Tar tid att hitta nätverket på Windows

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Min burk tar ungefär 15 sekunder att starta från dess att jag klickar på start-knappen tills att skrivbordet visas.

När jag kopplar up via wifi kör nätet igång direkt.

När jag kör via Ethernet tar det runt 7 sekunder från en nystartad dator efter att skrivbordet visas. Runt halva när jag gör en omstart.

Är det här ett känt problem? Har lite svårt att googla fram lösningar.

Har testat att:
  • Återställa drivrutinerna för nätverkskortet: Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V
  • Byta nätverkssladd.
[edit] Lösning nedanför
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
När jag skapade tråden fick jag idéer på nya sökord och jag fann följande nedan. Nu tar det knappt två sekunder att koppla upp sig efter en nystart.
  • Select the Ethernet adapter in your Network connection list [Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter]
  • Select Properties from the context menu
  • Click Configure
  • Select the Advanced tab
  • Select Speex & Duplex from the list and change the value to 100 MBit/s full duplex

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag skulle gissa att det är drivrutinerna för nätverkskortet. Testa att uppdatera dem och se om det hjälper!

EDIT: Borde ägna mer tid åt att läsa nya inlägg ;)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Min uppdatering till windows 11 gjorde att problemet kom tillbaka med 7-10 sekunder innan Ethernet-anslutningen startade.
  • Jag öppnade enhetshanteraren (win+R, devmgmt.msc),
  • klickade upp Nätverkskort och högerklickade på mitt nätverkskort (högst upp),
  • valde Egenskaper som kom upp och
  • klickade sedan bort Energisparfunktionen på nätverkskortet.
Nu tar det två sekunder att koppla upp mot nätet igen.

Källa
 
Top