Nekromanti Systembyte (igen...)

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag vet inte hur många gånger jag har bytt spelsystem till mitt rollspel Genesis: Mîthos krönikor, men nu tror jag att jag äntligen har hittat ett som är både snabbt och effektivt. Det går ut på att varje person har en tärning i ett attribut eller en färdighet. T ex: Styrka T10 eller Botanik T6.
När man använder attributet eller färdigheten så slår man sin tärning mot en SG (normal är ca 6). Slår man under har man lyckats.
Allmängiltiga färdigheter gäller, man kan t ex ha hästkunskap T8 eller kanske bonde T6. SL avgör när en färdighet kan appliceras.
När flera färdigheter kan appliceras används den bästa och när ingen kan appliceras används ett attribut.
Om ingen färdighet kan appliceras måste SL även bestämma om en färdighet kan appliceras. För att lyfta ett stenblock t ex så kan ingen färdighet appliceras; det handlar om råstyrka (möjligtvis lite lyftteknik, men det räknas in i attributet styrka). Vid sådana tillfällen ändras inte SG. Om personen ska slåss med ett vapen, däremot, kan färdigheter mycket väl appliceras. Om personen inte har rätt färdighet så används 1T20 istället. Ibland kan SL avgöra att något helt enkel inte kan göras utan träning, eller är extremt svårt (SG 1-2), t ex att försöka dyrka upp ett lås.
I strid fungerar det så att anfallaren slår sin tärning, resultatet blir SG för paraden. Jag funderar på att ha två olika tärningar för anfall och parad, där paraden är en nåvå lägre än anfallet. Detta gör att striderna blir lite längre och mer realistiska, tror jag. Åtminstone för tränat folk.

Nackdelar jag ser är att det blir för få steg (6 st: T20, T12, T10, T8, T6 och T4), samt att när man kommit till T4 kan man inte bli bättre (ok, T2 kanske i riktigt extrema fall, men då snackar vi gudar och sånt). Det senare hade jag tänkt att i fallet med vapenfärdigheter lösa det genom att man lär sig fler och bättre tekniker, men annars vet jag inte.

OK, vad tycker ni? Feedback, tack.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sorry, negativ kritik, mest

Okej, det är roligt att slå tärningar. Det är extra roligt att slå olika sorters tärningar, och dessutom har ju alla tärningar (i mitt tycke) en sorts "personlighet", som skulle färga av sig på ditt spelsystem mycket väl (man liksom känner på sig hur svårt det är att parera det spetsiga T8-anfallet med sin trubbiga T12:a -osv), men ...nej...

För det första blir det ett fasligt hu att hålla koll på alla tärningar, som alla ska slå huller om buller. Dessutom rör det sig ju ändå om ett enkelt procentresultat i alla fall. Att slå under 6 med T6 är 5/6 = att slå under 83 med T100, att klara samma SG med T10 är detsamma som att slå under 50 med T100, osv. Du kan lika gärna ha T100 och en tabell med alla "tärningar" (och nu kan du hitta på egna) längs ena axeln och alla SG längs den andra.

Eller så gör du det ännu enklare och låter alla personer ha en modifikation på sitt T100-slag och så gäller det att komma över svårighetsgraden för handlingen han tänker utföra. (jag har +30 i heraldik, nu ska vi se om jag kan se vilken adelsfamilj som har det här vapnet, hmm... Svårighetsgrad 60, säger du? Oki...)

Tillvägagångssättet är annorlunda, men matematiken är densamma. Om du tittar på spelsystem som verkligen har annorlunda spelsystem (ObT6, Vampiresystemet med T10:or och "The rule of one", osv.) så kan de inte direkt översättas till procent och T100.

Du hade en rolig idé, men jag skulle råda dig att gå tillbaka till ritbordet, och fortsätta fundera.

/Rising
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Snabbhet

Den stora fördelen med detta system är snabbheten, vilket är bra att ha i strid. Du slår en tärning, behöver inte lägga till eller dra ifrån någonting, du jämför det helt enkelt med en SG.I strid blir det helt underbart. Du slipper räkna ihop någonting, men får ändå den effekten att en tränad krigares anfall är svårare att parera än en liten pojkspolings, även om båda anfallen "lyckas". Dessutom går initiativet mycket snabbare. Eftersom jag har 'stridsklockan' som går från 1-12, så är det ju perfekt att slå sin SNA-tärning för att få sitt initiativ (om man inte har SNA T20, vill säga, men då får man väl komma på 12 om man slår över).

