Tatters of the King – Goatswood (Att bygga ett alternativ till bok 2)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Forumet brukar vara ett bra ställe att skriva ner sina tankar så man får lite ordning på dem, och kanske få lite bra frågor och tips så man tar sig vidare…

Först och främst: SPOILERS! Den här tråden behandlar kampanjen Tatters of the King. Jag kommer inte att begränsa mig i vad ur den kampanjen jag pratar om. Om du planerar att vara spelare i den nån gång – skippa den här tråden.

Det gäller givetvis dubbelt för mina spelare…

---

Nå, med det ur vägen…


Bok 2 i Tatters of the King är rent utsagt bedrövlig. Bok 1 är väldigt bra – spelarna kan kontinuerligt samla på sig nya ledtrådar och har större delen av tiden flera olika trådar att följa upp. Det blir inte linjärt, utan spelarna får viss agens i vilken ordning de vill göra saker. För mig är det en sån där grej jag numera tycker är absolut nödvändig i scenarier jag vill spelleda, och det är den struktur jag föredrar.

Men bok 2, den där rollpersonerna träffar Gresty igen och söker upp Quarries hustru, är väldigt dålig. Bok 3 är också kass, men den tar vi sen nån gång.


För ett tag sedan avslutade jag och min nuvarande spelgrupp bok 1 genom att de faktiskt lyckades avstyra alltihop innan de ens kommit upp till Skottland. Dessutom på ett sätt som gör det väldigt svårt att sätta dit dem för något – precis så som jag vill ha mina spelare så tänkte de snabbt, taktiskt, logiskt, löste problemet och såg till att sopa igen spåren efter sig. Sånt gillar jag och vill premiera. Nu har jag fått förfrågan om att "fortsätta med kampanjen". Jag har inte lovat något, men jag har länge gått i tankar om att göra något åt bok 2 och 3.

I den här tråden tänkte jag helt enkelt skriva mina tankar, idéer och planer. Jag portionerar ut det lite, eftersom det annars blir på tok för långt och dessutom för att jag inte riktigt är färdigtänkt ännu.


Jag vet att jag här på forumet läst om minst en person som gått i liknande tankar, och jag hör gärna hur det gått. Eller om någon har några allmänna tankar om projektet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, jag kan börja med en kortfattad sammanfattning av bok 2s struktur och huvudsakliga innehåll. Dess problem är som sagt att den är linjär, så jag behöver inte rita någon karta. Jag skulle närmast beskriva hela boken som "högläsning från SL".

