Nekromanti [Symbaroum] Tankar kring Spelledarens handbok?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vad är era tankar/funderingar/förhoppningar på Spelledarens handbok som låstes upp i Kickstartern för Symbar - Mörkrets moder? Jag skrev ner en del av mina tankar mot slutet av kampanjen och sedan dess har det inte hörts så mycket om den handboken, så än har jag inte behövt revidera dem. Texten är på engelska eftersom jag lade ut den på internationella forum:

Rangertheman said:
Here are some scattered thoughts about the Gamemaster's Guide, based on the information given at Kickstarter and my prior experience with Symbaroum.

The Adventure: It will be quite interesting to see their views on "designing settings, NPCs, in-game conflicts, adventure landscapes, and adventure chronicles". I'm guessing it will reflect the design philosophy that has given us this fantastic game. Although, for an experienced GM, I doubt they will add a whole lot beyond that. The guide to Troupe Play, on the other hand, is incredibly exciting. From what I've read about the concept I think it will be an awesome match for Symbaroum. I'm hoping the rules will also describe how to add Shadow Play (as in the Swedish game Svavelvinter). Guidelines on how to challenge heroic characters have been requested by many people. Nice to see it in here! For me personally, both when it comes to the group where I'm a player and the groups I have GM'ed, this hasn't been an issue. We grow very slowly and tend to stay out of combat as much as possible.

The Challenges: I stopped caring about advanced traps after reading Grimtooth's Traps, so that part is a big meh. Large-scale battles are interesting because there are actually quite a few such battles that would be fun to play out. The part about running an estate/outpost should also come in handy, perhaps mostly for those heroic characters. We're already running an inn in our current campaign (actually my fiancee's character is and we're helping out). I tend to skip most long journeys so that part is less interesting to me. Guidelines for social challenges are always welcome unless they are too rule-based.

The Rewards: Ideas for rewards other than gold and artifacts will make for an excellent addition.

All in all, I think it will be worth getting. I tend to skip or even frown upon rules that add complexity but not much else. In the Advanced Players' Guide, I have mostly used boons and burdens, new abilities, new rituals, new mystical powers and have used the archetypes as inspiration. Very few of the rules are being used. Same in the group where I'm the player. I'm quite sure I will do the same with the Gamemaster's Guide.

I was hoping they would add a lot more history, geography, etc. with the GMG but at the same time, I can understand their decision to add most of it in the adventures/campaign.

-------
Wrote some additional thoughts regarding troupe play:

I believe troupe play would fit Symbaroum very well mainly because there are so many factions in-game, on different power levels, that would be fun and interesting to play. Without spoiling too much, the race between multiple groups to find clues around Karvosti (Part 2 of The Throne of Thorns) lends itself very well to troupe play. You could switch groups for some sessions or you could combine some main characters with player-controlled NPCs (a bit of an oxymoron, I know). You could also play no-name characters in the vicinity of real power players like the High Chieftain or even the Queen herself. Perhaps for one session, you want to play an event from Ordo Magica's point of view or from the Sun Church's. A skilled GM and a group open to it could create more layers to an already very deep setting.

Disclaimer: I have never played Ars Magica or any other game that involves troupe play so I could be way off track. Please correct me if I am!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag skulle vilja se mer regler och ideer för hur man kan göra mer av politiska och sociala stridigheter mellan fraktioner. Inte bara blankt stål.
Detta gäller även inom fraktioner tex. mellan Ambriska Adelshus. Lite mer Game of Thrones goes Symbaroum helt enkelt.

Sedan har jag sen första boken kom ut saknat kompletterande regler för hur man ska använda Skuggor, Häxsyn och andra saker som hänger ihop med detta.
Detta har alltid känts som en viktig del av spelet och känslan av hur mystik och magi är uppbyggt, men jag har aldrig haft någon möjlighet att använda det på ett tillfredsställande sätt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag skulle gärna se ett välutvecklat skuggspel anpassad för Symbaroum. Jag har en hel del funderingar på att det vore kul att rekrytera utomstående spelare (hej forumet!) för att ratta fraktionerna i del 4 (och kanske framöver) och en mekanik för dem hade suttit fint.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Bifur;n327045 said:
Jag skulle gärna se ett välutvecklat skuggspel anpassad för Symbaroum. Jag har en hel del funderingar på att det vore kul att rekrytera utomstående spelare (hej forumet!) för att ratta fraktionerna i del 4 (och kanske framöver) och en mekanik för dem hade suttit fint.
Det vore ashäftigt och det hade tillfört en väldigt intressant dimension till Törnetronen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Bifur;n327045 said:
Jag skulle gärna se ett välutvecklat skuggspel anpassad för Symbaroum. Jag har en hel del funderingar på att det vore kul att rekrytera utomstående spelare (hej forumet!) för att ratta fraktionerna i del 4 (och kanske framöver) och en mekanik för dem hade suttit fint.
Vore också rätt intressant om två SL så att säga bytte SLP och rattade varandras fraktioner :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Rangertheman;n327065 said:
Vore också rätt intressant om två SL så att säga bytte SLP och rattade varandras fraktioner :)
Jag körde en kort kampanj där en frånvarande spelare fick kontrollera regenten i regionen, utifrån officiella spelmötesrapporter från mig. Bland annat lät han uppföra ett barnsjukhus på platsen där rollpersonerna hade bränt ned ett hemsökt hus...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rangertheman;n327065 said:
Vore också rätt intressant om två SL så att säga bytte SLP och rattade varandras fraktioner :)
Jag tänker dock att man för del 4 behöver spelare som inte också läst äventyret. Det kommer ju för de olika fraktionerna trots allt finnas bättre och sämre val. Sedan måste ju SL ändå ha sista ordet om hur de agerar i relation till RPna under spelmötet. Förhoppningen är att de externa spelarna ska stå för strategin mellan spelmöten: först C sedan A av valen A-E. Som i O4Ö typ.