Okej, vad sägs om att jag använder detta system i strid, men inte annars? Man får då räkna ut vilken tärning man har beroende på skicklighet och så. SNA-tärningen kan också enkelt räknas ut.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sorry, negativ kritik, mest

Du kan lika gärna ha T100 och en tabell med alla "tärningar" (och nu kan du hitta på egna) längs ena axeln och alla SG längs den andra.

Sant. Man behöver ju inte ens någon tabell... folk skulle ju kunna få procentchanserna direkt... *host*BRP*host* ;)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snabbhet

Ja just det, det var du med stridsklockan. Överge inte den idén, ju mer jag tänker på den, desto bättre blir den. Längre ner på forumet diskuterar jag spelsystem med några dumskallar, och där utgår vi från ett system med handlingspoäng (alltså att jämföra med rutorna, på din stridsklocka) vilket vi kommit fram till är bäst, men de envisas med att hålla kvar systemet med olika stridsomgångar, och initiativslag mellan dessa, vilket jag menar är onödigt. Då började jag tänka på din stridsklocka. Skulle man inte bara kunna snurra runt, runt på den? Alltså inte bara snurra ett varv runt klockan, utan fortsätta snurra och snurra tills striden var över? -Du kan ju aldrig utföra en handling som kostar så många handlingspoäng att du snurrar runt mer än ett varv och hamnar framför visaren, så det är aldrig någon tvekan om i vilken ordning kombatanterna skall få utföra sina handlingar. Kort sagt: stridsklockan inte bara regerar, den blir bara bättre och bättre ju mer jag tänker på det!

Däremot undrar jag om klockan bara ska gå från 1-12. Okej, liknelsen med vanliga klockor är ju uppenbar, men med större uppdelning minskar risken för att kombatanterna skall hamna på samma ruta, vilket i längden skulle snabba upp spelandet.

Däremot är inte ditt tärningssystem så snabbt som du tror. Bara att få tag i rätt tärning är jobbigt! Och att man måste ha alla olika tärningar för att kunna spela, kommer otvivelaktigt att ställa till med problem förr eller senare. Det ÄR omständigt. Och i strid fungerar det inte heller som du tror:

"Du slipper räkna ihop någonting, men får ändå den effekten att en tränad krigares anfall är svårare att parera än en liten pojkspolings, även om båda anfallen "lyckas"."

Vänta nu, var det inte under 6 som man "lyckades"? Om en riddare slår 4 med sin T6 (tex) och en pojkspoling slår en 4 med sin T20 (återigen tex), så är väl båda angreppen lika svåra att parera? Det beror ju på vilken tärning JAG har om det är enkelt eller inte. Alltså, precis som i alla andra rollspel...

Nej. Nej. Jag är ledsen, men det finns för många nackdelar, så jag kan inte låta dig fortsätta utan en ordentlig varning; det är omständigt med många olika tärningar. Försök hellre klura på ett system med ett gäng tärningar av en och samma sort. (OBT6-systemet är ett ex. Storytellersystemet med T10:or ett annat. Det finns säkert många fler.)

/Rising
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Snabbhet

OK, varningen mottagen, beslutet är inte absolut, men jag måste få svara på din kritik, det är vissa saker du har fått om bakfoten.

Skulle man inte bara kunna snurra runt, runt på den? Alltså inte bara snurra ett varv runt klockan, utan fortsätta snurra och snurra tills striden var över?
Det var så det var tänkt... Om du trodde nåt annat så har du fattat fel.

Däremot undrar jag om klockan bara ska gå från 1-12. Okej, liknelsen med vanliga klockor är ju uppenbar, men...
Det är just det som är fördelen. Låt oss säga att du står på ruta 10 och gör en manöver som kräver 5 rutor. 10+5=15, dvs 3! Eftersom man redan kan dessa associationer i huvudet så går det snabbare än: Hmmm, 22+5 blir 27, men den slutar efter 24, vilket betyder att jag hamnar på ruta 27-24=3! Okej, med typ 20 rutor eller nåt går ju räkningen snabbt, men med 12 behöver man inte ens räkna! Men jag håller med dig, det kan bli lite väl många på samma ruta, men nackdelen med fler är också att klockan blir så stor!

