Nekromanti talisman

haxxor

Veteran
Joined
8 Nov 2002
Messages
36
Location
Lund
Har någon spelat talisman???
Jag hade aldrig hört talas om det inan , men sen köpte jag det på en loppmarknad!! skit roligt , så om någon ser det KÖP DET allt för mig

/haxxor
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Jo,

brukade spela det när jag var yngre. Har fått lite kult-status bland oss. Trevligt spel.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jovisst!

Vi brukade spela det rätt ofta ett tag, men vi hade en finsk översättning av spelet, så vi visste inte alltid vad det stod på korten...

Dessutom brukade vi ha två figurer på var, och då en av dem dog fick man välja en ny, så våra partier kunde hålla på väldigt länge.

-JPS-
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jaa då, jag har spelat Talisman och det är ett av mina favorit-spel. Tycker det verkar lite svårt att få tag på bara, så är det någon som har tips om var man kan köpa det för en billig penning så svara gärna... :gremlaugh:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, om du menar...

Om du menar bordsspelet talisman så hat jag spealt det !!
& det är ett mycket trevligt spelt tycker jag. Eftersom det är ett "mysigt" spel. Det är enkelt att fatta, tevlig stämmning, bra karaktärer & sånt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det är ju roligast när man är padda, ju! [ant]

Fast ännu roligare är det nog när andra blir paddor och man tar alla deras hopsamlade grejer...

-JPS- undrar hur du kan vara så säker på att "skit roligt" är en särskrivning. Det kan ju vara en uppmaning också.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Förbjud munken och sierskan!

Vi märkte snabbt att de som spelade dessa karaktärer alltid vann. Munken och Sierskan är orimligt bra.

/Skuggvarg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kanske det..

kanske det, komemr inte ihåg så mycket detaler...
 

haxxor

Veteran
Joined
8 Nov 2002
Messages
36
Location
Lund
förbjud inte munken

Munken är inte bättre än dom andra spelfigurena
så det så


/haxxor
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är alldeles riktigt *plus en till regel*

När Talisman spelas i officiella sammanhang är mycket riktigt munken och sierskan bortplockade.

De figurer som kan få en ny besvärjelse så fort de gjort sig av med en gammal (t.ex Trollkarlen och Sierskan) är allihopa egentligen för bra. Om man sprutar ut sig besvärjelser som en trollspruta så får man upp den kraftfulla "bestjäla" gång på gång och motståndarna har ingen chans. Därför kör man alltid med tilläggsregeln: "Man kan endast få en ny besvärjelse i början eller i slutet av ens drag."

Det förhindrar den typen av fuskiga magiloopar effektivt.

Sierskan blev dock aningen sämre om man körde med expansioner som Timescape och Dungeon, och då tyckte vi hon kunde få vara med.

I Timescape fanns karaktären Chainsaw Warrior som var en annan karaktär man behövde banna. Där fanns det också en Space Marine som kunde skjuta på andra spelare på tre rutors avstånd från en. Det var riktigt lattjo.

/Riz
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Det är alldeles riktigt *plus en till regel*

Tydligen har jag missat något slags allmän Talisman-strategi, för jag tyckte aldrig att de olika figurerna var olika bra. De var lite olika, helt enkelt, men inte så att de alltid vann.

Därför kör man alltid med tilläggsregeln: "Man kan endast få en ny besvärjelse i början eller i slutet av ens drag."
Det trodde jag var en riktig regel. Det börjar bli dags att plocka fram Talisman igen, märker jag, det verkar vara mycket jag missat

-JPS-
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Det är alldeles riktigt *plus en till regel*

"Tydligen har jag missat något slags allmän Talisman-strategi, för jag tyckte aldrig att de olika figurerna var olika bra. De var lite olika, helt enkelt, men inte så att de alltid vann."

Nja, riktigt så lätt är det förstås inte, men det är bra svårt att vinna med druiden, hobgoblin eller tjuven om man spelar mot sierskan, chainsaw warrior eller munken.

Det finns helt klart en klassskillnad dem emellan.

