlig utgång. Varje team har förutom en fighter, en sjukgymnast, en dietist, en pleaser, en 'fixer', en tränare, en psykolog osv. Det var jätteroligt att spela sidoroller men tricket är ju att som du kanske är inne på inte fokusera på fighten utan på allt drama runt omkring.

http://www.foreningenursula.se/last-will/
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
entomophobiac;n334596 said:
Stort tack för tipsen i alla fall! Älskar hovintriger i alla dess former, så kommer spana in dem i detalj när jag hittar tiden.
För att vara tydlig: Inget av spelen har så mycket intriger. FDQ kanske har lite, men Alienor har nog typ inga. Det handlar mer om personligt drama, om att leva i någons skugga, om att ha en komplicerad relation till drottningen, typ. Bra spel, i vilket fall som helst. Förutom det där med ekonomin i Alienor, då. Vill minnas att man snabbt samlade på sig massor av schackpjäser, så deras roll som belöning blev lite meningslös.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,344
entomophobiac;n334559 said:
Och hur kul är det egentligen att spela "dietist"?
Det är nog ungefär precis lika kul som det låter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Lemur;n334636 said:
Det är nog ungefär precis lika kul som det låter.
Jo, den stora frågan är ju om det måste vara det. Som Genesis verkar vara inne på så går det ju att vinkla det på andra sätt. Relationer och personligt drama är ju egentligen mer intressant än en rollpersons yrke om fokuset skiftas en aning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
entomophobiac;n334652 said:
Jo, den stora frågan är ju om det måste vara det. Som Genesis verkar vara inne på så går det ju att vinkla det på andra sätt. Relationer och personligt drama är ju egentligen mer intressant än en rollpersons yrke om fokuset skiftas en aning.
Ja, alltså, dietist vet jag inte om jag har spelat, men författare, föreläsare, försäkringsförsäljare, programmerare och truckförare, vill jag minnas. Och säkert en massa andra vanliga yrken som jag inte minns. Det går att göra massor av bra spel om helt vanliga människor.
 
Top