Bara att få tag i rätt tärning är jobbigt! Och att man måste ha alla olika tärningar för att kunna spela, kommer otvivelaktigt att ställa till med problem förr eller senare
Nja, du har ju din tärning framför dig. Om du vet att du har T12 i svärd så behöver du ju inte leta, du använder den ju om och om igen. Möjligtvis att SL kommer att ha detta problem, men det löses genom generalisering: Fyra rövar(e) med T8 i sina vapen. Det kanske behövs många tärningar, men de är ju inte så dyra, och man använder ju bara en var (ger upp tanken med olika tärningar för anfall/försvar)

Vänta nu, var det inte under 6 som man "lyckades"?
Nej, inte i strid. Då fungerar det att riddaren slår (i genomsnitt) ca 4 med sin T6, medan pojkspolingen slår (i genomsnitt) 10 med sin T20. Det tal som slås fram är SG för paradslaget.

Exempel: Riddaren slår mot pojkspolingen (det är en ond pojkspoling, ok?). Han slår sin T6: 4. Pojkspolingen försöker nu försvara sig. Han måste nu slå 4 eller under med sin T20 för att lyckas. han slår 18. Hans huvud flyger iväg (1T6 meter /images/icons/smile.gif) och landar i en buske. Den fagra prinsessan kommer och grovhånglar med riddaren eftersom han räddat henne från den onde pojkspolingen (eller nåt...). [/i]


Försök hellre klura på ett system med ett gäng tärningar av en och samma sort. (OBT6-systemet är ett ex. Storytellersystemet med T10:or ett annat
Jo, som sagt är det inte bestämt ännu.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snabbhet

Okej okej, ett par saker missförstod jag. Här är mina kommentarer:

"Det var så det var tänkt... Om du trodde nåt annat så har du fattat fel."

Det gläder mig. Som sagt, din klocka bara blir bättre för var dag som går ;-) Kul att du tänker som jag (och extra kul att du tänker lika bra som jag på mindre betänkningstid :-D, jag är verkligen imponerad av stridsklockan!)

"Låt oss säga att du står på ruta 10 och gör en manöver som kräver 5 rutor. 10+5=15, dvs 3! "

Ahh, smart tänkt... (som sagt) Men du, när man har klockan framför sig, som en spelplan, då tror jag faktiskt att man inte räknar 10+5, utan bara flyttar fram sin spelpjäs fem "steg". Men jag måste speltesta innan jag vet om det stämmer. Tillsvidare är jag mycket nöjd med din förklaring. Fast en klocka på tjugo rutor är ju också enkel. -Istället för tjugotvå-två. Istället för tjugofyra-fyra, osv. Men okej, jag gillar din motivering...

"Om du vet att du har T12 i svärd så behöver du ju inte leta, du använder den ju om och om igen."

Njaaa... Men om jag vill "smyga" förbi en vaktpost, "lyssna" på vad de säger för att invänta rätt tillfälle att "klättra" nerför bergväggen och sedan "hoppa" över stupet och... Om alla dessa färdigheter har olika tärningar blir det ett himla letande. Du nämnde tidigare att du kanske bara skulle använda ditt system i just krig. Då blir det lite enklare, jag håller med. Men om du behöver slå tärningar i andra syften (för skada, minskat BV, fummeltabeller osv.) får man väl ett tärningsbytande i alla fall? Tja, men ok, jag hade missförstått reglerna, och jag gillar den korrekta varianten bättre.

Hoppas på fortsatt klur.

/Rising
"Ditt liv och ditt äventyr slutar här"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Snabbhet

Men om jag vill "smyga" förbi en vaktpost, "lyssna" på vad de säger för att invänta rätt tillfälle att "klättra" nerför bergväggen och sedan "hoppa" över stupet och...
Okej, okej, jag fattar... Om systemet ska användas så blir det bara i strid. Nöjd?

Tack för kritiken, förresten, du har fått mig att omvärdera en hel del saker...

Men du, när man har klockan framför sig, som en spelplan, då tror jag faktiskt att man inte räknar 10+5, utan bara flyttar fram sin spelpjäs fem "steg".
Jo, det kan du nog ha rätt i. Men faktum kvarstår, om varje ruta ska vara så stor att den rymmer en miniatyrfigur (typ 1,5*1,5 cm, så blir det en stor cirkel. Jag vet dock inte hur stor. Jag får räkna på hur många rutor man kan ha och det fortfarande rymms på ett A4 (orkar inte nu).

