Nekromanti Sverox - en utvärdering

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu har den nya redaktionen gett ut ett antal nummer sedan de tog över tidningen. Vad tycker ni om det nya Sverox? Finns det något som saknas, förbättrats eller försämrats?

Till att börja med så villl jag säga att det inte blev så illa som jag befarade när jag läste om allt rabalder kring redaktionsbytet. Dessutom har de lyckats med sin ambition att förvandla Sverox till en förbundstidning. Artiklarna handlar mindre om spelinspiration, spännande platser och spelhjälpmedel och mer om debatter inom rollspelsvärlden, förbundet, och de olika verksamheter som Sverok ägnar sig åt. Mer internt och navelskåderi än tidigare alltså. Och det är säkert bra för den lilla klick som faktiskt bryr sig om sådana saker. Materialet verkar också i större utsträckning skrivas av folk inom förbundet. Layout och design känns yngre, hippare än förr. Sedan finns det rent löjliga inslag som till exempel Prylhörnan. Alla artiklar håller inte heller riktigt lika hög klass som förr rent skrivtekniskt men det har gradvis blivit bättre.

Slutsats: Jag behöver inte längre Sverox alls. Inte för att tidningen är dålig utan för att jag hellre diskuterar de ämnen som den numera behandlar här på forumet där jag kan få omedelbar respons ifrån betydligt fler personer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Jag har för mig att redaktionen hade som ambition att göra en snygg magasinliknande tidning av den typ som man hittar i stolsfickan om man flyger eller åker tåg. I sådana fall har de verkligen lyckats. Precis som med sådana tidningar bläddrar jag snabbt igenom den, hittar bara en artikel som verkar intressant, läser den på drygt en minut och önskar att den vore lite längre, eftersom det är ett intressant ämne, men artikeln var så kort att den inte hann ta upp något jag inte redan visste. Sedan är jag färdig med tidningen.

Sammanfattningsvis: Jag tycker att alla artiklar är för korta för att vara läsvärda. Visst är layouten snyggare än tidigare, men det beror på att man har dragit ner på jobbiga layoutelement som text! Sedan är jag helt fel målgrupp eftersom jag är mer intresserad av att läsa om spel än om folk som spelar spel.

(Parentes: Jag har en ny definition på skillnaden mellan spel och sport. Om det är roligare att titta på än att delta själv är det en sport. Om det är roligare att delta än att titta på är det ett spel. Det hade väldigt lite med saken att göra.)

/tobias
 
Top