T-shirtrollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Finns det rollspel som givits ut som T-shirttryck?

Vilka existerande rollspel skulle lämpa sig för T-shirttryck?

Krank*, alltså regelsystemet för Kutulu/Rotsystem/Luna City Blues skulle ju utan tvekan funka, tänker jag. Rollformulär på ena sidan, reglerna på den andra.

Jag tänker att de flesta 1-sidesrollspel ändå behöver komprimeras/omformuleras – åtminstone om målet är att systemet ska vara läsbart.

Ett riktigt bra T-shirtrollspel måste alltså vara kapabelt att kokas ner till kanske… I dunno, 3-4 meningar? Med inte alltför många ord?

Jag tänker att de flesta 1-sidesrollspel ändå behöver komprimeras/omformuleras – åtminstone om målet är att systemet ska vara läsbart.

Ett riktigt bra T-shirtrollspel måste alltså vara kapabelt att kokas ner till kanske… I dunno, 3-4 meningar? Med inte alltför många ord?
Det är snarare ett tärningsspel än ett rollspel tänker jag om man ska ha så lite text. Känns svårt att få någon typ av värld/uppdrag på den textmängden. Typ som följande:
1000008594.jpg
Men det skulle vara superkul om någon fick till det!

Om t-tröjor ska användas för ett rollspel borde alla ha varsin, så spelarna har tröjor med information om deras rollspersoner, och spelledaren har en tröja med information om världen.

Något som omedelbart blir uppenbart är att det är lättare att läsa informationen på de andras tröjor än på sin egen, så det som står på tröjorna ska inte vara speldata som du själv använder när du ska slå tärningarna, utan information som de andra spelarna ska använda för att göra spelet intressantare. Så om du spelar en elf ranger ska det inte stå att du har 18 i att skjuta pilbåge och att smyga, utan det ska stå att du är stolt och ser ner på andra folk, så för att skapa intressanta konflikter ska man utmana dig genom att visa att andra folk är bra eller genom att påpeka att du själv inte är perfekt.

Vad som ska stå på spelledarens tröja har jag ingen aning om.

Jag antar att Expert-supplement och eventuella bestiarier kan pupliceras på kalsonger eller möjligen långkalsonger. Ett alternativt stridssystem eller bara nya vapen borde få plats på en keps. Tärningarna kan bäras som smycken.

...om du spelar en elf ranger ska det inte stå att du har 18 i att skjuta pilbåge och att smyga, utan det ska stå att du är stolt och ser ner på andra folk, så för att skapa intressanta konflikter ska man utmana dig genom att visa att andra folk är bra eller genom att påpeka att du själv inte är perfekt.

Vad som ska stå på spelledarens tröja har jag ingen aning om.
Det här är ett ganska intressant koncept. Alltså att din rollperson bestäms av information som andra spelare har, snarare än en själv.
Finns det några mer traditionella rollspel idag som har liknande mekanismer?

Jag har nu gjort en första skiss på Krank* som T-shirtrollspel:

Egenskaper: göra saker
Pöl av d6:or; 4+ lyckas​
Flest lyckade vinner​
Expertiser: veta saker
Tolka ledtrådar​
1 amatör 2 yrke 3 expert​
(Inga slag)​
Anfall: egenskap v egenskap
Flest lyckade gör skada​
lika = båda skadar​

Det är såklart ingen spelvärld och inget äventyrsdesignande inkluderat, men det tänkte jag inte heller var poängen.
Karaktärsskapandet får man (tänker jag) gott och väl plats med på ett minifierat rollformulär; allt man behöver veta är ju hur många pluttar man har att placera ut egentligen.

Det kan säkert minskas ännu mer – och det finns säkert nåt jag glömt. Jag är medveten om att det krävs att man redan vet vad en pöl är; det kan jag leva med.

(I det här formatet tänker jag att det också skulle kunna tryckas på… jag vet inte, visitkort, pins osv. Inte för att jag vet vad det skulle tjäna till, men ändå).

Men det finns alltså, vad vi vet på forumet, inget spel som redan gjort det här?

Inte ens nån som tryckt upp typ basreglerna för D&D eller nåt OSR-spel?

Back