Nekromanti Sveroks Riksmöte 2013

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Hej allihop!

Snart börjar tiden då man får nominera ombud till Sveroks Riksmöte. Mötet självt sker 22-24 november i Katrineholm, och dit åker då 101 ombud från olika föreningar i landet för att besluta om Sverok. Motioner om stort och smått dyker upp, och riksmötet väljer även in nästa års förbundsstyrelse, som sköter den dagliga driften av förbundet nästa år.

Vem är det då som blir vald till ombud? Jo, vem som helst som är medlem i någon förening kan bli nominerad! Därefter röstar alla föreningar, och man får rösta på kandidater som inte är medlemmar i föreningen själva (dvs vi får rösta på Per Olsson från Skövde Brädspelare om vi skulle vilja).

Förra året åkte jag till riksmötet, med röster från både WRNU och en brädspelsförening jag är med i. Vi gav också röster till Xhakhal och några fler som jag inte minns just nu.

I den här tråden kan man både föreslå personer som borde åka (själva nomineringen görs på den här sidan) och berätta om kandidater man spanat in som man tycker borde få WRNUs röst. Om det funkar som tidigare kommer vi få rösta på flera kandidater med olika stora röster, typ som i eurovisionsschlagerfestivalen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag har kikat igenom listan på (hittills) nominerade. Kan inte påstå att jag känner igen jättemånga, så tips om vilka vi ska rösta på skulle vara bra.

"Varje förening får rösta på upp till fem personer genom att dela ut 8, 5, 3, 2 och 1 poäng."

Hälften av ombuden väljs av flest poäng, andra hälften väljs på s.k. "medlemspoäng". Den kandidat som vi ger 8 poäng får nämligen lika många medlemspoäng som vi har registrerade medlemmar i föreningen.

Mina förslag (utan inbördes ordning):
- Emma Wälivaara, för att jag känner henne och tycker hon är ett bra ombud.
- Kaisa Gustavsson, som jag inte har en aning om vem det är, men hon är tydligen med och arrar NärCon.
- Dick Hellman, som jag vet suttit med i Sverok Västerbotten tidigare och gjort ett riktigt bra jobb.
- Birger Hanning, som är en allmänt cool jäppe och konventare.
- Linn Henriksson, som jag inte heller vet vem det är men det verkar vara första gången hon kandiderar och hon är medarrangör till en Harry Potter-inspirerad lajvkampanj. Det är ju ascoolt!

Jag har inte funderat jättemycket på det här, men mina prioriteringar när jag väljer kandidater är att:
- De bör representera mindre föreningar som sysslar primärt med rollspel eller lajv.
- Det får gärna vara nytt folk.

Om jag skulle fördela poängen på de här så skulle jag sätta vår 8 på Linn, för de andra har alla varit på RM förut och har lättare att ragga röster inom förbundet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag trodde att jag hade nominerat mig själv, men det hade jag tydligen glömt. Jag gjorde det, och sedan tänkte jag efter lite. Jag brukar alltid tycka det är roligt och intressant att åka på riksmötet, men jag brukar inte tycka så mycket och jag vet inte om jag tillför något. Just nu ha jag dragit tillbaka min nominering.


Jag vill också berätta att Sigrid Neld (hon står som odefinierad förening, men (jag tror) hon har suttit i distriktsstyrelsen för Sverok Väst) är en bra kandidat. Hon är väl mest lajvare nuförtiden, men hon har varit med och arrat Indierummet på NärCon med mig och Rasmus tidigare. Jag kan gå i god för att hon skulle vara ett bra ombud – hon är inte rädd för att säga vad hon tycker, eller säga till när andra är på väg att göra något dumt.

Kaisa Gustavsson är inte bara med och arrar NärCon – det var ett samtal mellan henne och mig på riksmötet för två år sedan som gjorde att rollspelen kom till NärCon första gången! Jag har inte haft så mycket direktkontakt med henne sedan dess så jag kan nog inte säga mer än "trevlig", men rollspelspositiv är hon!

Jag kan stå bakom dina andra kandidater också. Om jag ska välja 5 där jag vill ta med Sigrid så vill jag peta bort Birger (jag litar på att han kommer med ändå, så insyltad som han är i Sverok Väst som jag uppfattat det), Dick eller Emma (det är ju svårt att veta precis hur starkt man står bakom varje kandidat – både Dick, Emma och Sigrid har ju bara ett "jag vet att hen är en bra person" från en av oss).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag skulle lugnt kunna jämka mig med det!

Vad sägs om:

8 Linn Henriksson
5 Sigrid Neld
3 Kaisa Gustavsson
2 Emma Wälivaara
1 Dick Hellman

Med någon slags höftning om hur insyltade jag tror att de är så tror jag att de här poängen ger oss stor chans att få samtliga till RM.

Hur tar vi beslut om hur föreningen ska rösta?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Förra året skapades en diskussionstråd, ungefär som den här, följt av en röstningstråd där alla medlemmar fick rösta på upp till 5 kandidater. Det känns som det bästa sättet (även om det förra året i praktiken bara var anth, Spider och jag som röstade). Jag gör samma sak i år igen.
 
Top