Swedish convention scene in the 80s and 90s?

Min bild från 90-talet är som de andras. Systemlöst och så vidare gällde för varenda pass jag deltog i på Sydcon. Inte så att det alltid var experimentellt och pilarna inåt etc men det var åtminstone inte ovanligt. Men den danska scenen låg kanske före?
Jag har samma minnen från SydCon; systemlöst och friform. Vi spelade visserligen mest Diplomacy och Junta, men när vi spelade rollspel var det så.
 
GothCon startades delvis av folk som varit på GenCon och sett hur de gjorde där.
Vem tänker du på då? Själv var jag på mitt första GenCon 1988. Vi var över på en hel del cons i England, men jag minns ingen som reste över pölen för GenCon.
 
Vem tänker du på då? Själv var jag på mitt första GenCon 1988. Vi var över på en hel del cons i England, men jag minns ingen som reste över pölen för GenCon.
Jag kan mycket väl ha blandat ihop saker, det är ibland svårt att minnas saker 40 år tillbaks. Men någon måste åtminstone ha läst en del konventsrapporter från Over There? Svenskar kom väl inte självmant på idén att tävla i rollspel?
 
Last edited:
Vi kanske läste saker i The Dragon om GenCon. Det minns jag faktiskt inte. Annars hade åtminstone jag inte så mycket kontakt med vad som hände i USA. Mina utländska rollspelskontakter under tidigt 80-tal var ju mest med Games Workshop och TSR UK.
 
Jag har samma minnen från SydCon; systemlöst och friform. Vi spelade visserligen mest Diplomacy och Junta, men när vi spelade rollspel var det så.
Jag har också en massa minnen av fruktansvärda rälsade friform scenarion på LinCon och SydCon. Drabbades av psykologiska trauman och har vägrat spela friform med spelledare sedan dess,
 
Jag har också en massa minnen av fruktansvärda rälsade friform scenarion på LinCon och SydCon. Drabbades av psykologiska trauman och har vägrat spela friform med spelledare sedan dess,

Det var en lång period där friform ansågs finare (tillsammans med att det var en dogm som knappt gick att ifrågasätta att system inte spelar någon roll). Jag vet inte riktigt vad som slog ihjäl det - den amerikanska Indie-rörelsen?

Problemet (potentiellt, i alla fall) med friform är att det tar ifrån spelarna den agens som rollformulär, regler och tärningar ändå ger dem gentemot SL. Vill man railroada och agera demonspelledare blir det enklare i friform.
 
Borås spelkonvent hade under 80-talet flera stora turneringar med priser. En av dem var för AD&D, där det var ett vandringspris i form av ett svärd, och lagnamnet skrevs in på klingan vad jag kommer ihåg.

AD&D, Call of Cthulhu, MERP, Runequest var de stora under 80-talet vad jag minns.

På SolCon i Karlstad under mitten av 90-talet var det också ett svärd som vandringspris, men då som pris för Drakar & Demoner. OM jag minns rätt var det spelledarna som i grupp sedan diskuterade fram en vinnare.
I övrigt spelades det KULT, MERP, CoC, VtM osv. Vill minns att det var ömsom regellätt, ibland något tyngre.
 
Jag vet inte riktigt vad som slog ihjäl det - den amerikanska Indie-rörelsen?
Det är inte min minnesbild. Men minnet kan som sagt vara bedrägligt.
I vilket fall känns det bara som att folk tröttnade på den extremen, och mer traddigt spel började öka igen. Kanske var det D&D 3e och flodvågen av d20-produkter som bidrog?
 
Det är inte min minnesbild. Men minnet kan som sagt vara bedrägligt.
I vilket fall känns det bara som att folk tröttnade på den extremen, och mer traddigt spel började öka igen. Kanske var det D&D 3e och flodvågen av d20-produkter som bidrog?

Ja, jag tror att det var betydligt tidigare än indierörelsen, iaf innan den blev uppmärksammad här. Och som helt utanför D&D-sfären känner jag ändå igen samma med spel som MUA, Coriolis etc. Det var nog, som du säger, tidens anda. Det var dags att rulla tärning igen.
 
Ja, jag tror att det var betydligt tidigare än indierörelsen, iaf innan den blev uppmärksammad här. Och som helt utanför D&D-sfären känner jag ändå igen samma med spel som MUA, Coriolis etc. Det var nog, som du säger, tidens anda. Det var dags att rulla tärning igen.
Jag tänker (helt utan belägg) att det kanske kom till en punkt där en del friformsspelare gick tillbaka till systembaserat rollspel och den andra delen gick vidare och fokuserade på LARP?
 
Back
Top