Nekromanti Tankar kring OGL-artiklar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Japp, DeBracy firar 100 på Fenix-forumet och snackar d20. Vem kunde ha gissat...? :gremwink: Så till de vettiga bitarna:

Med fina fanboys under Fenix vingar, finns det nån risk att man kan få läsa "d20 Lego"-artiklar? Nu ska du fråga dig själv "Vad tusan menar han med det?". För då svarar jag: artiklar om systemet som en klase byggklossar. Lite om att balansera egna feats och hur man bygger vettiga klasser t.ex. Det är ju svårt att säga exakt hur man ska räkna på saker och ting, samma värde i olika miljöer kan ha väldigt olika vikt.

Det jag just nu känner att jag helst skulle vilja se är alltså sådant som kan ge mig en knuff på vägen mot att skriva eget OGL-material. Det finns massor av kreativ d20, låt oss skapa mer!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det är mycket möjligt

Jag tycker att det är en väldigt bra idé och har väntat på att andra d20-tillverkare ska börja med det. Det finns lite, lite grand sånt, men inte så pedagogiskt som jag skulle vilja.

Jag ska se vad vi kan göra. Vilka områden är mest intressanta?

Spells
Classes
Prestige classes
Skills
Monster (fast det finns ju regler för hur man gör sådana i MM, men det väl typ skrivas om i OGL-format)
Vapen
Fällor
Dungeons

???

M.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Det är mycket möjligt

Jag anser att Tilläggsklasser, Färdigheter, Knep och Spelbara raser är de mest intressanta, möjligen även Formler.

// Radagast - som använder svenska termer, det är väl en svensk tidning, eller har jag missat något?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Re: Det är mycket möjligt

Ur din lista skulle jag själv trycka på classes av olika slag främst, skills och feats hänger väl liksom med ganska naturligt då till viss del.

Kanske borde jag klargöra att jag till stor del tänker mig en titt på byggstenarna till kompletta OGL-spel snarare än sådant som ska passa in i d20-licensen rakt av. Alltså vore det ju intressant med en titt på rollpersonsskapande, "advancement", skadesystem och... ja... allt möjligt helt enkelt. Det blir ju fort ohanterligt i storlek kan jag tänka mig så man får ju tänka lite realistiskt.

En annan sak som jag hopps på är att det behandlas "neutralt", dvs. en titt på d20 i sig utan allt för markant D&D prägling - även om det är oundvikligt till viss del. Själv sitter jag på d20 Modern och har inte ens läst D&D så jag har väl lite andra referenser och önskemål än de flesta kanske. :gremcrazy:
 
Top