Nekromanti Takhöjd Mundana

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hur hög är en våning?
Hur tjockt är ett våningsplan?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vet inte hur mycket det kostar att bygga våningsplan mellan två murar om jag vill bygga en murborg eller broch. Jag vill gärna också veta hur tjockt ett stengolv i en borg är, dels för att veta hur mycket utrymme som finns i korridorer och rum inuti murborgen, och dels för att veta om soldater och äventyrare kan svinga svärd rätt vilt inuti borgen. Kan en frakktrukk gå raklång?

Vad tror ni?

Just ja! Hur höga är krenelleringarna? Byggs de på muren förutom de meter som muren redan är? Eller är Krenelleringens maxhöjd redan inräknad?

EDIT:
Torn är olika våningar höga, är sista våningen en öppen takvåning eller?
Exempelvis: Ett stort torn är 4 våningar, är 4 våningen en öppen takvåning eller har fjärde våningen tak och "femte" våningen är taket?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
4 våningar betyder att det finns fyra "rum" ovanpå varandra. Alla rum har tak.

Varje våning är 5 meter hög om man jämför de olika byggnadstyperna i Riddaren, men mycket av det är bjälkar och stentak, så förmodligen går 2 meter bort där. Så tre meter till taket skulle jag säga.

Alltså skulle ett fyra våningar högt torn vara 20 meter från marken till det platta taket.

Jag skapade en liten bild för jämförelser. Personen som står i tornet är 1.70m lång.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Duncan gav ett bra svar, men för att se till de frågeställningar han inte tog upp så skulle jag säga att:

1) Ett våningsplan - golvet alltså - är kanske 1 m i riddaren men man kan lika gärna tänka sig cirka 40-60 cm om det är byggt av stenblock. Kanske t.o.m. är det så att man kostar på sig innergolv i trä, det var mig veterligen vanligare. Plankor kan då vila på olika bottnar men snitta återigen 40 cm totalt.

2) I rum kan man svinga svärd hejvilt, men trappor kan vara smala eller byggda så att de går högervarv längs insidan av en mur, d.v.s. den som går uppåt kan inte svinga fritt (+Ob1t6?). Korridorer varierar betänkligt i bredd. Vissa är avsiktligt mycket smala, men det beror på om borgen mest är en fästning eller ett residens.

3) Krenelleringarna är nog midjehöga + bågskytteskydd. Det är den femte våningen som utgör taket.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
En modern byggnas snittar 2.90 per våning över heöa byggnaden om man ser genomsnittet från allt från en vanlig villa till ett hyreshus på 7 våningar.

Golvet i ovanvåningarna i en stenbyggnad skulle mest troligen vara i trä.

Pga enklare byggnadstandard och kortare människor skulle jag snitta på 2.70-2.50 per våning i enklare byggnader. högt till tak kan dock vara en statusfråga varpå det skulle kunna snitta på 5 meter per våning likagjärna i palats.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag hittade svaret i Krigsherren:

En våning motsvarar 3 meter. Ett Stort stentorn på fyra våningar är 12m, ett litet stentorn på 2½ våning motsvarar 7,5m.

Tack sidan 87 i krigsherren.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Då bugar jag för det svaret. Själv hade jag inte hittat något exakt värde utan jämförde torn och murars höjd tills jag fick ett passande värde.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Tyckte dock att det var lite udda att det stod i krigsherren och inte riddaren...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Ett golv lär väl ändå inte vara byggt i sten?? Kanske i ett smalt runt torn eller dylikt, men de allra flesta golv lär vara av trä konstruktion. Man bygger väggar av sten och lägger ett golvvalv av kraftiga bjälkar och läcktar med brädor. Ovanpå kan ett sten eller finare parkett läggas.
Att bygga ett golv i massiv sten är mer mödosamt och det kräver täta pelare som bär upp det.
 
Top