Vad tror ni om möjligheterna att spela Symbaroum med Cthulhu-Dark regelmotorn, men att "Insanity"-tärningen blir korruption istället? Väldigt förenklat och möjlighet att sätta fullt fokus på berättelse istället för regler.
RasmusL;n219886 said:Låter ju asballt! Nyfiken fråga: jag har fattat Symbaroum som rätt fokuserat på strid i regelsystemet och jag gissar att detta då även är en viktig del i spel. Hur gifter det sig med ett system som säger "If you fight any creature you meet, you will die. Thus, in these core rules, there are no combat rules or health levels. Instead, roll to hide or escape"
..?![]()
Henke;n219928 said:Jag funderar faktiskt allvarligt på att prova det här. Upplägget får väl vara att man fortfarande väljer ett yrke från Symbaroum-boken, och att alla färdighetsslag blir godtyckliga utifrån motiveringen att någon med det yrket (eller av den varelsetypen) borde kunna en sådan färdighet.
Rangertheman;n219942 said:Känns rimligt att man får plocka fem av de föreslagna förmågorna från det valda yrket och att man får en tärning när man gör något som passar in. Känns som att förmågor som annars inte används så mycket, blir mer populära med Symbaroum Dark . Bestämmer man att det är max en tärning för förmågor finns det ingen anledning att välja flera stridsinriktade.
Henke;n219935 said:... Synpunkter/Idéer? Saknas några aspekter?
Det här är kaka på kaka: i ett spel där man kan vara icke-människa är det ju viktigare om det är inom släktets kompetens än om det är mänskigt möjligt. Grundtärningen för en alv borde tex vara för att det är alviskt möjligt.Bifur;n219944 said:1) Behåll grundkonceptet, 1T om det är mänskigt möjligt (d.v.s. inte magi) (kanske har du redan tänkt det?)
2) 1T om det ligger inom yrkets/släktets kompetens
Bifur;n219944 said:För egen del hade jag helt klart gjort ett Svavelvinter-hack istället. Regelmässigt enkelt men ändå med finess för att hantera alla spekter av Symbaroum.
Tre solar;n219953 said:Det här är kaka på kaka.