Nekromanti [Symbaroum] Karaktärsdrag, en liten fråga

Seven

Veteran
Joined
23 Oct 2013
Messages
7
Fick mitt paket den 25:e och har nu läst allt för att sedan spela på Torsdag med min grupp. Systemet och stämningen är helt fantastisk och jag är mycket positivt överraskad!

Jag har dock en liten fråga gällande karaktärsdrag i systemet som jag hoppas att någon skulle kunna svara på. På monster och motståndare står det alltid en siffra sedan en modifiering inom parantes bredvid. Jag undrar helt enkelt hur modifieringen fungerar, gäller den alltid, eller bara i strid eller om man som spelledare så önskar eller hur fungerar den? Ex. Höstalv, "Kvick 5 (+5)". Innebär detta att alven alltid har 10?

Tack för svar på denna fråga. I övrigt är systemet klart och tydligt och älskar betoningen på story!
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
I Symbaroum slår spelarna alla slag, så det är värdet inom parentes för spelledarpersoner som är det viktiga.
Värdet inom parentes är det värde som modifierar rollpersonernas slag; 5 (+5) innebär att höstalven är svag och alla slag för rollpersonerna mot höstalvens styrka modifieras med +5. En mycket stark motståndare med stark 15 (-5) ger istället rollpersonen -5 på slaget.

Mer om hur detta fungerar återfinns på sid 173, i spelledarens bok.

Hoppas detta svarar på din fråga, återkom annars!
 

Seven

Veteran
Joined
23 Oct 2013
Messages
7
Du är grym! Tack så mycket för snabbt svar! Återkommer med mer feedback när vi spelar på torsdag ;)
Lilja said:
Bra, och ser fram mot att höra om hur spelmötet avlöpt!
 

Seven

Veteran
Joined
23 Oct 2013
Messages
7
Ytterligare en liten fråga som jag inte verkar hitta svar på. På karaktärer som spelledaren kontrollerar står det under beväpning på exempelvis "Karavanvakt" Svärd 4. Innebär detta att svärdets skada alltid är 4 eller innebär det att en T4 skall rullas för skada? :)
CapnZapp said:
Svar: alltid 4. Spelledarpersoners skada är alltid fast.

Tärningen som rullas gäller alltid spelarens karaktär, i det här fallet rullar spelaren rustningsavdrag som dras ifrån vaktens fasta skadevärde.

Så när du inte lyckas undvika vaktens hugg slår du för din rustning. Säg att du slår 2.

Då tar du 4-2=2 skador.

Vakten slår aldrig för någonting, hans skada är alltid fast.
CapnZapp said:
Hur vet man då att en SLP ska ha skadan 4?

Jo, det kan vara så enkelt som att han har ett vapen som ur din synvinkel ger 1T6 skada, och är lite extra stark så han får plus ett på skadan. (Det kan ju finnas andra faktorer som jag inte känner till här och nu; har inte ditt exempel framför mig)

Då är 1T6 för dig samma sak som 3 för SLPs. Dvs tärningens genomsnitt, avrundat nedåt.

Hade vakten haft ett vapen som gjorde 1T10 i skada hade vaktens fasta skadevärde blivit 5+1 = 6.



Lycka till!
 
Top