Men om du behöver slå tärningar i andra syften (för skada, minskat BV, fummeltabeller osv.)
Vad sägs om att du slår BV-minskning (om jag ska ta med det, det segar ner rätt mycket, kanske frivillig regel) och fummeltabeller (Hmmm, hur fumlar man med mitt system, några förslag?) med samma tärning som man slår sitt anfall/paradslag med? Detta skulle betyda att om du är tränad så fumlar du inte lika grovt, och du kan parera "rätt", så att vapnet inte går sönder lika lätt.
Vad gäller skada, så har jag faktiskt inte kommit på ett system ännu. Har funderat på att använda en grundskada på vapnet minus resultatet på tärningen. Detta skulle betyda att ett väl utfört anfall (lågt slag) ger mer i skada än ätt klumpigt anfall, som dock ändå inte pareras (kanske just därför). Nackdelen är att det krävs en subtraktion, vilket segar ned (jag är besatt av att ha ett snabbt stridssystem, om du inte har förstått det). Att slå tärningar segar dock också ner.

//Genesis, som ivrigt väntar på ny svidande kritik...


"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är klart att man ska kunna slå 2T8 och 3T6 istället. Så man ska kunna slå flera tärningar, då blir inte stegen så hemska. Påminner mig om Gondica i så fall.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snabbhet

"om varje ruta ska vara så stor att den rymmer en miniatyrfigur (typ 1,5*1,5 cm, så blir det en stor cirkel."

Ah, smart tänkt. Vi får klura lite. Ska man verkligen sätta miniatyrerna på klockan? Om det blir utrymmesbrist skulle man kanske kunna fundera i andra markörer som det klart och tydligt framgår vilken spelare det är som "gäller", men ändå är lämpligare utformad för att trängas på stridsklockans rutor. Äh, det är möjligt att jag överanstränger mig. Jag måste se klockan framför mig innan jag kan vidareutveckla den ;-)

"Detta skulle betyda att om du är tränad så fumlar du inte lika grovt, och du kan parera "rätt", så att vapnet inte går sönder lika lätt."

Javisst! Då har vi ju också befogat användningen av olika tärningar! Nu gillar jag tärningssystemet också :^D

Okej och så två förslag på fummel resp. skada:

Hmm, ähhh... Fummel är svårt... Har man sin tärnings högsta värde som fummel så är ju superriddare större drummelputtar än vanliga drängar. Man kunde förstås ha en fummeltabell där resultaten på 1-5 var snarare att betrakta som "besvikelser", typ halverad skada eller + ett steg på stridsklockan, m.m... Och slår man sitt högsta tärningsvärde på fummeltabellen (till exempel 6 med en T6), då slår man ett nytt slag och lägger 5 till resultatet. På så vis ligger mästare alltid på gränsen till sin förmåga, de KAN kardinalklanta sig, precis som bonntölparna, men det sker förvånande sällan. Jag vet inte, klurar vidare...

Gällande skada håller jag med dig om att subtraktion kan vara störande. Man kunde ha en enkel tabell som lyder såhär:

1 - +10 skada
2 - +7 skada
3 - +5 skada
4 - +3 skada
5 - +1 skada

eller nåt. Den kunde sättas i mitten på stridsklockan, så tar den aldrig upp onödig plats. Förmodligen ska den ha helt andra värden än sådär, men principen är inte dum. Vad tycker du?

Börjar charmeras av ditt tärningssystem, förresten. I morse slog jag runt lite tärningar och började omedelbart göra en kampsportsturnering efter ditt system mellan "ninjan" (T4), "boxaren" (T6), "sluggern" (T8) och tre klantar (T10,T12,T20) jag kallade "Bröderna Marx"(!) -Väldigt kul.

:)

/Rising

"SL: Ur buskagen kliver det fram två alvkvinnor iklädda korta klänningar av löv och växter. De verkar fredliga, och vinkar fram er med händerna och visslar. De säger: 'kom, människor! Vi har något härborta som ni ... är ute efter!"

Spelaren: Meh, de där har väl inga tvåhandssvärd!?"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Stridssystemet..

Vore inte en klocka på 10 rutor vara ännu mer flexibel? Bara att kolla på entalet..

