T2000: Första intrycket

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Igår dök Fria Ligans Twilight 2000 upp som Alpha PDF. Jag kikade igenom det imorse. Det här är inte någon ingående analys utan endast mina första intryck av att skumma texten och läsa lite här och var.

Mitt intryck såhär långt? MYCKET GOTT!

Om vi börjar med det estetiska så är det en trevlig och lättlast layout. Hade kanske lite hellre sett ett lite luftigare typsnitt, men eftersom jag kritiserat Ligan för att ha blivit för luftiga i sin layout så ska jag kanske inte börja tjata om detta nu :) För i övrigt så är det snyggt och lagom tätt med text! Mycket bra!

Alla små textsnuttar jag har läst har gjort mig mer intresserad av spelet. Jag blir sugen på samtliga Archetypes man kan välja mellan, jag tycker det verkar kul att göra RP ("slå 1T6 och se hur många radioaktivitetspoäng du får"). Rollformuläret är väldigt snyggt! Överallt får jag intrycket att spelet handlar om brist på resurser, överlevnad och ett samhälle i totalt förfall. Och spillror av kompanier som försöker hitta ny mening i ett främmande land.

Det är såklart samma koncept som i förlagan, men känns ändå aktuellt och intressant.

Bläddrar förbi färdigheter och stridsregler. Att förflytta sig i efterkatastrofens Polen får ett eget kapitel. Ser bra ut. Förstärker ytterligare mitt spelsug!

Orkar inte riktigt gräva ner mig i alla vapen, men ser ut att vara ett tillräckligt stort utbud för att tillgodse de flestas krav.

Boken avslutas med en beskrivning av Polen, och Sverige. Har inte alls kikat där är. Det blir nästa steg.

Detta var f.ö Player Manual. Det finns en Referee Manual med.
Den följer i stort Ligans vanliga modell med att att beskriva hur spel går till. Som vanligt lite AW-principer. Det här har alltid sett bra ut. Sedan följer lite encounters, och de känns roliga, men här har jag ett önskemål:

Feedback: (om det inte är planerat) Lägg till tabeller för att skapa egna encounters. Det finns rätt många parametrar att leka med här och känns som ett bra verktyg om man inte vill ha de mer specifika storyencounters som finns.

Sedan följer en bunt olika förband och organisationer. De fyller säkert en funktion, men känns lite "metaplot". Jag antar att RP på sikt kommer att dras in i något större skeende, men varför jag ska veta vem som styr CIA känns oklart. Hade hellre haft en bunt lite mer lokala små rövarband. Men, jag har inget emot det.

Jag har inte kikat på Scenario Sites än. Kanske ska jag spela detta en dag, så väntar med det.

Och ja, det var mitt första intryck. Oerhört spelsugen. Bra postapo! Bra Ligan! Mersmak!
 
Top