Tank Tactics

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag hittade ett trevligt spel som jag inte tror går att köpa, men som är förhållandevis lätt att göra själv.
Se vad ni tycker och om ni har spelat något liknande tidigare.

Konstruktörerna heter Luke Muscat och Joe Gatling från företaget People Make Games (som normalt gör mobilspel).
Konstruktörerna testade spelet på sitt kontor, men var tvungna att avbryta spelet efter några rundor.
Anledningen är att man kan förråda varandra och vissa vänner på kontoret blev bittra fiender i månader efter de spelat.

Tank Turn Tactics eller bara Tank Tactics

Regler:

Spelet kan ha priser, men det är inte ett krav. T.ex. pris för första, andra, tredje plats.
Tanken är att priserna ska motivera spelarna att vinna. I originalspelet vann man pengar.
De sista spelarna som är kvar för göra en "deal" (ungefär som man kan göra i pokerturneringar).
Är det 3 priser får man göra en deal när det är 4 spelare kvar, d.v.s. en mer än antalet priser.
Det betyder att ett grupp spelare kan bilda ett team och dela på förstaplatsen - OM man kör med priser.

Ju fler spelare desto bättre, helst uppåt 10-20 stycken. Perfekt för en fest - om man vill att alla ska hata varandra efteråt. :)

Spelet spelas på en spelplan som är ett stort rutnät.
T.ex. ett rutat A4-papper (eller två rutade papper tillsammans, d.v.s. ett A3), eller att man lägger ihop flera schackbräden, eller go-bräden, eller att man har en stor battle map (vilket rollspelare tenderar att ha).
(ett alternativ är att spela på hexrutor istället för fyrkantiga rutor, om man har tillgång till sånt)
Det finns ingen hård regel hur stort rutnätet ska vara, förutom den allänna regeln: ju fler spelare, desto större rutnät.

Spelet är uppdelat i rundor.
Ursprungligen var spelbrädet i ett konferensrum på ett kontor och varje runda var en arbetsdag.
Men det är inget som hindrar att man har 5-minuters rundor, om man är ett halvdussin spelare och alla sitter runt ett bord.
Det viktiga är att att man får agera precis när man vill under en runda - så det finns ingen turordning. Det finns t.o.m. tillfällen när man kan agera flera gånger under en runda.

Spelet är socialt, det är tänkt att spelarna ska gå runt och diskutera med varandra - antingen öppet/dolt om strategier/allianser - lite som brädspelet Diplomacy.
Och precis som i Diplomacy kommer spelare att förråda varandra - annars kan man inte vinna.

Varje spelare har varsinn "tank" (pansarvagn) och målet är att skjuta sönder alla andra tanks. Sist kvar i livet vinner.
Varje tank representeras av en spelpjäs. Alla pjäserna ska vara olika så man kan skilja dem åt.
Under varje spelpjäs finns 3 marker i samma färg som visar hur mycket liv man har (tänk hjärtan som i ett datorspel). Varje gång man blir träffad förlorar man ett hjärta. När man förlorar sitt sista hjärta är man död (förstörda tanks tas inte bort, utan blir "hinder" på spelplanen).
Det finns ytterligare två marker av en annan färg under spelpjäsen som är dess "range", d.v.s. hur långt man kan skjuta. D.v.s. man kan skjuta två rutor bort. Man får kombinera vågrätt/lodrätt/diagonalt, men andra tanks är "hinder".

Spelet börjar med att alla tanks slumpas ut på spelbrädet, lämpligtvis genom att man slår tärning för x- och y-kordinaterna för rutnätet på spelplanen.

En spelrunda består av:
- Ett hjärta slumpas ut på spelplanen (precis som tanksen i början), den spelare vars tank kör över hjärtat får ett extra liv (tänk power ups i datorspel).
- Varje kvarvarande spelare får varsinn "Action Point" (AP), representerad av en marker, eller sten. Spelarna ska dölja hur många AP de har.
- Man utför handlingar genom att spendera AP när man vill under en runda (man får spara AP till nästa runda).

De handligar man kan göra:
- Förflytta sig till en intilliggande tom ruta. Man får förflytta sig vågrätt/lodrätt/diagonalt, som kungen i schack, d.v.s. man har 8 rutor att välja mellan (1 AP).
- Skjuta någon inom ens range (1 AP).
- Öka ens range ett steg (3 AP).
- Få ett hjärta till (3 AP).

Man får också ge bort AP och hjärtan till andra tanks inom ens range. Hjärtan ges öppet, AP får ges öppet eller dolt.

- En optional rule är att man kan ge ett hjärta till en död tank, som då blir levande (med 1 hjärta och 0 AP).

Döda spelare är jury.
Innan varje runda får de välja en tank som är "haunted"/förbannad. Denna får ingen AP denna runda (så döda spelare kan hämnas på den som dödade dem).
- En optional rule är att de istället väljer en tank som får en extra AP istället.

Källor:




https://www.reddit.com/r/boardgames/comments/ot1ua2
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Tycker det är supercoolt att du grävt upp reglerna, och de i videon verkar ju ha haft en väldigt stark upplevelse vilket också är häftigt, men tycker inte att det verkar vara ett speciellt bra spel. Några problem jag ser är semi-transparensen där det verkar vara den bästa taktiken att dels fota brädet varje runda och dels ha uppsikt över när folk gör drag eller ägna tid åt att räkna ut vad som har hänt.

Den andra grejen är att det har det klassiska battle royale problemet att den bästa taktiken är att aldrig skjuta på någon annan utan att låta folk ha ihjäl varandra, det är ju därför alla såna spel har mekaniker för att tvinga ihop folk så man inte bara kan gömma sig i ett hörn, här finns ingen sån mekanik. (Alternativt bonus för att döda/skada någon.) Och jo iofs så tjänar man ju absolut på att pakta ett antal spelare men även då så är det bästa som hela pakten kan göra är att inte göra något och låta övriga ha ihjäl varandra först.
 
Top