Planteringar i tidigare kapitel
  • Bacon har skrivit en bok, "British Gods", som bland annat nämner Shub-Niggurath. Det finns en text som nämner Shub, modersmjölk, Thousand Young, kopplingen till gudinnan Brigid, och att hon ger goda skördar till sina fanatiska följare.
  • Wilfred Gresty skrev brev till en av rollpersonerna där han hjälpte dem att konfrontera Bacon. Det avslöjas:
    • Att han är "from the west country"
    • Att han hoppas på att kunna åka hem och ärva
    • Att han ska ta "Atkinsons plats när den gamle dör"
    • Att Atkinson sagt att Gresty är i London "för geten"
    • Att "kvinnan vid Nugs gård" är Quarries fru och att gamlingen aldrig legat med henne, att "barnet inte är hans".
    • Att gamlingen är något slags magiker.
    • Att Gresty tänker kalla på "de britiska gudarna" för att få beskydd när Edwards gör vad han gör med Hastur.
Kapitel 6 – Prat om Goatswood
  • Gresty blir full och bråkar i en kyrka. Rollpersonerna ser en artikel om saken.
  • När RP hittar honom drar han med dem till en pub, där han sitter och blajjar om en hoper intressanta kyrkor hur länge som helst. Kyrkorna har ingen bäring alls på äventyret.
  • Han nämner Shub-Niggurath, Nug och Y'Golonac.
  • Efter många om och men ger han ledtråden att han kommer från "Mercy Hill" i "Severn Valley" och att det är där "Nugs gård" och Quarries fru är.
Kapitel 7 – Nugs gård
  • Rollpersonerna åker jättelänge. En lång resa med en hel del detaljer som man mest kan läsa upp för dem.
  • De kan få lite stämningsfulla "ledtrådar" om att området de åker till bebos av folk som är omoderna och insulära.
  • Rollpersonerna kliver av bussen och går i lera. De stöter på en mysko skog som låter lite jobbigt och ger huvudvärk.
  • De kommer fram till Hillary Quarries gård.
  • Hillary ger information om att Atkinson är en elak magiker, och velat ligga med henne. Att Atkinson valt Gresty som sin efterföljare. Inget nytt där, alltså. Att hon är Quarries fru, att hon har en femårig dotter som heter Sarah som är någon annanstans och att hon inte har nån koll på Edwards och Bacon och gänget. Det är lite oklart varför Sarah nämns här; hon har inte nämnts vid namn någon gång tidigare vad jag kan se.
  • Det finns två brev från Quarrie på övervåningen, och i vardagsrummet ett exemplar av Revelations of Glaaki.
  • Revelations of Glaki innehåller… till synes mest stämningsfullt nonsens, lösa profetior.
  • Efter en stund kommer Gresty och det blir en liten konfrontation.
  • Om RP väljer att ställa sig på Hillarys sida i den kommande större konfrontationen så spyr hon ur sig lite exposition om henne, Atkinson, Sarah och vad som pågått på gården. Och låter RP läsa breven.
  • Breven beskriver:
    • Hur Quarrie träffade Atkinson i London
    • Händelserna 1925, alltså ritualen gänget gjorde för att åkalla Hastur
    • Att det finns länkar mellan Hastur och den Svarta Geten, att the Dark Young är barn till Hastur och Shub, eller att de i framtiden kommer att ge upphov till Yeb och Nug.
    • Nånting om "Pilgrimage of Grace"
    • Att Quarrie är i Milano och kan nås via c/o Thomas Cook & Son.
    • Att Quarrie och hans anhang kommer, via sin pilgrimsfärd, nå Hasturs avatar i december, kanske så sent som mars.
    • Att han hoppas Sarah mår bra.
    • Att han lämnar sin allehanda bråte hos Thomas Villiers vid Guiseppe Colombos kontor i Milano
  • Hillary ger RP en chans att sticka.
  • Annars får de vara med när Gresty anfaller med en Dark Young, som hon använder en ritual för att besegra.
And that's pretty much it. Om nån av er har sett något jag inte ser så får ni gärna säga till. Som jag ser det finns i princip ingenting för RP att göra. Inga ledtrådar att pussla ihop. Det enda reella beslutet är huruvida de ska hänga med och fightas vid Hillarys sida. Resten är super-duper-mega-tågrälsat, och varierar mellan SL-högläsning och att spelarna får sitta och läsa långa handskrivna brev.



Jag kommer nog att vilja behålla vissa delar, typ:
  • De konstiga kyrkorna
  • Gresty
  • Konflikten mellan Gresty och Hillary
  • Atkinson, backstoryn med honom och Quarrie och så vidare
Jag vill att alla "inputs" ska stämma, alltså att man inte ska behöva ta bort något ur Bok 1. Däremot kanske man kan uppmuntras att göra några extra planteringar (dock inga obligatoriska).

Jag vill också att alla "outputs" ska vara i princip desamma. Det vill säga:
  • Milano
  • "Pilgrimsfärden"
  • Hasturs avatar
  • Thomas Cook & Son
  • Thomas Villiers vid Guiseppe Colombos kontor
När jag bygger om bok 3 kanske jag ändrar detaljer om alla dessa, men jag skulle vilja att man kan behålla original-del 3 om man vill, eller original-del 2, eller byta ut båda. Plug and play, så att säga. Det ger begränsningar, men jag jobbar bäst med begränsningar.


Nästa grej jag skriver om blir nog vilka lösa tankar jag haft hittills om vad jag vill göra med "Goatswood", som är det namn jag preliminärt givit åt min ersättande bok 2.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har inte så mycket att bidra med då jag SLar den för första gången nu men kommer att följa med intresse då jag plockat mycket från dina sammanställningar till de olika kap. i del 1. Har inte lagt någon vikt vid del 2 och 3 annat än att jag läst dem en gång, men jag har sneglat på din genomgång av Milano och tycker den ser intressant ut.