Sedan tycker jag att stridsmanövrerna är väldigt mysko för att höra till en sagorollspel? Antar att du kör på "saga" a la Final Fantasy.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Systemet börjar fungera väldigt mycket sämre om man har bra rollpersoner som försöker sig på svåra saker, skalningsproblem.

Alltså... detta fungerar bra: man har 1T10 på en färdighet och slår den. Svårighetsgraden kan varieras upp och ner ganska enkelt, varje steg ökar och minskar chansen att lyckas med 10 procenenheter.

Detta fungerar mindre bra: man har blivit så bra man kan, 1T4. Man är inte ens i närheten att misslyckas med normala handlingar. Oavsett hur svårt det blir så har man minst 25% chans att lyckas. Nästa steg är 50%. Ganska grovt jämförelsevis. Skall man hålla reda på olika sorters utfall, perfekt, fummel osv blir det väldigt lite att leka med. Fyra olika nivåer på utfallet är lite osmidigt helt enkelt.
Jag hade gärna sett att en skicklig rollperson kan få samma utmaning som en mindre skicklig. Men högre upp i svårighetsgraderna.

Dessutom är det en del tärningar att hålla reda på och steget mellan 1T20 och 1T12 är ganska stort.


Snow
Dead, but still walking around
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Snabbhet

Vi får klura lite. Ska man verkligen sätta miniatyrerna på klockan? Om det blir utrymmesbrist skulle man kanske kunna fundera i andra markörer som det klart och tydligt framgår vilken spelare det är som "gäller", men ändå är lämpligare utformad för att trängas på stridsklockans rutor.
Ja, jo, det är ju klart. I mitt utkast står det att man mycket väl kan använda "pluppar" från fia med knuff eller liknande spel, men jag tror att miniatyrer adderar till känslan. Dock kan du ha rätt, jag kanske måste ta bort dem.

Om vi räknar med att en miniatyrs bas är på 2 cm (hmm, vad händer om man slåss mot en jättedemon med figur från Warhammer FB? :), och ett A4 har en användbar bredd på ca 17 cm, så ryms det... (räknar...) (17*pi)/2 rutor, vilket blir typ 25 rutor! Det finns alltså plats! Hurra! Hurra!

Jag måste se klockan framför mig innan jag kan vidareutveckla den ;-)

Men ta och rita upp en då! Jag tycker att vi verkligen kommer nån vart här.

Gällande skada håller jag med dig om att subtraktion kan vara störande. Man kunde ha en enkel tabell som lyder såhär: (...) Den kunde sättas i mitten på stridsklockan, så tar den aldrig upp onödig plats

Javisst! Eller vad sägs om att var och en har sin egen tabell? Det kan ta upp lite mycket plats kanske, men man slipper räkna ihop modifikationen med sin grundskada. Man behöver ju inte ha en separat modifikation för varje slag, med en T12 kan den ju t ex se ut så här:

1......20 skada (perfekt!!!)
2-3...13 skada
4-5...10 skada
6-8....8 skada
9-11..6 skada
12.....4 skada

Beroende på hur mycket en vanlig människa tål (jag vet inte ännu) samt vilket vapen man använder och ev. skadebonus. Appropå det, så tänker jag ha med både negativ och positiv skadebonus. Det känns mest realistiskt.

Hmmm. Sen har vi ju fummelfrågan. Man kanske kan säga att rollpersonerna är hjältar och aldrig fumlar... Näh, det är ju inge kul. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska lösa problemet.

Om denna tråd försvinner i glömska i forumets "tidigaresektion" får du gärna skicka meddelande till mig via rollspel.nu.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Stridssystemet..

Vore inte en klocka på 10 rutor vara ännu mer flexibel? Bara att kolla på entalet..
Som Rising sade, det blir ofta många på samma ruta, och det är jobbigt.

Sedan tycker jag att stridsmanövrerna är väldigt mysko för att höra till en sagorollspel?
Jo, jag vet... Mitt system är alldeles för tufft för att slösas bort på ett sagorollspel. Funderar på att göra om hela spelvärlden (det lilla som finns av den...) till high fantasy istället...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
För segt, vill hålla mig till en tärning [nt]

...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Läs de senare inläggen av mig och Rising, jag ska bara använda systemet i strid. Jag håller med dig om att det inte funkar annars.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snabbhet

"(17*pi)/2 rutor"

Stämmer det? Hmm, det låter som matematik enligt de principer Hobbe predikar ("hmm, här måste vi använda imaginära tal, femtioelva och såntdär...")

