Nekromanti Talisman, är det ett rollspel?

DDUOB

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
40
Location
Gislaved, sverige
är Talisman ett rollspel? Min kompis säger att det är det, fast han spelar inte rollspel....Jag gör det(spelar rollspel asso), och jag tycker inte det räknas som ett rollspel! =0)

Celestial´s Fury
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det enda Talisman jag känner till skulle jag definitivt kalla ett brädspel även om de flesta spel skulle gå att kalla rollspel om man verkligen vill, man spelar ju en roll i Monopol också om man hårdrar det ;)
(Du menar väl spelet där man tar sig upp på olika nivåer på spelplanen och med olika spelfigurer som trollet, häxan m. fl., gavs ut av Äventyrsspel om jag inte minns fel (åtminstone på svenska))

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Talisman ÄR INTE ett rollspel utan ett Brädspel.
den har inspererats av rollspel men det är ändå mer besläktat med exempel viss monopol än något annat..

Talisman är faktist ett ganska kul brädspel med många tillbehör i form av extra brädor som man kan använda för att bygga ut spelet till absurdum..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Jag hade för mig att "Games Workshop" gjorde det spelet från början.

"Soylent Green is people!"
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Det stämmer dom jorde tre verioner varav ettan och tvåan var mer eller mindre samma spel. Trean var tydligen annorlunda och mottogs inte lika varmt av publiken som de tidigare spelen. Själv har jag bara spelat ettan och tvåan (har aldrig blivit besegrad *skryter*). Jag har hört lite lösa rykten om planer på reintroduktion pga trycket från de gamla fansen.

Talisman är i mitt tycke ett av de allra roligaste brädspelen hittils.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Talisman, det ÄR ett rollspel?

hahahaha, mitt favvo spel självklart. Kan stundtals vara roligare än vanligt rollspel, föresten har jag spelat talisman som rollspel nångång i forntiden, man drar ett karatkärskort och sedan så använder man reglerna som finns. Kul va!!! äh...

/rObIn LjUnG "din baksmälla på festen"

Can you say kuh-THOO-loo?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej, jag tycker heller inte att det räknas som rollspel. Snarare bords-spel med inslag av fantasy.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Enklast är att fråga DDUOB om det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Finns det tillbehör till Talisman? Fräckt. har aldrig sett något sådant. Måste leta.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Lycka till

"<EM>Finns det tillbehör till Talisman? Fräckt. har aldrig sett något sådant. Måste leta.</EM>"
De tillbehören (liksom spelet) är väl inte <EM>så</EM> vanliga(?).

Tillbehören som jag känner till är:
Nå't rymdtjofräs.
En dungeon.
En stad.

De innebar extra spelplaner och karaktärer.

/[color:green]Han</font color=green> som kommer ihåg ett (det sista) Talismantillfälle

* 10 minuters spelande. Någon slår ointresserat en tärning *
- Är det någon som tycker det här är kul?
* Samfälligt *
- Näeee.
(Vi hade spelat Talisman rätt mycket)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det svenska spelet Talisman är en översättning av GWs Talisman, så frågan är rätt akademisk. Sedan har ju iofs GW kommit ut med en ny upplaga eller två sedan översättningen, men...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
tillbehör som finns till talisman

jag och en annan polare var VÄLDIGT frälsta på talisman när vi var mindre, och köpte vars sin tillbehörsbox. jag köpte "talisman the adventure" och han köpte någon som handlade om drakar. Min innehöll ett gäng (6?) nya raser/yrken (ni vet, spelarkort...) och några spells och äventyrskort. även nya avslutningar (man drar ett av 6 kort när man kommer till härskarkronan, och kan råka ut för lite olika saker, som tex dragon king, demon prince och pandoras box. allt var på engelska, så korten såg lite annorlunda ut, men hade samma mått, så allt kunde läggas i fina högar. min polares drakar-tillbehör hade en MASSA nya äventyrskort (varav de flesta hade med drakar att göra) ungefär lika många till som de som redan fanns, och 4 nya drakförknippade yrken.

det var väl roligast att spela med tillbehör i början, eftersom vi hade nästan spelat sönder vårt talisman (bokstavligt talat, ni skulle se vårt bräde....) men korten var inte lika snygga som de vanliga, och så var de på ett annat språk..... och inte lika kuligt som vanliga! nu när vi då och då kör nostalgi omgångar så har bara det vanliga.

för övrigt är första ? svenska upplagan MYCKET snyggare än den nya! (som har samma motiv som boken "drakar" till d&d4)
 
Top