Så keep up the good work!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
De konstiga kyrkorna borde då rimligtvis ha någon slags koppling/betydelse för kultister till Shub/Hastur. Finns där info eller annat som kan svänga maktbalansen i den kommande uppgörelsen i Goatswood? Fast jag kan inte låta bli att börja tänka på tredje Indiana Jones-filmen och gåtan med katakomberna under kyrkgolvet! Kanske inte vad du är ute efter, men jag skulle själv vilja få med något liknande i ett eget scenario vid tillfälle.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, några lösa tankar som är ganska osorterade ännu så länge:

Jag vill skapa starkare anledning för RP att överhuvudtaget ta upp spåren igen. Mer domedagskänsla, mer insikt i att om man inte gör något så går det åt helvete. Jag tänker att mardrömmar och en allmän Hastur-med-kanske-inslag-av-Shub-smitta hos konstnärer är bra saker. Inte bara i London, utan internationellt. Röda, mardrömslika himlar, oformliga massor som tycks röra sig. Nånting.

Jag vill definitivt göra något av kyrkorna. De verkar ju ha varit en del av en större ritual som Hawksmoor utförde. Var den till förmån för några gamla gudar, eller för att fjättra dem, eller för att hålla dem borta?

Jag vill att rollpersonerna ska veta varför de åker till Goatswood.

När de är i Goatswood vill jag att de ska ha saker att göra. Prata med folk i de omkringliggande byarna. Det ska stå klart för dem att de behöver rusta sig med kunskap innan de konfronterar Hillary. Här kan, tänker jag, man definitivt bygga undersökande som innebär att RP får informationen om triangeln Atkinson-Hillary-Quarrie. Mer bakgrund om Gresty.

Jag har läst en del om Shub-Niggurath. Jag tror att jag vill använda hennes avatar, den Svarta Geten. Jag funderar på ifall jag vill använda grejen med ofrivilliga graviditeter med monstruösa varelser eller inte. Det känns som att det kan bli ganska trist, tyvärr. Men kanske kan man göra något kring jungfrufödslar i London? Med barn som vuxit upp med distinkt getlikt utseende… Kanske knyta det till Hawksmoor och kyrkorna?

Jag vill nog plantera lite mer av en Shub-sekt i London, som Gresty fått gömma sig för litegrann eftersom han ju är där och ska vara undercover. Kanske kan den sekten ha jättegamla medlemmar som göms undan omvärldens åsyn för att de blivit alltmer groteska med åldern. Så typ… Två separata undersökningar, där en handlar om att luska rätt på Gresty, som numera skyddas av den här sekten, men som har informationen om var Nugs gård ligger? Och så kan man få portioner av Shub-mythos under de undersökningarna också. Och till slut hitta den gamla kartan som faktiskt har gården och skogen etc på sig.

Och så den andra, där RP tar det de lärt sig i London med sig till Goatswood för att få reda på så mycket som möjligt om Hillary.

Jag behöver fundera ut varför RP behöver luska så mycket innan de konfronterar Hillary, tänker jag. Är det för att hitta exakt var gården befinner sig? Eller för att ha exakt rätt konversations-nycklar för att låsa upp kunskap från henne? Eller för att veta när och hur man kan smyga sig in på gården? Kanske använda den rivaliserande delen av sekten som distraktion medan man bryter sig in? På något sätt vill jag ge RP en checklista, typ "de här fyra grejerna är det bra om ni vet innan ni beger er in i ormboet". Kanske är en av grejerna en ritual. Eller så är alla grejerna en ritual, som tillsammans öppnar de wards som Hillary lagt på huset? Och så får man reda på en massa annat man potentiellt kan använda som distraktioner eller så under tiden man letar runt…



Som sagt, osorterat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
(Sidofundering: Som jag förstår saken skulle en sån här grej aldrig gå att publicera kommersiellt utan Chaosiums goda minne. Det får jag väl stå ut med, tänker jag. Det får bli ett eget sidoprojekt för min del, mestadels för mina egna spelgrupper och kanske något jag kan dela med mig av till er här på forumet.)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
krank;n340121 said:
(Sidofundering: Som jag förstår saken skulle en sån här grej aldrig gå att publicera kommersiellt utan Chaosiums goda minne. Det får jag väl stå ut med, tänker jag. Det får bli ett eget sidoprojekt för min del, mestadels för mina egna spelgrupper och kanske något jag kan dela med mig av till er här på forumet.)
Låter jättebra, det skulle uppskattas. Du vet att Nug och Yeb har någon domedagsmyt om att de ska hjälpa till att rensa Jorden? Kommer inte ihåg exakt bara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Voldstagg13;n340122 said:
Låter jättebra, det skulle uppskattas. Du vet att Nug och Yeb har någon domedagsmyt om att de ska hjälpa till att rensa Jorden? Kommer inte ihåg exakt bara.
Jag har inte kommit så långt i mina efterforskningar ännu. Har tänkt jaga ner några sidospår under helgen eller så. Idag blev jag sidetracked när jag funderade på om det gjorts något Delta Green-äventyr som kombinerar Shub-Niggurath med en fertilitetsklinik (det finns det) och under de undersökningarna råkade på den här karln.