"Men ta och rita upp en då! Jag tycker att vi verkligen kommer nån vart här."

Okej, det ska jag. Jag gör en senare i kväll. Jag håller med om att vi är på väg till något grymt!

"Javisst! Eller vad sägs om att var och en har sin egen tabell? "

-Jaa, BRA idé! Jag tror inte de tar upp mycket plats, de blir ju rätt små och fina tabeller.


"Appropå det, så tänker jag ha med både negativ och positiv skadebonus. Det känns mest realistiskt."

Nej, låt grundskadan verkligen vara det allra lägsta skadevärde vapnet överhuvudtaget kan göra, och låt sedan alla modifikationer vara plus. -Enklare att räkna så.

Fummel ställer onekligen till med problem. Man kunde förstås låta spelarna få slå om tärningarna när de slår sitt allra lägsta resultat. Men då sjunker sannolikheten som en sten:

På en T20 fummlar man om man slår en enda 20. (5 procent)
På en T12 fummlar man om man slår två tolvor i rad (typ 7 promille)
På en T10 tre tior i rad (en promille)
På en T8 fyra åttor i rad (drygt 0,2 promille)
På en T6 fem sexor i rad (nästan ingenting)

-Det duger ju inte! Kanske kunde SL slå en tärning dolt innan spelaren väljer vad han ska göra varje gång han får initiativet? På så vis kan SL luras psykologiskt. Genom att hånskratta grymt, vet ju inte spelaren riktigt hur han skall hantera situationen...

"Om denna tråd försvinner i glömska i forumets "tidigaresektion" får du gärna skicka meddelande till mig via rollspel.nu."

Du, starta ett nytt inlägg och kalla det för regeldiskussion v2.4 eller liknande... Vi kan nog behöva input från andra rollspelsmakare (även om vi inte fått mycket vettigt just nu) ;^D

/Rising

"Another day, another mind-boggling adventure" Calvin & Hobbes"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Snabbhet

"<EM>Däremot är inte ditt tärningssystem så snabbt som du tror. Bara att få tag i rätt tärning är jobbigt! Och att man måste ha alla olika tärningar för att kunna spela, kommer otvivelaktigt att ställa till med problem förr eller senare.</EM>"
Det är bara 6 olika tärningar och om man har olika färger på dem så är det relativt snabbt att leta reda på rätt tärning.

<EM>Men du, när man har klockan framför sig, som en spelplan, då tror jag faktiskt att man inte räknar 10+5, utan bara flyttar fram sin spelpjäs fem 'steg'.</EM>"
Läste igenom forumet nyss och jag måste ha missat det. Verkar coolt med spelplan för initiativet. *får läsa den andra tråden igen*
Ett bra slag på färdigheten kan också ge mindre steg på initiativklockan.

Men hur blir det om två st kommer på samma ruta? Avgör då initiativet vem som börjar?

/[color:green]Han</font color=green> som undrar hur överfull initiativklockan blir om man kör 5 vs 8 (rätt vanligt i vår spelgrupp). Ska då motståndarna ha en egen klocka som bara SL får se
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snabbhet

Fan, Han, ska du gå igenom varenda rubrik på forumet från början?!

Åh, grejen är att vi redan diskuterat det här vidare längre fram, (eller är det här den diskussionen? Jag vet inte, ingen vet. det är inte aktuellt längre)

Två personer på samma ruta hamnar i kö efter varandra. Inte per intiativ.

hff - jag föreslår att du riktar in koncentrationen på de lite aktuellare inläggen. Inte för att det är tråkigt eller frustrerande med nya åsikter i efterhand, utan för att vi helt enkelt inte har ångan uppe på sånt vi diskuterat för flera veckor sedan. Kom gärna upp och delta i de diskussionerna!

/Rising

"Hey, Aktrapax, det kommer orcher därborta! ska du inte använda någon magi?"
"Magi? Vad för magi? Jag kan ingen magi!"
"Meh, vad är du för en trollkarl som inte-"
"Jag är inte trollkarl. Jag är lärd man!"

"... men ... hur dödar du folk, då?"

-Strax därefter stupar jag för första gången i ett rollspel.

Aktrapax - forever
 
Top