Nekromanti Systemfrågor!

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Jag håller på med ett skräck/fantasy rollspel , som jag kanske nämde förut.
Jag har dock lite frågor om det system som jag använder verkar bra.
Man slår med 1t20 , och man har minuspoäng på sina färdigheter. Exempel:
Svärd -3.
Vill man då cutta någon i skivor med det här svärdet (som för övrigt ger 1t6 i skada) så slår man 1t20 , och tar sedan bort 3.
Det gäller att man ska slå under en viss poäng för att träffa. Så här går det till:
Över 15: Miss
11-15: Dålig träff , halverad skada.
6-10 : Medel träff , ingen modifikation på skadan.
1-5 : Bra träff , dubbl skada
0 eller mindre : Perfekt , ger trippel skada.

När man använder andra färdigheter (Ex: Övertala) så slår man under 10 för att lyckas.
Strids Exempel:
Krigaren lyckas med ett Bra Svärd slag.
Tjuven lyckas med en Dålig Undvikning.
Krigaren träffar ändå.

Annat exempel:
Krigaren lyckas med ett Bra Svärd slag.
Tjuven lyckas med en Perfekt Undvikning.
Krigaren kan känna sig blåst.

Vad sägs om Strids systemet?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Ser bra ut, förutom en liten detalj:

Varför i hela friden göra systemet så förvirrande, att man drar ifrån färdighetsvärde istället för att lägga till det?
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
det låter bra... men det är väl inte så att det alltid är under 10.. eller det kanske är lättare att övertala någon att mannen bredvid som du alltid har hatat och trott var lömsk verkligen är en mördare än att din unge som är sött och go igentligen är en demon som kommit för att äta upp världen...
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Dnalor: att man slår över eller under spelar väl ingen roll?
jag tycker att det går precis lika bra att slå under , och man vänjer sig snabbt vid systemet. Men det kanske finns något som jag missat.

Eriol: Det är inte alltid 10 , men det är medelvärdet.
Det är ju diverse modifikationer beroende på situationen.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
" att man slår över eller under spelar väl ingen roll?"

- Jag tror att det han menade var att folk är vana vid att lägga till, inte dra bort. Enda skälet till att du skulle vända på steken är att det följer strömmen. Och har du inget speciellt regeltekniskt kollijox som innebär att man måste dra ifrån, så är det väl lika bra att följa standarden?


[color:red]- §era.</font color=red>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Precis, det *spelar ingen roll*, så varför inte använda den mycket vanligare additionsmodellen? Den är enklare, känns mer naturlig, och det blir lättare att räkna ut effekten av ett slag.

Om du envisas med att behålla ditt system, så har jag följande synpunkter: medelresultatet på 1T20 är 10,5. Med ett "target number" på 9 och nedåt så blir det ganska enkelt att träffa. Istället borde du använda 10-(det genomsnittliga färdighetsvärdet) som "target number" (svårighetsgrad låter fel eftersom det ju faktiskt blir svårare ju lägre talet är).
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
ok , då fattar jag. Anledningen till att jag envisas är att jag skrivit cirka 46 olika monster som har - på sina färdigheter , och jag vill inte gärna ändra alla värdena. Det finns säkert något lätt sätt att fixa det här , men jag tyckte att man skulle få lite omväxling i tärningsslagandet.

Dnalors förslag på att använda 10 som medelvärde är en riktigt bra idé , jag ska fundera på den. Ifall jag ska använda ett medelvärde på 10 finns det dock endast lyckat och perfekt.
Då skulle det se ut så här:
20 Fummel
11-19 Misslyckat
1-10 Medel (inga modifikationer)
0 och mindre Perfekt (Dubbel Skada)

Kanske skulle funka , men jag vill att det ska vara ganska lätt att träffa med tanke på att motståndarna har det lika lätt. Dessutom blir det ju lätt att parera. Därmed blir striderna långa , men inte omöjliga. Dessutom har jag tänkt såhär:

Det bästa värdet på en färdighet en människa kan ha är -5 , men med diverse magier kan det bli hur mycket som helst.
En grundegenskap kan maximalt ha -7.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Okej, är monstrena det enda problemet? Skriver du i word? Gör såhär: gå in i ditt dokument. tryck på ctrl+b. Välj "sök och ersätt". Sök efter - och ersätt med, ja, ingenting alltså. Voilá: alla minustecken är borta.
 
Top