Jag kommer inte att vilja använda honom, men jag tycker att han är så fascinerande att jag bara måste dela med mig…




En sak jag funderar på ifall jag vill ha med är dock det här med myter som säger olika saker. Shub-Niggurath är ju i originalkampanjen nästan helt och hållet ett onödigt sidospår, men det vore ändå lite kul att låta t.ex. kulten i London, de två kulterna kring Goatswood och Quarrie alla hade olika uppfattningar om t.ex. relationen mellan Hastur och Shub, och om vad som är en plats och vad som är en varelse, och huruvida olika historiska gudar och gudinnor är inspirerade av eller manifestationer av dem… Lite hälsosam osäkerhet skulle kännas bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Spridda resultat av kvällens efterforskningar:
  • Nug och Yeb är enligt de flesta barn till Shub och någon annan än Hastur, men kan ändå vara intressanta. De ska mycket riktigt rensa världen inför morsans ankomst, och grejer. De lär dock som mest nämnas i det här äventyret, tror jag. Och givetvis har det byggts en massa interconnectedness mellan dom och Cthulhu och andra… Det är nog det jag gillar minst med the expanded lovecraft universe som en massa författare byggt; det har gått rätt mycket från Lovecrafts okända, separata mythosgudar och obegripligheter till en rak, prydlig taxonomi. Jag läste lite om Shub i CoC-grundboken nu, och det är något i mig som blir helt ofantligt trött när jag ser typ BRP-grundegenskaper och listor med "attacker" och hur mycket skada Shub-niggurath tål. Det är sånt som får mig att inte gilla CoC…
  • Jag funderar på ifall det kanske kan finnas två konkurrerande kulter även i London. Nu har RP visserligen precis effektivt demonterat Bacon och Edwards' kult, så det kanske känns lite drygt att dessutom kasta in t.ex. det traditionella Gula Tecknets Brödraskap? Kanske kan de nämnas, omtalas. Planteras inför att man stöter på deras italienska avdelning i bok 3 sedan. Den organisationen grundades ju tydligen av utomjordiskt ormfolk från jordens inre (eller mer exakt underjordiskt rika under Oklahoma), och den biten vet jag inte om jag riktigt vill ta i just nu. Eller ja, det kan kanske finnas enstaka representanter från organisationen?
  • Jag funderar på om Shub-kulten i London kanske har en Dark Young, som finns undangömd någonstans. Tar emot offer, ger medlemmarna gåvor. Kanske kan en av de saker RP behöver fixa i London vara att se till så denna oheliga varelse inte finns kvar? Det är ju lite mer action än jag brukar vilja ha, men det vore lite intressant att låta RP fundera på hur man stoppar något man inte kan tampas med personligen och som gömmer sig i t.ex. källaren av ett hus. Eld? Sprängämnen? En välriktad och välresearchad ritual? Kanske kan det vara så att det är nyckeln till att få Gresty att prata?
  • Jag funderar på om Gresty kan ha klantat till sig och kontaktat Shub-kulten medan han var i London, och att nån i Edwards-gänget upptäckte det. Kanske gömmer han sig för överlevande kultister. Kanske bad han om hjälp från Shub-kulten, men de nekade honom? Är det därför han försöker utföra en skyddsritual med hjälp av kyrkorna?
Såhär brukar det funka när jag bygger äventyr: jag fyller skallen med research och intryck, och så får alltihop rumla runt ett tag tills jag börjar se potentiella kopplingar… Sen brukar tidspressen avgöra hur mycket jag faktiskt lyckas koppla ihop. Men när jag börjat få något slags övergripande grepp om vad de olika aktörerna håller på med så ska jag börja bygga utrednings-struktur…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Lösa anteckningar från snabba internetsökningar om Shub-Niggurath:
  • Från Lovecrafts "revisionists tales": Underjordiska shrines tillägnade Nug och Yeb under Irem, i Dahna-öknen, "the crimson desert". Som besökts av en "gammal man". Jag funderar på om Atkinson kan knytas in här.
  • Shub som en "mer sofistikerad" form av Astarte. Tillbedjan från telepatiska underjordiska varelser, från K'n-yan. Just K'n-yan tror jag mest jag kan stoppa in någon enstaka referens till, men Astarte känns som en framkomlig väg. Överlag tänker jag att en ytlig, mer synlig del av Shub-kulten i London kan vara kopplad till en eller flera mer traditionella gudinnor.
  • Cybele såklart, som nämns i The rats in the walls. Exham Priory. Kan omnämnas någonstans iaf, tänker jag.
  • Idén att Shub på den glömda kontinenten Mu tillsammans med en del andra gudar tog mänsklighetens sida mot en än mer fruktansvärd fiende (Ghatanothoa) känns som att den borde kunna vara med på ett hörn. "De tusen ungas koppartempel" känns också som en fruktbar grej.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fundering på startpunkt:
  • Ovan nämnda järtecken, som gör det tydligt att Hastur-faran inte är över. Det börjar gå mot vinter igen, och stjärnorna står fortfarande rätt.
  • Påminnelse till spelarna, eller kanske på något vis rollpersonerna, att de fortfarande inte vet något om vad som hände med Quarrie. Gärna koppla samman järtecknen med detta, så att känslan de går in med är "shit, vi missade en, dags att göra något". Eventuellt kan man helt enkelt bestämma det åt dem i sammanfattningen: "Under våren och sommaren har ni förgäves sökt nya spår efter Gresty och Quarrie. Nu börjar det närma sig vinter igen, och mardrömmarna har börjat igen…". Givetvis kan man ge rollpersonerna profetiska drömmar.
  • Ett gäng andra aktuella händelser, där den som senare visar sig vara lite relevant är att ett antal kyrkor tydligen vandaliserats på sistone. Kanske är en av Angelicasällskapet präst, och drabbad.
  • Äventyret kan då "kickas igång" av att rollpersonerna läser om Grestys arrestering – men istället för att de kan hitta honom så blir den lilla artikeln deras skäl att utreda kyrkoinbrotten och vandaliseringarna. Då får de anledning att stöta på en hel del gammal mytologi under sina undersökningar, tillsammans med Hawksmoor-kyrkornas historia. Detta kan man lätt knyta till Shub-kulten.
Hm. Och sedan hittar de Gresty, som kan berätta att han visserligen inte vet något om var Quarrie är, men att hans fru nog vet. Därmed skapas anledning för RP att söka sig ner till Goatswood. Sedan får jag designa den delen av äventyret, och utifrån det bestämma vad mer jag behöver plantera i den första delen.

