Nekromanti Talismanregler

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Nu äger jag Talisman!

Jag har hört det tjôtas om att vissa karaktärer är för bra. Vad kan man göra åt det, och ändå behålla dem? Sänka Styrka eller Visdom?

Jag har den svenska utgåvan från 1987, nån som har tips på regeländringar i största allmänhet? Några expansioner? Kan man köpa (ja, och givetvis använda) engelska expansioner till det svenska Talisman?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Jag har hört det tjôtas om att vissa karaktärer är för bra. Vad kan man göra åt det, och ändå behålla dem? Sänka Styrka eller Visdom?"

Nej, problemet är nog snarast att vissa förmågor är broken. Att kunna "magiloopa" framförallt. Det spelar ingen egentlig roll om Sierskan har 2 eller 1 i Styrka, för hennes förmågor fortsätter att vara för mighty. Att "magiloopa" (dvs, spruta ut besvärjelser som en galning och hela tiden få ta upp nya) är på tok för bra. Gång på gång får man upp Bestjäla och motståndarna har egentligen ingen chans. Tilläggsregeln "Man kan endast få en ny besvärjelse i början eller i slutet av ens drag" gör den liiite sämre. Då blir det lite lugnare runt bordet.

Om du vill spela med turneringsreglerna behöver du ta bort Sierskan och Munken. Det är de karaktärer som anses vara på tok för bra. (Jag håller med om att Munken är en av de bättre karaktärerna, men inte så pass mycket bättre än t.ex. Trollkarlen att man ska behöva banna eller modifiera honom)

Du skulle förstås kunna spela med munken genom att sänka hans värden något, men Sierskan fortsätter nog vara för bra oavsett vad hon har för värden. Om man köper tilläggsmoduler såsom Timescape och Dungeon så blir hon dock raskt försämrad, så då tyckte vi att man kunde börja köra med henne igen. Hon var fortfarande bäst, förstås, men inte så pass mycket bättre än t.ex Chainsaw Warrior att man behövde banna henne.

---

"Kan man köpa (ja, och givetvis använda) engelska expansioner till det svenska Talisman?"

Jo, de använder samma regler och ser likadana ut, så det går bra. Man spelar förstås tvåspråkigt, men om man tycker det är okej att prata om "Hobgoblinen betalade Legoknekten för att kunna spöa Druiden och snodde dennes Ancient Artifact, men sedan kom en Space Marine och sköt honom, innan han slussades in i Death World, förlorade två liv och så var alla döda."

När det gäller expansionerna så berättade jag om dem i det här inlägget.

/Riz
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Köp- och äventyrskort samt Sierskan

Har jag fattat reglerna rätt?

När man drar ett äventyrskort så kan det resultera i bl a monster och föremål. Om man får svärd, ska man då slänga äventyrskortssvärdet och ta upp ett köpkortssvärd istället?

När man blir av med ett köpkort ska man lämna det på plats eller låta det gå tillbaka till sin hög?

Kan man bygga mer än en flotte? (en spelare bygger i en skog, en annan i en annan skog)

Förklara gärna.


Å så förresten. Vilken av Sierskans förmågor ska man ta bort? Den där hon kan titta på andras besvärjelser eller att hon får dra två äventyrskort och välja ett utav dem? För att balansera det hela alltså.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Köp- och äventyrskort samt Sierskan

"Om man får svärd, ska man då slänga äventyrskortssvärdet och ta upp ett köpkortssvärd istället?"

Nej, så fort ett kort är uppvänt så spelar det ingen roll om det är ett köpkort eller ett äventyrskort. Om någon tappar ett svärd så behöver man alltså inte vända på kortet och se vad det är för något. Låt det ligga kvar bara. Däremot så är det klokt att kolla baksidan på korten när de skall slängas, eftersom det är lite dumt om köpkorten hamnar i slänghögen.

"Kan man bygga mer än en flotte? (en spelare bygger i en skog, en annan i en annan skog)"

Jarå. Bry er inte om flottkortet, den behövs inte. Man kan ju ändå inte kånka omkring med flotten. Bara man kommer ihåg att man högg ner träd i förra rundan, så kan man åka in i mellanregionen i nästa drag. Själva flottkortet är inte så viktigt.

