Nekromanti Talk Crawl

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Älskar hovintriger som koncept, och särskilt den överdrivna varianten som är inspirerad av franska hovet på 1700-talet. Dekadens, kontraster mellan folklig misär och adligt överdåd, etc. Ett av skälen att jag skrev Gustav måste dö.

Men en sak som intresserat mig senaste tiden är att försöka skapa en sorts point crawl, inklusive random encounter-system etc., för Lamentations of the Flame Princess, där hela konceptet bygger på just hovintriger. I detta fallet är det en extremt överdriven variant av hovintriger där hovet finns i ett land där hela befolkningen--utom hovet--utgörs av odöda. En sorts överdrift av misären och fattigdomen.

Detta "Talk Crawl" är något som varit väldigt roligt att utforska, med knäppa listor och tabeller för vilka etikettregler, klädstilar, gångstilar, talmanér och så vidare som gäller för tillfället.

Men det slog mig att något liknande kanske redan finns? Sociala "dungeons" av olika slag?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kolla socialite challenges i Silent Legions ihop med teknikerna från Robin Laws' kapitel i Unframed?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
2097;n325163 said:
[T]eknikerna från Robin Laws' kapitel i Unframed?
Verkar vara en summering av Drama System, mer eller mindre, vid en första anblick. Tycker väldigt mycket om DramaSystem.

Hur fungerar socialite challenges? Inte bekant med Silent Legions.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Socialte challenges i Silent Legions:
Man rullar upp saker på en fet OSR-tabell och det är saker som "Personen vet, men vill inte säga för hon tror att ni kommer tro att hon är inblandad" eller "Personen vet inte, men låtsas för att få pengar av er". Passar perfekt tillsammans med dom där dramasystem prylarna.

Jag tycker att Unframed-grejerna är mkt tydligare förklarat än Dramasystem. Jag älskar dramasystem iofs men sättet Robin förklarade det på i Unframed var lättare för mig att förstå hur jag skulle spela dramasystem (eller alla snackscener i alla rollspel) på ett bra sätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
2097;n325281 said:
Socialte challenges i Silent Legions:
Man rullar upp saker på en fet OSR-tabell och det är saker som "Personen vet, men vill inte säga för hon tror att ni kommer tro att hon är inblandad" eller "Personen vet inte, men låtsas för att få pengar av er". Passar perfekt tillsammans med dom där dramasystem prylarna.
Det här är liknande det jag försöker åstadkomma, men ändå inte riktigt.

Stor del av hovintriger på det här sättet handlar om vem du pratar med, var du bor, vilka kläder du har, etc., så ett stort fokus är sociala ritualer utöver bara den faktiska konversationen. Förolämpa rätt person för att imponera på någon annan, som i sin tur kommer understå sig att gå med på en audiens.

Men Silent Legions låter hur som helst intressant!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK, riktigt bra observation, bra entomophobiac.
Så inkludera tabeller där dom sakerna, och status, är salienta.

En för när man talar "ner":

"Hon vet men vill inte säga för hon är avundsjuk på era kläder"

En för när man talar upp:

"Hon vet men vill bara prata med Djursholmsbor"

Då kan att skaffa sig en bättre bostad eller att muta personer med kläder eller vad det nu kan vara bli en del av dessa intriger.

Och "vet" kan också bli "kan hjälpa er" eller vad som helst:

"Hon ____ men vill bara prata med Djursholmsbor."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Har börjat med att sätta upp ett antal olika kategorier—i brist på bättre namn—som senare ska omvandlas till tabeller. Här är ett par exempel från anteckningsdokumentet:

Greetings - Sometimes you should simply bow or curtsy. At other times, one, two or three flourishes with your right (or left) hand is expected. Show panache, or don’t, or simply scale it to whichever level is expected. Just don’t overdo or underdo it.

Status - Respect your betters, sneer at your lessers. Or don’t, if the fashion tends towards the polite for the moment (it rarely does).

Walk - Do you walk with a cane, then which hand should you hold it in? Do you walk with both feet on the same strict line, waving the hip? Do you put the toes or the heel down first? Do you start or stop with a goose step under formal circumstances, or is it enough to snap your heels together at 45 degrees? Walking is a fine art — master it. But master this year’s fall walk in the fall, and the summer walk in the summer. It would be embarrassing otherwise.

Cane - Silver-topped, gold, or jewelled? Ornamented with the heads of birds or with intricate craftwork? Skull ornaments are, naturally, strictly forbidden. Should you even have a cane at all, or is it out of fashion for the moment?

Smell - Do you reek of musk and sweat, or do you squeeze clouds of trendy vapor over your hair, groin, and armpits? Is the smell of the season lotus blossom and lemon, is it lavender, or is it “naturell”?
 
Top