Symbaroum 5E på DnD Beyond!

verec

Warrior
För er som missat det finns Symbaroum 5E på DnD Beyond enligt titeln. Inte själv kört 5E-versionen av Symbaroum, men tycker det är känns riktigt starkt (och smart) av Fria Ligan att promoa på detta sätt!

Lirarn

Veteran
Kul! Jag älskar det jag har läst av symbaroum och våran grupp kommer snart, förhoppningsvis i år, att påbörja kampanjen. Är det någon som vet hur symbaroum har mottagits utanför Sverige?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
För er som missat det finns Symbaroum 5E på DnD Beyond enligt titeln. Inte själv kört 5E-versionen av Symbaroum, men tycker det är känns riktigt starkt (och smart) av Fria Ligan att promoa på detta sätt!

Jag kickstartade 5e symbaroum och har alltid tyckt att det är en utomordentlig inkarnation av Symbaroum. Trots lite märklig kombination med superheroiska 5e. Aldrig testat att spela det dock.

Bifur

Veteran
Kul! Jag älskar det jag har läst av symbaroum och våran grupp kommer snart, förhoppningsvis i år, att påbörja kampanjen. Är det någon som vet hur symbaroum har mottagits utanför Sverige?
Överlag väldigt bra. Tror jag. Utan att skapa så mycket väsen om sig (längre). När/om det kommer en kickstarter för en andra utgåva lär det bli en tydlig intressemätare.

Maskwa

Veteran
Jag kan förstå draget i att det säljer. Själv kan tycka det är tråkigt att de ger efter. Jag tycker personligen inte om 5E som system, undviker det. Däremot enkelt för mig att bara köra andra system. Jag skulle däremot snarare önskat att de gjorde Symbaroum till Drakar och Demoner med några extra regler för att lösa korruptionen. För jag tycker den världen är väldigt häftig och tilltalar mig.

Den andra anledningen är att jag tycker tyvärr 5E har en osund dominans på marknaden och att de som i fast i 5E utomlands behöver få hjälp att öppna upp ögonen för andra system.

Rangertheman

Myrmidon
Jag skulle däremot snarare önskat att de gjorde Symbaroum till Drakar och Demoner med några extra regler för att lösa korruptionen.
Jag har varit extremt skeptisk till den idén, och är fortfarande inte helt övertygad att det går att fånga Symbaroum-känslan med något annat regelsystem än det egna. Men efter att ha spellett Döda drömmars grav konverterad till DoD23 kände jag att rollpersonerna åtminstone är relativt jämbördiga i "ömtålighet". Även om jag vet att de hittat vägar för att begränsa 5E:s power creep i Ruins of Symbaroum, misstänker jag att rollpersonerna där blir betydligt kraftfullare än i originalreglerna.

Maskwa

Veteran
Jag har varit extremt skeptisk till den idén, och är fortfarande inte helt övertygad att det går att fånga Symbaroum-känslan med något annat regelsystem än det egna. Men efter att ha spellett Döda drömmars grav konverterad till DoD23 kände jag att rollpersonerna åtminstone är relativt jämbördiga i "ömtålighet". Även om jag vet att de hittat vägar för att begränsa 5E:s power creep i Ruins of Symbaroum, misstänker jag att rollpersonerna där blir betydligt kraftfullare än i originalreglerna.
Jag tänker att man skulle kunna arbeta med tillstånd eller lägga till en specialområde i Davokar för DoD23. Jag tror det skulle gå att omvända.
Jag är som jag redan sagt tveksam till 5E. Men om man kan få det superheroe systemet att funka så bör DoD23 fungera enligt mig :D. För mig ser jag likheter med Cereval i gamla Erebaltor (mitt favorit område).

Formlexx

Betraktare
Jag pratade med en på Fria Ligan på GothCon och han sa att nästa version (om det blir en) kommer att vara mer balanserad och tydligare regler för att undvika många av dem missuppfattningar som ofta tas upp på exempelvis reddit.
Jag hoppas detta innebär att de fortsätter använda sitt egna system och om det dessutom är bakåtkompatibelt så vore det ju ultimat. Jag ser absolut inget fel på systemet i sig, bara att vissa förmågor och krafter är lite obalanserade.