Det kan nog bli helt OK, det här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Munkholt;n340336 said:
Det hjælper måske ikke med dine konkrete tanker, men jeg læste denne actual play af Tatters som jeg syntes var interessant. Hans største problem er dog med Akt III.
https://forum.rpg.net/index.php?threads/coc-tatters-of-the-king.321496/
Intressant!

Jag tror eventuellt att den där spelledaren har lite annat fokus än mig, är intresserad av andra saker kring spelbordet och så, men det är ändå väldigt kul att se hur andra löst saker. Jag har ju tänkt göra om del 3 också – som jag också tycker är skitdålig – och då kommer jag sannolikt att åtminstone kolla igenom och kanske hämta lite inspiration från hur han gjorde.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Tanke som just slog mig, som jag skriver ner här för att inte glömma den:

Hawksmoors kyrkor har ju lite udda form och design. Jag funderar på om de ska få agera skådeplats för diverse riter för den Londonbaserade Shub-kulten. Det kan ju vara ett sätt att få in dem; kanske hittar rollpersonerna under sina undersökningar antingen materiella rester från eller bara vittnesmål och rykten om sådana ritualer. Här och var stöter de på lokala Londonbor med lätt bockaktigt utseende, även om de helst inte ska koppla samman dem riktigt ännu (de har det gemensamt att de är barn till kultmedlemmar). Här kan man knyta in människooffer – kolla in "Missing persons" och kanske korrelera dem med ritualer och platser etc, se om man kan få tag på spår som leder till sekten. Eller ja, det kan ju vara ett sätt att få in spåren åt det hållet. Jag ska såklart helst ha flera.

