Jag vill påpeka att Monte Cooks World of darkness har noll och inget att göra med Vampire, Masquerade eller Requiem utan är sin helt egen grej.
I Monte Cooks World of darkness har Cthulhu aliens försökt förstöra världen, misslyckats pga att vissa människor är Nietzscheanska övermänniskor med hemliga psykiska krafter som håller tillbaks Cthulhu och hans polare. Vad de istället gör är att spränga en del av den amerikanska mellanvästern och skickar ut en mardrömsvåg som gör allting konstigare. Saker är mer konstiga nära kratern som brukade vara mellanvästern.
För att döda dessa utvalda människor skapar Cthulhu aliensen en hög monster/gör om en hög människor till monster och försöker få dem att döda dessa utvalda människor. Vissa av monsteren gillar inte tanken på att förstöra världen och teamar upp med tidigare nämnda övermänniskor och magiker för att rädda världen. Oh, jag glömde att magi också blev verkligt men bara om man tror på det.
I alla fall, vampyrerna i den här versionen har bara funnits i ett par år, sedan aliensen försökte invadera, så de är inte alls gamla. De är inte heller tekniskt sätt odöda. Och de har ingen beast...
Vad aliensen gjorde var att de tog en massa onda själar från det dåliga stället där dåliga människor hamnar när de dör och tryckte in dem i slumpvist valda individer. Och slängde med en hög superkrafter som påminner om de vampyrer i vanliga wod har. Krafterna drivs av blod och solljus är dåligt av... någon anledning?
Anyway, vad som händer är att själen som redan var i kroppen och själen som varit i helvetet börjar dela kontroll över kroppen vilket oftast inte är fredligt. Ibland tar den onda själen över helt och den goda själen förvisas till att leka Benjamin syrsa och ibland behåller den goda själen kontrollen över kroppen och den onda själen blir "besten". Ibland kommer de två själarna överens och ibland delar dom upp tiden och turas om att styr kroppen.
Klanerna beror på vad den onda själen gjorde för något för att hamna i helvetet. Daevas var hedonister och våldtäktsmän. Gangrel var brutala och vilda, ofta massmördare eller sadister. Mekhets var spioner och förrädare. Venture var folk som var helt fokuserade på makt till varje pris. Och Nosferatu... Låt mig citera:
Invading Nosferatu souls are true monsters: the child-rapists who hide in closets, the cannibals who serve flesh to their friends, the torturers who
play psychological games with their victims by slaying all those close to him.
Det finns en massa intressanta saker att göra med det här konceptet. Men de är egentligen inte särskilt "vampyrlika" de är mer som spöken som tar kontroll över folk. Jag har dock ett koncept liggande med en korsriddare ventrue som vaknar upp i en kvinnlig muslims kropp om jag någonsin kommer spela den här wod versionen.