PROMOTION Tärningskastare online, kom med feedback

erik33

Veteran
Jag saknade en bra tärningskastare så jag byggde en själv på dicerollermax.com. Jag ville göra en tärningskastare som är enkel, snabbladdad, funkar bra på mobil och utan annonser, pop-ups och annat störigt.

Jag är dock själv inte så insatt i rollspel, så min fråga är om det är några funktioner som borde läggas till för att den skulle funka med populära rollspel? Testa gärna, jag är tacksam för all feedback!

Tack på förhand!

Jag fick samma säkerhetsvarning på android men valde att "acceptera risken" så att jag kunde testa.
Fint! Enkelt och bra! Redan användbar som den är, men här kommer lite tankar:

Slår man en massa tärningar kan det vara bra att enkelt se totalen på resultatet.

Man kanske vill kunna lägga på en modifikation som typ +5 eller -2.

Ljudet skulle kunna låta mer tärningsaktigt.

Glömde säga att jag också testade för övrigt! Var jäkligt smidig och snabb! Grymt jobbat
Denna lär bli stapel vid kommande digitalt kastande.

En kommentar kopplat tex Year Zero är att räkna antal 6:or (men ev även 1:or), alt att även kunna välja färg på tärningarna. Detta för att 6an kan behöva ha en egen färg (för att särskilja). Notera samtidigt att tärningens position är fast vid rullning, så man kan ju utgå från det också isf så är nog i sig inget problem, men vore snyggt om det gick.

En annan vanlig sak för T20 och T100 är ju advantage och disadvantage, vilket vore nice om det gick att välja i en roll vid möjligheten. Även kritisk framgång och fummel. Det är olika för olika spel men D&D har 1 och 20, tror CoC har 01-05 krit och 95-00 fummel. Pendragon-typen (t100) har 01 och ”lika” under sitt målvärde, samt fummel om lika värden på t10:orna över sitt målvärde. Så om man vill göra det väldigt avancerat kunde man ”flagga upp” jämna t10:or vid t100-kast (2 t10)

edit: Tror det kan vara bra med en t100 som helt enkelt är 2t10 eftersom många rollspel utgår från de enskilda värdena på t10 utöver summan.

Last edited:
Många bra finesser, som att den kommer ihåg inställningarna och även har stöd för landskapsläge i mobilt läge.

Håll det enkelt rent UX-mässigt!

Mindre saker:
  • Animeringarna på siffrorna hade gärna kunnat haft en fade från ett nummer till ett annat (två divar som byts av)
  • Jag ser inte varför texten måste vara olika stora på olika tärningstyper.
  • "Total" hade gärna fått vara standard från början.
  • Total-texten hoppar runt beroende på vad man slår (eftersom den är centrerad och diven får olika bredd). Den hade gärna fått vara fast på ett ställe.
    • Total skriver då ut antalet successes, inte totala resultatet.
Större saker:
  • Jag hade velat ha en knapp för att spara en tärningsuppsättning så att den kommer upp som en snabbknapp.
    • Möjlighet att skriva in namn, men standardtexten kan visa tärningskombo eller symboler.
  • En grej som många spel har är att räkna varje tärning mot en difficulty. Varje sådan som är lika med eller under ger en success.
Förstå hur praktiskt detta blir i kombination, där man kan spara skill values mot 1d20, exempelvis. Perfekt för strid.

Ännu större:
  • Möjlighet att se varandras slag.
  • Inställningarna är fortfarande personliga.
  • En logg för dom senaste 20 slagen som gjorts och vem som slog vilken kombo.

Last edited:
Tack för feedback!

Många nyttiga grejer som jag definitivt kommer titta närmare på, det trixiga kan bli att få in allt och fortfarande hålla det så enkelt som möjligt.

@Lemur och @verec : Vill någon av er dubbelkolla så ni inte får varningsmeddelandet nu? Jag gjorde några inställningar som jag tror ska ha fixat det.

Tack för feedback!

Många nyttiga grejer som jag definitivt kommer titta närmare på, det trixiga kan bli att få in allt och fortfarande hålla det så enkelt som möjligt.

@Lemur och @verec : Vill någon av er dubbelkolla så ni inte får varningsmeddelandet nu? Jag gjorde några inställningar som jag tror ska ha fixat det.
Funkar fint!

Back