Jag funderar på om det ska finnas lite brev. Typ ett från Atkinson till Gresty till exempel, som RP kan få hitta hemma hos den senare. Gresty själv har väl hastigt gått under jorden, men han kan ju ha glömt brevet. Där kan man ju få lite extra info om att det finns en lokal Shub-kult som kan hjälpa stackars dumme G till exempel. Och förmaningar om att inte hålla på med Hawksmoors kyrkor nu. Vilket G skiter i såklart, han vill ha de engelska gudarnas beskydd. Kanske kan det också finnas ett påbörjat svar från Gresty nånstans, där han pratar om den lokala sektens Dark Young.

Det börjar snart bli dags att börja rita ett flödesschema över det här, känner jag. Det börjar smälta samman till en punkt där man kan fiska upp lite trådar och slänga upp lite grejer på en anslagstavla.


Jag håller på och läser en artikel om Hawksmoorkyrkorna och även lite av de andra grejerna Alan Moore har med i From Hell nu. Där misstänker jag att jag kan hitta än mer material.


Sedan tänker jag nog också fuska genom tidigare nämnda profetiska drömmar. Självklart ska RP redan på förhand få drömmar om huset där Dark Youngen lever i källaren, även om drömmarna inte är speciellt tydliga.

Kanske, kanske ska man börja locka rollpersonerna i fördärvet? De kommer ju inte att kunna döda Hastur, och nu när de stoppat honom (i Carcosa enligt originaläventyret, även om min nuvarande grupp gjorde så det inte funkade heller). Nu kanske det som händer i slutet av del 3, alltså att de får bli hans ledsagare, blir Kungens huvudplan?



Jag har nog i princip bestämt mig för att när jag väl når del 3 så kommer jag att vilja återanvända Carcosa där. Mycket för att Lengs platå och grejerna där är så förbaskat tråkiga, så som de är skrivna, Löjligt linjära etc. Så jag funderar på att helt enkelt låta dem möta Kungen i tronkammaren i Carcosa istället. Om rollpersonerna varit i Carcosa tidigare och stoppat pjäsen så kan man ändra lite på stämningen i staden, och dessutom låta dem få ganska snabb väg till rummet. Om RP gjort som mina spelare kan jag ju utnyttja hela min långa "ologiska labyrint"-version av Carcosa.


Jag behöver också börja fundera lite mer över sekvensen i själva Goatswood. Jag vill göra den betydligt mer interaktiv. Kanske att de träffar Hillary i flera omgångar. Gärna att de måste prata med folk i byarna runt omkring. Vi får se. Jag fortsätter fundera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
En av de gudinnor som Shub-Niggurath sammankopplats med är Cybele, som omnämns i Lovecrafts "The Rats in the Walls". Så jag kollade runt lite kring Cybele för att se om det fanns något som kunde krokas tag i. Axplock:
  • Självkastrerade förstepräster. Najs.
  • Jordgudinna, moder. Passar bra.
  • Lejondriven vagn, exotisk musik, vin, och en following som är "disorderly, ecstatic". En jordmodergudinna som också är ett slags Pan, med extas, fester och vin? Count me in. En stor, tjock livsbejakande typ. Perfekt för 1920-tals-Londonbor som vill göra uppror mot allt som är gammalt och fyrkantigt och heligt.
  • Murkrona. Murkronor är häftiga.
  • Tyvärr ligger fokus i mars snarare än under vintern, så hennes högtider timar dåligt med vinter- och nyårstemat för resten av kampanjen.
  • Det finns en asteroid som upptäcktes på 1800-talet och som fick namnet 65 Cybele. Personen som ursprungligen fick hitta på namn på asteroiden, Carl August von Steinheil, ville döpa den efter Maximilian II av Bayern men röstades ner. 1861, då namnet röstades igenom, är tyvärr lite för tidigt för att man ska kunna göra en koppling till gamla hederliga bayerska Illuminati, som ju grundades 1776. Ett hundraårsjubileum av något slag hade ju varit lite skojjigt. Hur som helst finns det indikationer om att 65 Cybele har en måne, och det är ju alltid lite spännande.
I "British Gods: Religion and Myth n the Western Kingdoms of Anglo-Saxon Britain" omnämns Shub vid namn, noterar jag nu, och associeras inte med Cybele eller Astarte utan med keltiska Brigid. Som firas i februari, tyvärr, inte Mars. Men det blir nog nästa efterforsknings-hål jag trillar ner i, när tiden tillåter…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag fick en dröm/vison/idé som jag nog vill bygga in i den här härliga röran; tydligen drömde jag den för flera veckor sedan och skrev ner den men hittade inte anteckningen förrän nyss…

Tanken är i all enkelhet "ett annat, övergivet London". Ett lätt förvridet London som dels kan få lite profetisk anstrykning genom svaga hänvisningar till det kommande andra världskriget om man vill det, men som framför allt är dunkelt, fyllt med aska och så vidare. Det här kan man drömma om. Här kan man jagas av en man med gethuvud, till exempel. Se stora statyer av Cybele med murkronan.

