Nekromanti Symbaroum - Regelboken (Typos och småfel)

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Jag sitter och arbetar med regelboken hyfsat mycket nu på senaste, blivit ombedd att spelleda ytterligare en grupp och på grund utav bristen utav böcker så måste jag skriva av vissa saker och då hittar man lite småfel. Utöver det finns det säkerligen många små nästintill obetydliga fel i boken. Fick i tråden "Vad tycker du om Symbaroum?" förfrågan att peka ut fel om jag hittar dem. Jag tänkte att lättast för mig är att ha en post här på nätet där jag kan skriva som en kommentar när jag hittar fel. För annars kommer det nog tyna bort.

Så om vi alla kan hjälpas åt och skriva de fel vi hittar här så kan vi hjälpa Järnringen att redigera.

Jag kommer nog uppdatera min post med jämna mellanrum för att sammanställa alla fel som vi hittar i denna tråd =)



Stålkast - Felplacerad (sidan 123)
Det som fick mig att skriva denna post just nu är vissa förmågor som inte var i bokstavsordning. Stålkast står efter Ståndaktig och Stångverkan. Stålkast bör rimligt vis komma före dessa två och efter Stryparkonst.

Tabell 8: Mystiska Krafter (sidan 133)
I tabellen är det ytterligare en felsortering. Efter Bända vilja kommer Hamnskifte. Detta är fel, det borde vara Förhäxa och därefter Förvirring sen Hamnskifte.

Helig aura, är felplacerad den med. Den borde vara efter kraften Helbrägdagörelse i tabellen. Ordningen i kapitlet är rätt, enbart tabellen som har fel.

Ohelig aura och Obemärkt är också fel i tabellen. Obemärkt bör självfallet vara före Ohelig aura.

Mystiska Krafter - Material (sidorna 132-139)
Under vissa utav materialen i kapitlet så har vissa punkt efter beskrivningen och de allra flesta har det inte. Detta känner jag igen som ett typo då jag själv skriver regler så jag antar detta är fel och pekar ut dem.

Jag anser man bör försöka vara konsekvent, så jag rekommenderar att antingen tar ni bort punkten (vilket känns mest rätt) eller så sätter ni punkt på allt.Ni på järnringen gör som ni vill med detta, jag hoppas bara detta är er till hjälp.

Nedan följer en lista på de krafter vars material har punkt efter dem.
Brandvägg (sidan 132)
Förvirring (sidan 133)
Helbrägdagörelse (sidan 134)
Häxhammare (sidan 135)
Illusorisk korrigering (sidan 135)
Larvböld (sidan 135)
Själens brännglas (sidan 136)
Svavelkaskad (sidan 136)
Tvångsförvandling (sidan 137)
Vandråp (Sidan 137)
Välsignad sköld (Sidan 139)​
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Tänkte försöka skriva här när jag springer på något fel.

Nekromag (sid. 232) Har särdraget Andeform II, men under bepansringen står beskrivningen för Andeform III.

Personligen tycker jag Andeform III passar bättre men hade varit bra att veta vad som är menat.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Uppskattar verkligen att ni hjälper oss att med nästa uppdatering av erratan!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
En liten inkonekvens på sidan 205: Höstalven sägs vara urstark men har bara Stark 7...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lilja;n67442 said:
Uppskattar verkligen att ni hjälper oss att med nästa uppdatering av erratan!
Fast såvitt jag kan se hjälper Gerenans noteringar er mer med att korrigera texten inför nästa tryckning/upplaga av reglerna, än just erratan?
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Som jag påpekade (och fick bekräftat) i en annan tråd så står det på kartorna att en ruta är 2 m^2, när det i själva verket borde stå 2x2 m eller 4 m^2.
 
Top