Nekromanti Sverox byter namn

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Sverox byter namn
Sveroks förbundsstyrelse beslutade nyligen om att förbundets tidning Sverox ska byta namn. Vad det blir för namn är ännu inte bestämt och förslag håller på att arbetas fram. En omröstning ska avgöra vilket namn det blir på tidningen i framtiden.

Gå till nyheten/notisen
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Mmm. Förslaget i protokollet är Tilt. Tilt. Då tänker jag på de gamla härliga flipperspelen i spelhallarna, absolut inte på rollspel/konfliktspel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Förslaget i protokollet är Tilt. Tilt. Då tänker jag på de gamla härliga flipperspelen i spelhallarna, absolut inte på rollspel/konfliktspel.
Det är väl meningen. Tendensen går ju mot ett spelförbund och inte ett roll- och konfliktspelsförbund.

Jag gillar verkligen inte det namnet. Till och med Sverox är bättre. Om de nu måste byta namn ska det vara till något som ger en bredare spelassociation.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nej, Tilt är verkligen inget bra namnet. Jag förstår inte hur det skulle fånga Sveroks verksamhet bättre än Sverox. Det är väl bättre att tidningen blandas ihop med förbundet snarare än med flipperspel?

Jag kan väl acceptera ett namnbyte men jag vet inte om jag tycker att ett nytt namn ska ha "hullingar" och kommunicera några särskilda "värderingar".

Sedan undrar jag vidare över förslaget om att Sverox aktivare ska rikta sig mot icke-rollspelare. Ska den bli någon slags värvningsskrift? För i så fall så återstår mycket arbete, dagens Sverox känns extremt intern. Närmast som en förlängning av forumet. När det gäller unga rollspelare eller ungt folk överhuvudtaget så tror jag att Fenix ligger bättre till.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
För det första tror jag att förslaget Tilt från mötesprotokollet ratades rätt snabbt och kommer inte vara med bland de man får rösta på. Det kan jag ha fattat fel dock.

Och en annan sak jag kan ha fattat fel, Sver... Tidningen har väl aldrig gått mot att vara en värvningsskrift, snarare en tidning för förbundets medlemmar om förbundet och det gör det otäckt bra eftersom Sver... Tidningen är så ointressant. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Och en annan sak jag kan ha fattat fel, Sver... Tidningen har väl aldrig gått mot att vara en värvningsskrift, snarare en tidning för förbundets medlemmar om förbundet och det gör det otäckt bra eftersom Sver... Tidningen är så ointressant."

Ett av förslagen i protokollet, förutom namnbytet, var att tidningen skulle rikta sig mer mot målgrupp tre dvs unga icke-rollspelande personer mellan 12 och 25. Idag är Sverox en sämre introduktion till rollspel än när jag först kom i kontakt med den och blir lätt överglänst av Fenix när det gäller nybörjarvänlighet och tillgänglighet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Ett av förslagen i protokollet, förutom namnbytet, var att tidningen skulle rikta sig mer mot målgrupp tre dvs unga icke-rollspelande personer mellan 12 och 25. Idag är Sverox en sämre introduktion till rollspel än när jag först kom i kontakt med den och blir lätt överglänst av Fenix när det gäller nybörjarvänlighet och tillgänglighet.
Hurra, precis när jag trodde att tidningen inte kunde bli mer ointressant!

Menar de att de helt enkelt aktivt ska skita i den del av Sveroks medlemmar som sysslar med rollspel och göra en tidning för de andra? Då behöver de inte ändra något alls faktiskt. Det gör de redan.

Tillägg: Nu har jag läst protokollet. De vill alltså att förbundstidning riktar sig mer till icke-medlemmar som inte spelar spel! (Det var visserligen vad Walium skrev, men jag valde att tolka det så positivt som möjligt, alltså att de skulle rikta sig mer till de som spelade andra spel än rollspel, men ändå var medlemmar. Så var det visst inte.) Är det inte sådant man har informationsbroschyrer till? Förbundstidningen måste väl ändå vara till för medlemmarna?

/tobias
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Av alla medlems-/förbundstidningar som jag har kommit i kontakt med och läst, så är Sve... den klart lysande stjärnan i att vara sämst... Och tydligen vill de nu tydligen göra tidningen ännu sämre...

Vad jag sett tidigare, så har ju kraven mer och mer varit att tidningen skall innehålla mer och mer förbundsinformation, och mindre hobbyrelaterat material, och den ekvationen får inte jag ihop... förbundsinformation till icke spelande ungdomar.... vilka kan tänkas läsa tidningen då?

// Terrasol
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad jag sett tidigare, så har ju kraven mer och mer varit att tidningen skall innehålla mer och mer förbundsinformation, och mindre hobbyrelaterat material, och den ekvationen får inte jag ihop... förbundsinformation till icke spelande ungdomar.... vilka kan tänkas läsa tidningen då?
Jag tror att tanken är att tidningen ska ha approachen "spelar du och dina kompisar redan spel hela dagarna? Varför inte ansluta er till Sverox och få bidrag samtidigt?" och försöka berätta lite om vad förbundet man är med i egentligen sysslar med.

