Nekromanti Tabletophistorik

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Efter att länge ha letat efter HG Wells "Little wars" så hittade jag den så småningom på det uppenbara stället: Projekt Gutenberg.

För er som inte vet så är det regler för tabletop författade av HG Wells efter att han och en bekant lattjat med tennsoldater. De är inte bara intressanta ur ett historiskt perspektiv, de är faktiskt ganska bra (speciellt med tanke på att han började från scratch!). Det är också intressant att se hur mycket det påminner om dagens regler.

Se den bifogade filen. Jag ber om ursäkt för Gutenberg-disclaimern, men de gör ett viktigt jobb och förtjänar stöd och uppmärksamhet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
En fil till...

Senare tillägg till reglerna i förra inlägget.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Lite otymplig läsning, men man är väl van vid de ultrapedagogiska nya versionerna av 40k kanske. (Ok, JAG tycker de är ultrapedagogiska...)

Gutenberg verkar vara ett intressant projekt hur som helst. Tur bara att de inte följer i mästarens fotspår och kör stenhårt på biblar :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Lite otymplig läsning, men man är väl van vid de ultrapedagogiska nya versionerna av 40k kanske. (Ok, JAG tycker de är ultrapedagogiska...)
Formatet med ren text är kanske inte heller det bästa. Jag skulle nog rekommendera att man kör den genom en bra textformatterare eller visar den i en bra textläsare.

Men visst blir man sugen på att klä upp sig i frack och hatt och finspela med tennsoldater efter klassiska regler?
 
Top