Nekromanti Systemfunderingar

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Nu har det hänt igen: jag har tänkt! (Allmänna rysningar på forumet...)

Jag funderar nu som bäst på vilket tärningssystem jag ska använda till mitt rollspelsprojekt, och funderar nu i banorna kring 1T20. Idén är att man lägger ihop en färdighet och en grundegenskap (vilket ger ett målvärde, MV) och sedan ska slå under detta med T20. Effekten är lika med tärningens utfall, och om man slår lika med MV är det ett perfekt utfall och ger +10 på effekten.

(Jo, jag vet att systemet inte är det nyaste, men säg det spel som inte återanvänder gamla idéer i dagens läge?)

Svårighetsgrader tänkte jag ordna genom att sätta minimikrav på effekten. En småknepig uppgift, t.ex, kan kräva en effekt på 5 eller högre för att lyckas. Detta system har visserligen inget sätt att handskas med svårighetsgrader lättare än "normalt", men detta tänkte jag kunde till viss del uppvägas av att nybörjar-MV är lite högre än i t.ex. DoD.

Vad jag undrar över är hur jag ska handskas med riktigt höga MV:n. Pendragon har, som jag fattat det, ett ganska bra system (lägg till färdighet-20 till effekten) men frågan är då vad som skiljer MV 19 från 20 eftersom utfallet 20 leder till automatiskt misslyckande med det ger fortfarande ingen bonus på effekten. (Jag kan ha missuppfattat detta, rätta mig i sådana fall.)

Dessutom skulle jag vilja ha förslag på hur man får fummel. Det traditionella, att slå 20, funkar bra ända tills MV går över 19. Jag är inte helförtjust i tanken på att slå om tärningar, så en DoD-lösning försöker jag undvika.

Jag vet att jag har föreslagit på andra regelsystem tidigare på forumet, men den bistra sanningen är att jag helt enkelt inte bestämt mig än för vilket jag ska använda.

Ridijeck
obeslutsam
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Systemet har mycket att göra med vad det är för rollspel, vart det vänder sig o.s.v.

De projekt vi håller på med har lite olika system, med enda likheten att alla baserar sig på T6 (den ultimata tärningen).

Vill du ha snabb och stenhård action? Gör ett snabbt och enkelt system som uppmuntrar hjältegrejer.

Intrigerande och undersökande? Mycket färdigheter.

Det finns ett ultimat regelsystem, men det kan vi inte släppa förrän vi kommer ut med vårat rollspel. Förhoppningsvis speltestar vi det på GothCon.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Pendragon: inte 20 utan 1 blir fummel. Perfekt slag får man om man slår lika med sitt värde upp till 20. Har man 21 får man perfekt på 19 och 20, har man 22 så får man perfekt på 18,19,20, osv. Väldigt enkelt och väldigt bra om man är ute efter ett snabbt och lättflytande spel...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Jag vill bara revidera en sak, det system jag förut talade om som det ultimata är inte ultimat. Jag har kommit fram till det att mitt system med enbart tre grundegenskaper är det mest ultimata systemet någonsin. Man kan göra allt på ett enkelt och smidigt sätt. Det finns helt enkelt inget bättre regelsystem och det kommer aldrig att finnas heller.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
:)

Det finns helt enkelt inget bättre regelsystem och det kommer aldrig att finnas heller

Den var rolig /images/icons/smile.gif
 
Top