"Å så förresten. Vilken av Sierskans förmågor ska man ta bort? Den där hon kan titta på andras besvärjelser eller att hon får dra två äventyrskort och välja ett utav dem? För att balansera det hela alltså."

Jag skulle ta bort förmågan att alltid ha en besvärjelse på handen. Det är en tokfarlig förmåga, och tar man bort den så blir hon dessutom lite mer olik hennes magikerkollegor.

Quan'talis (tror jag) hade en annan bra idé: Istället för att ge Sierskan ett kort extra att titta på och välja bland så kan man låta henne göra valet dolt.

Alltså, ponera att du går in i en ruta där man skall dra två kort. Okej, istället för att ta upp tre kort och välja de två bästa så får hon ta upp ett kort åt gången och välja om hon skall acceptera det eller om hon ska välja bort det. Hon får som vanligt bara välja bort ett kort av de tre som hon ska ta upp, men hon kan nu inte i förväg veta vilket av de tre som är värst.

Det gör det dessutom lite mer spännande att vara Sierska. På en vanlig ruta (där man bara ska ta upp ett enda äventyrskort) tar man alltså först upp ett kort, och sedan får man alltså gissa: Är nästa kort i högen bättre än det jag just tagit upp? Vad fick jag nu: en gengångare... Ja, jag chansar på nästa kort: hupp, Demonen!!!

Så kan det gå...

Med de modifikationerna blir hon säkert både jämn och rolig att spela med.

/Riz
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Köpkort

Men hur får man ett köpkort då? Varför finns det både köpkort och äventyrskort av samma sort?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Köpkort

"Men hur får man ett köpkort då? Varför finns det både köpkort och äventyrskort av samma sort?"

Du kan ju komma till marknader och liknande situationer där du kan få köpa svärd och annan utrustning. Istället för att leta igenom hela Äventyrskort-högen efter det du vill ha, så räcker det alltså med att man tittar igenom den lilla samlingen med Köpkort och plockar ut det man vill införskaffa.

Men när du väl har ett svärd (t.ex) i din ägo, så spelar det ingen roll om du har köpt det från Köpkorten eller hittat det bland Äventyrskorten.

/Rising
som tycker att de misprintade korten är snyggast.
 

Kormantaouk

Veteran
Joined
7 Mar 2002
Messages
69
Location
Grästorp
Re: Köp- och äventyrskort samt Sierskan

Jag skulle ta bort förmågan att alltid ha en besvärjelse på handen. Det är en tokfarlig förmåga, och tar man bort den så blir hon dessutom lite mer olik hennes magikerkollegor.

grabbar grabbar....
Sierskan kan och ska använda sin förmåga att alltid ha minst en besvärjelse på hand, men du får inte automatiskt en ny så fort du använt en, den/dom nya kommer först när din tur e över å dessa kan först användas när det blir din tur igen....
.
.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Köp- och äventyrskort samt Sierskan

"Sierskan kan och ska använda sin förmåga att alltid ha minst en besvärjelse på hand, men du får inte automatiskt en ny så fort du använt en, den/dom nya kommer först när din tur e över å dessa kan först användas när det blir din tur igen...."

Njaa, vi kör med att hon enbart kan få nya besvärjelser i början eller i slutet på sitt drag. Det är enklare. Om hon får en Antimagi på handen i slutet av hennes drag så måste hon ju få använda den om någon vill lägga någon besvärjelse på henne innan det blir hennes tur igen.

Fast jag skulle allra helst ta bort den förmågan helt, eftersom det skulle göra spelet mer balanserat och varierat.

/Riz
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Köp- och äventyrskort samt Sierskan

"Fast jag skulle allra helst ta bort den förmågan helt, eftersom det skulle göra spelet mer balanserat och varierat."

Precis. Jag har alltid tyckt att sierskans övriga två förmågor (den att hon får titta på andra spelares besvärjelser och den att hon får dra ett extra äventyrskort och välja vilket hon vill ha) är bättre än de flesta andras karaktärers samtliga förmågor. Att hon dessutom får besvärjelser är ju rent ut sagt löjligt.
 
Top