(Just sådana här val är något av det jag tycker är svårast att på ett rättvist sätt göra åt mina SLP, speciellt om de är antagonister till RPna (men även annars). Jag vet ju ofta vad som är "rätt" men SLPna gör det inte. Visst kan det finnas drivkrafter som styr men rätt ofta känns det som att det är mer godtyckligt. Det kan liksom finnas tre vettiga val och SLPn kanske kan täcka två men inte alla. Samtidigt är deras val viktiga för RPnas utfall. Ofta känner jag att jag gör det för lätt/för tråkigt/för svårt oavsett om jag placerar SLPn i RPnas väg eller inte. Fusk rent av :)? Det går att lösa med slumptabeller eller förutbestämda handlingar men de har nackdelen att de inte kan väga in ändrade omständigheter, så en oberoende tredje part borde vara ett kul stöd.)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Glömde nämna att det kanske borde komma lite upphottade regler kring korruption.
Sånt som Bifur tog upp i en annan tråd.
Gör om gör rätt och lägg till lite helt enkelt.
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Några idéer:
  • reviderade Korruptions regler
  • enkla regler för fältslag
  • utökade regler för överlevnad och vildmarksfärder
  • Politiskt skuggspel skulle vara kul, som också påpekats i tråden.
  • regel tillägg för spel på Episka nivåer - 600 exp+
  • Slupgenerator för Symbariska ruinkomplex
Men egentligen känner jag inte att någon av dessa saker är direkt nödvändinga. Saknar inte så mycket vad det gäller regler faktiskt.

Skulle även tänka mig en ifyllnad av luckor för vissa delar av settingen som:
  • Mer kött på benen om hur andar/demoner och bortomvärldarna fungerar.
  • En uppdaterad tidslinje för Symbaroum riket och tiden innan och efter symbaroum.
  • Mer info om symbaroum generellt; hur fungerade riket och hur samlevde det med drakar och jättar och allt det där.
  • Mer info om Arberetor och Kampen mot mörkermästarna - vandöda.
Men tror dock att dessa grejer kommer dyka upp i framtida versioner av Törnetronen och inte i en spelledarhandbok.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Catcaller;n328431 said:
Några idéer:
  • reviderade Korruptions regler
  • enkla regler för fältslag
  • utökade regler för överlevnad och vildmarksfärder
  • Politiskt skuggspel skulle vara kul, som också påpekats i tråden.
  • regel tillägg för spel på Episka nivåer - 600 exp+
  • Slupgenerator för Symbariska ruinkomplex
Men egentligen känner jag inte att någon av dessa saker är direkt nödvändinga. Saknar inte så mycket vad det gäller regler faktiskt.

Skulle även tänka mig en ifyllnad av luckor för vissa delar av settingen som:
  • Mer kött på benen om hur andar/demoner och bortomvärldarna fungerar.
  • En uppdaterad tidslinje för Symbaroum riket och tiden innan och efter symbaroum.
  • Mer info om symbaroum generellt; hur fungerade riket och hur samlevde det med drakar och jättar och allt det där.
  • Mer info om Arberetor och Kampen mot mörkermästarna - vandöda.
Men tror dock att dessa grejer kommer dyka upp i framtida versioner av Törnetronen och inte i en spelledarhandbok.
En tidslinje vore grymt!
En för de stora händelserna i världen som ungefär när jättar försvann, Symbaroums ungefärliga uppgång o fall, Arlebertor grundande osv.

Men också en mer specifik med årtal och årstider för när Törnetronen är tänkt att utspela sig.
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
(Lätt Spoilervarning)

En uppdaterad tidslinje känns ganska nödvändig.

Jag fattar inte riktigt i vilken ordning följande saker faktiskt har hänt!

Människorna kommer från Öster över havet.
Karvosti's Härskare dominerar området.
Symbaroum Grundas och växer till en högkultur i skuggan av Karvosti's Härskare.
Drakarna dör ut.
Den Rena Magin dör ut.
Dvärgarna skapas.
Ur-Stygglelser skapas eller väcks.
Alverna kommer från Västern.
Alverna krigar eller alternativt vinner en "blodlös" seger mot Symbar och sen Karvostis Härskare (eller är det tvärt om?)
Järnpakten svärs.
Davokar Planteras.
Skogsandarna (exempelvis Eox) kommer till Davokar. (från vart?)
Trollen brutaliseras och blir primitiva (vart var trollen under Symbaroum?)
Arberetor grundas (vad fanns söder om Titanerna under Symbaroum?)


Allså, när jag skriver den här listan inser jag återigen vilken otroligt häftig värld som Järnrigen har byggt! Men det finns mycket luckor! Haha.
 
Top