Jag tänker att det kanske rentav är ett fysiskt ställe; en kopia av London som kanske rentav finns på 65 Cybele. Kanske är Hawksmoor-kyrkorna ett sätt att skapa en ohelig konvergens, kanske finns motsvarande kyrkor redan i anti-London. Vad finns mer där, tro? Någon form av manifestation av Shub-Niggurath som någon av sekterna vill få hit till vanliga London? Mannen med gethuvud, kanske. Hans fysiska form. Kanske är det det Gresty vill? Släppa loss varelsen för att dels visa sig duktig inför Shub, dels kunna ha skydd mot resterna av Edwards' sekt.

Det kanske är den pusselbit som saknas. Shubsekten vill inte alls hämta hit varelsen; de vet inte ens att han finns där. Gresty har hittat informationen i helt andra källor. Kanske i drömmar.


Om jag vill blanda in Kungen i det här, så skulle man ju faktiskt kunna låta anti-London vara infekterat även av Carcosa? Så att om Gresty lyckas så är det inte bara mannen med gethuvud som kommer, utan också en variant av Främlingen, som kommer bakom honom…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag kände att jag började få svårt att ha överblick över alltihop, så jag testar att föra in lösa tankar och dra lite pilar mellan dem i Padlet. Det finns såklart andra verktyg, men Padlet var tillräckligt enkelt för min smak. Jag vill ju egentligen inte ha så många val vad gäller exakt hur mina lösa lappar ser ut; jag behöver bara blanka lappar och en canvas att lägga ut dem på. Det måste inte se ut som postitlappar eller index ca?s och det måste inte vara på en corkboard…

Nå; jag ska göra lite efterforskningar kring Brigid och Astarte tror jag. Men det känns som att det här börjar bli en lagom mumsig soppa för att bygga ett äventyr på. Jag funderar på ifall anti-London riskerar att röra till det för mycket; det blir ju då två olika semifiktiva städer men… Jag tröstar mig med att originalkampanjen inte direkt drog sig för att blanda ihop saker.

Also: det är coolt med semifiktiva städer. Det har jag tyckt ända sedan jag läste om Orq'with i serietidningen Doom Patrol…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har jag varit upptagen med annat en stund, men jag borde återvända till det här.

Just nu funderar jag lite över hur kopplingen mellan Gresty och paret Quarrie ser ut.

Det allra tråkigaste alternativet, exakt det jag vill undvika, är ju att Gresty helt enkelt spiller bönorna och agerar expositionskvarn. Det är mycket mer tillfredsställande att pussla saker själv.

Det jag skulle vilja informera rollpersonerna om är alltså i princip att Quarries fru bor på Nugs gård i Severn valley.

Det de vet sedan tidigare är att Gresty tjänar "geten" (utan att de riktigt har någon koll på vilken get), att det finns en magiker vid namn Atkinson som är en gammal gubbe som är ute efter Quarries fru.

Just nu är min preliminära tanke att Gresty till att börja med är tillräckligt intressant i sig själv för att rollpersonerna ska börja utreda grejer när hans namn poppar upp. Framför allt när det dessutom börjar blandas in getter och konstiga kyrkor och grejer.

Här tänker jag att RP kan få uppgift om att Gresty har en sliten gammal dokumentportfölj, som han håller hårt i. Vittnen kan få berätta att de fått sig en avhyvling, kanske rentav en tjottablängare i plytet, om de någon gång försökt kolla över axeln när Gresty bläddrar bland sina papper. Att han har med sig den där portföljen överallt.

Och givetvis är den inte kvar, när RP hittar den lägenhet han nyligen flytt från.


Sedan skulle jag vilja förflytta rollpersonernas fokus från Gresty själv till hans portfölj, så att de i en hypotetisk situation där de måste välja vilken de ska lägga händerna på, väljer portföljen. Jag skulle gärna vilja att de relativt tidigt får veta att Gresty har ett brev av något slag från Atkinson eller kanske rentav från fru Quarrie. Eller båda. Hur får man veta att någon fått ett brev från någon an…

En granne. Som fått felaktigt levererad post, och överlämnat den till Gresty. Såklart.

