Swords of the Serpentine, regeldiskussion

mrund

Kummelgast
Jag har spellett mycket Swords of the Serpentine de senaste fyra åren, och aldrig riktigt fått grepp om reglerna. Men nu stundar en ny kampanj, och jag räknar med att både lära mig en massa och stöta på en massa oklarheter. Tre saker till att börja med:
  • I rot-Gumshoe-reglerna från 2007 som SotS bygger på spenderas färdighetspoäng som man investerat i utredningsfärdigheter när man använder dessa. I SotS är dessa poäng enbart en mätare på hur bra man är på varje utredningsfärdighet, och spenderas endast vid sällsynta tillfällen när man behöver en fördel för en icke-utredningsfärdighet.*
  • Stridssystemet är asymmetriskt mellan rollpersonerna och deras motståndare.
  • Jag tror, och rätta mig gärna, att magi använd i strid är lika problemfri som att slå någon med en påk. Men jag vet att magi utanför stridssituationen är extremt olaglig, och att varenda besvärjelse du lägger antingen lämnar efter sig en pöl med magisk förorening eller åsamkar dig en liten synlig missbildning som kan leda till galgen.
* Påminner om Drakar och Demoner Expert där man bara slår tärning för A-färdigheter (Klättra), inte för B-färdigheter (Sjunga & spela).

Nu har jag läst på än en gång om magi och tror jag börjar fatta. Det verkar som om alla vet att för att kunna använda stridsmagi (sorcery) så måste man även kunna använda icke-stridsmagi (sorcerous corruption). Och alla vet att den som använder icke-stridsmagi och vill slippa bli missbildad måste släppa ifrån sig en pöl med magisk förorening. Det är den föroreningen som är extremt olaglig. Så att om du använder stridsmagi fattar alla åskådare att du är en potentiell brottsling allra längst upp på straffskalan. Varje pöl du eventuellt lämnar efter dig är i spelets rättsväsen behäftad med maxstraff.

Back