Ska man vara lite elak så tror jag egentligen inte på hobbytidningar idag. Alla rollspelsartiklar jag läst i både Saga, Sverox och Fenix har varit sånt som lika gärna kunde ha postats här på wrnu (då hade det dessutom på många sätt varit bättre, eftersom jag enklare kunnat svara och inlett en dialog med författaren). Sådana artiklar är alltid fräschare (det tar mindre tid att trycka på en knapp än att formge, trycka och distribuera en tidning) och jag föredrar faktiskt rollspelsmaterial i inläggsformat än artikeldito.

Egentligen tror jag inte på en Sveroktidning överhuvudtaget (redan Saga (som hade många bra artiklar) kändes rätt onödig, vad jag kommer ihåg). Men eftersom hobbyn idag mestadels handlar om datorspel så tror jag att det är lika bra att tidningen helt och hållet handlar om det och om föreningsverksamheten.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag tror att tanken är att tidningen ska ha approachen "spelar du och dina kompisar redan spel hela dagarna? Varför inte ansluta er till Sverox och få bidrag samtidigt?" och försöka berätta lite om vad förbundet man är med i egentligen sysslar med.
Riktigt så vettigt är det inte. Tidningen ska aktivt försöka nå målgrupp tre står det i mötesprotokollet och målgrupp tre är: "ungdomar som varken är anslutna till Sverok eller aktiva spelare". Hur de ska få dessa att intressera sig för tidningen har jag ingen aning om!

/tobias
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Elakt

Ska man vara lite elak så tror jag egentligen inte på hobbytidningar idag. Alla rollspelsartiklar jag läst i både Saga, Sverox och Fenix har varit sånt som lika gärna kunde ha postats här på wrnu (då hade det dessutom på många sätt varit bättre, eftersom jag enklare kunnat svara och inlett en dialog med författaren). Sådana artiklar är alltid fräschare (det tar mindre tid att trycka på en knapp än att formge, trycka och distribuera en tidning) och jag föredrar faktiskt rollspelsmaterial i inläggsformat än artikeldito.
Nu var du elak.
Då ska jag också vara elak. Tidningsartiklar håller över lag bättre klass än forumsinlägg eller annat nätmaterial. Visst publiceras det även bra saker på nätet men samtidigt har det sällan varit enklare att sprida en massa skit. Och det som publiceras i en tidning finns kvar medan en post på ett forum är försvunnen efter en månad och bortglömd efter ett år. Att en artikel skulle vara publicerad i en tidning hindrar väl inte att man kan kommentera eller inleda en dialog med författaren?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Elakt -- supportslag

Vem läser en tresidig artikel med illustrationer på webben?

Vissa saker presenteras helt enkelt bättre på papper än på skärm. Webbupplösningen 72 dpi med "glare" är dessutom tröttsam för ögonen; papperstryckets "glare-fria" 600+ dpi är lättare att ta till sig.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Menar de att de helt enkelt aktivt ska skita i den del av Sveroks medlemmar som sysslar med rollspel och göra en tidning för de andra? Då behöver de inte ändra något alls faktiskt. Det gör de redan.

Tillägg: Nu har jag läst protokollet. De vill alltså att förbundstidning riktar sig mer till icke-medlemmar som inte spelar spel! (Det var visserligen vad Walium skrev, men jag valde att tolka det så positivt som möjligt, alltså att de skulle rikta sig mer till de som spelade andra spel än rollspel, men ändå var medlemmar. Så var det visst inte.) Är det inte sådant man har informationsbroschyrer till? Förbundstidningen måste väl ändå vara till för medlemmarna?
Korrekt. Det finns sådant informationsmaterial framtaget, som tog väldigt lång tid att arbeta fram och få färdigt. Det är ju ganska talande kring tumultet kring tillsättandet av nuvarande Sverox-redaktion när det i efterhand visar sig att kritikerna fått rätt - Gillbrings gjorde en bra tidning och har gjort en ännu bättre rollspelstidning iom Fenix. Nuvarande Sveroxredaktion har ju gjort en tidning riktad åt grupp 3 ända från början, jag kan inte förstå FS kritik då jag ser nada rollspelsmaterial i Sverox numer.

Förbundstidningen var riktad åt medlemmarna när det hette Signaler från Sverok och kom ut i vikt A4-papper upptryckt på en kopiator (såg ut som det iaf :gremsmile:). Dess innehåll var direktriktad mot medlemmarna, sedan dess har det blivit större och större avsteg från detta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Elakt -- supportslag

Vem läser en tresidig artikel med illustrationer på webben?
Att skriva pappersartiklar fast distribuera dem på nätet är ingen särskilt bra idé, nej, men då har man inte anpassat sin information efter läsaren. Som reklamare tycker jag att det är självklart att en pappersartikel är något helt annat än en webbartikel.

Och jag tycker webbartiklar personligen passar mig bättre: Hur de liksom växer fram mellan olika personer i olika inlägg och således ger ett helt annat mått av delaktighet och även eftertanke.

Det mindre formatet passar mig bättre, och jag har heller inget problem med att sidospår presenteras i form av länkar och bifogade dokument. Sådana möjligheter har man sällan i en pappersartikel, vilket ofta gör dem pladdriga och svåra att överblicka. Noter och liknande har aldrig varit bra substitut.

De tresidiga artiklarna är förresten sådana som jag sällan orkat läsa i Fenix. Jag tror att de till och med där skulle kunna vinna något på att bli lite koncisare och istället få visas med en lite luftigare layout.

Allt det här är förstås mina personliga åsikter.
 
Top