Så så länge rollpersonerna besöker Grestys gamla krypin, så kan jag ge dem den informationen där.

Kanske kan man rentav låta grannen ha ett brev, som RP kan få. Men som inte innehåller något av värde utom hänvisning till ett tidigare brev. Så rollpersonerna fattar att det finns ett intressant brev.


Sen tänker jag att i värsta fall kan ju Gresty själv också råka försäga sig, ifall RP nu klantar sig och helt missar dokumentportföljen. Men då bör det nog finnas något slags pris inblandat, kanske att Atkinson hinner få förvarning om att RP är honom på spåren. Kanske kan RP får informationen från Gresty genom att höra honom genomföra något slags fjärrkommunikations-ritual? Där han i desperation ber Atkinson om hjälp?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
En tanke som just slog mig:

I del 1 hade vi Carcosa, i sig självt.

I del 2 har jag redan funderat på Anti-London, infekterat av Carcosa. Här kan de ju delvis smälta samman; Carcosa som ett slags Metropolis – Carcosa får inslag av engelsk arkitektur, medan Anti-London får drag av Carcosa.

I del 3 sedan, när rollpersonerna åker till Paris och sedan Milano, så kan ju Carcosa finnas även där. Det Carcosa rollersonerna ser, möter i sina drömmar antar egenskaper hos fler städer. Kanske också städer de inte ännu besökt – New York, Moskva, Bombay.

Carcosa kryper in i konstnärers drömvärld och via dem ut i verkligheten – överallt.


Jag vet inte om jag gör så i slutänden, men det känns som att del 2 och 3 ändå behöver något slags liksom stegring jämfört med del 1. Annars blir ju Carcosabesöket i slutet av bok 1 liksom klimax för hela kampanjen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det här projektet är inte dött!

Just nu är skissen att Gresty tänker försöka göra sig själv till en maktspelare nere i Goatswood, och att han därför vill utföra ritualer inte bara för att skaffa skydd från englands gamla gudar i allmänhet utan också specifikt befria Geten – Shub-Nigguraths fysiska inkarnation som stängts in i Anti-London. Anti-London befinner sig i själva verket på asteroiden 65 Cybele, och håller på att tas över av det uppvaknade Carcosa.

Anti-London är en mörk spegelbild av London som skapats av Shub-kulter eller möjligen Shub själv. Visioner från AL har funnits länge men har börjat accelerera i takt med att Carcosa vinner mark. Rollpersonerna kommer helt säkert att drabbas, och får därigenom ett spår att undersöka som inte är direkt kopplat till Gresty.

Den Londonbaserade Shub-sekten (eller sekterna) är inte det minsta intresserade av att Gresty öppnar någon port till antilondon, och absolut inte så länge Carcosa är där. Det skulle ju kunna innebära allt möjligt dåligt för London, och de trivs trots allt ganska bra där… De här sekterna är märkliga och dekadenta, inte suicidala. Tänker jag.

Min senaste lösa tanke är att om man ska besöka Cybele så finns det ju ingen atmosfär där. Givetvis finns det en galen italiensk uppfinnare (som kan återkomma senare i Milano-delen) som i någon form av trans ritat en dräkt som ska skydda en. Kanske har någon rentav konstruerat dräkten, och planerat att besöka Anti-London för att få Getens välsignelse. Jag vet inte hur mycket jag ska göra med dräkten i stort, men den känns som en kul detalj. Den kan ju också få ses i drömmar, visioner och konstnärers Anti-London-inspirerade verk. För att knyta ihop saker lite.

Det börjar bli en kritisk massa av grejer, det här. Vi får se hur mycket tid jag har den närmaste tiden; nästa steg blir nog att börja slänga upp alltihop på ett bräde och börja försöka skapa sammanhang och subway-strukturer i ett slags utredning. Jag ska också läsa på om Atkinson och hans motivationer etc lite mer, för att se vad som kan ges lite återklang redan här. Som att han har ett ex av Revelations of Glaaki som sekten i London kan tänkas ha försökt få tag på. Jag tänker att Shub-sekterna i London inte nödvändigtvis tycker att Atkinson och de i Goatswood är speciellt bra, även om de tjänar samma gudinna. De kan inte bortse från hans makt, men de vill helst inte ge honom inflytande…
 
Top