/Rising
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: förbjud inte munken

Munken är vidrigt mycket bättre, i och med att han får lägga ihop sin Styrka och Visdom, eller hur det nu var...han blir ta mig fan oövervinnerlig till slut.

/Skuggvarg
 

haxxor

Veteran
Joined
8 Nov 2002
Messages
36
Location
Lund
vill ha expansion

Var har du hittat expansion????Mycket fundersam över det!
Kan du berätta mer om expansionet! :gremgrin:




/haxxor
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: vill ha expansion

Så här var det med expansionerna:

Först kom The Expansion som hade fler karaktärer (Amazon, Barbarian, Gladiator, Halfling, Hobgoblin, Knight, Leprechaun, Merchant, Necromancer, Philosopher, Pilgrim, Ranger, Rogue, Satyr) och några fler händelse- och besvärjelsekort.

Sedan kom Talisman Adventure med alternativa slut, vilket var ganska kul. Istället för härskarkrona kunde man få ett teleporteringsbälte med vilket man fick åka omkring och döda de andra karaktärerna för hand, till exempel. Man kunde också sugas ut i rymden och dö, vilket var väldigt otrevligt. Återigen kom det också en bibba med nya kort och karaktärer (Centaur, Ninja, Orc, Samurai, Soldier, Warrior of Chaos, Witch Doctor, Woodsman.)

Nå, därefter kom den första riktigt intressanta expansionen; Talisman Dungeon. Den hade ett helt nytt bräde att äventyra på med egna dungeon cards. Den var livsfarlig, men erbjöd en genväg till härskarkronan om man hade tur. Återigen kom en bibba med karaktärer (Conjurer, Dark Elf, Inquisitor, Gypsy, Highlander, Martial Artist, Pirate, Saracen, Scout, Sprite, Spy, Swashbuckler, Swordsman och den otroligt coola Zulukrigaren) samt en massa vanliga kort. Checka brädet här:
http://littlebrush.com:81/talisminis/Boards/dungeon.htm

Sedan kom Timescape. Den hade också ett eget bräde (som var fullkomligt livsfarligt!!!) och nu började spelet bli väldigt obalanserat. Antingen dog man två liv på en gång i Death World eller så fick man en power armour som gav en +3 i styrka, liksom... Många hatar timescape för detta. Karaktärerna var helt vilda: (Archeologist, Astronaught, Astropath, Cyborg, Scientist, Space Marine, Space Pirate och den skitafarliga Chainsaw Warrior!!!) Brädet kan beskådas här:
http://littlebrush.com:81/talisminis/Boards/timescape.htm

Därefter kom Talisman City. Den hade även den ett eget bräde som man gick in i när man kom till stadsrutan på vanliga brädet. City fick mycket kritik för att allt den gjorde var att fördröja och dra ut på speltiden. Den leder ju inte direkt fram till målet. Spelet hade två karaktärskort (Minotaur och Valkyria) och några specialkaraktärskort (High Mage, King's Champion, Master Thief, Sheriff). Här har vi den:
http://littlebrush.com:81/talisminis/Boards/city.htm

Den sista expansionen för andra utgåvan var Talisman Dragons med några töntiga karaktärer (Dragon Priest, Dragonrider, Dragon Slayer, Questing Kight) och en massa jobbiga äventyrskort av alla möjliga slag.

Det är alla expansioner för andra utgåvan. Sedan finns det förstås en tredje utgåva också, men den tycker inte jag är något bra.

/Rising
 

Rabiez

Veteran
Joined
29 Jan 2003
Messages
2
Re: Det är ju roligast när man är padda, ju! [ant]

He he om det inte är en särskrivning så tycker jag det var en väldigt rolig och bra uppmaning =)

Ha roligt när du skiter he he =)

nyss inkommen hit och söker talisman
så jag ramlade in här

Kul o läsa, minns Talisman från förr, gick igenom källaren och hittade spelet men har ju inga expansioner så man vill väldigt gärna få tag i dem =)
 
Top