Nekromanti Svenska Fantasy författare

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Hur kommer det sig att det knappt finns några bra svenska fantasy författare??. Det är nästan lite sjukt... har vi svenska såå dålig fantasi lr hur är det egentligen. Eller Vad tycker ni andra om saken???. Har det med att det svenka språket gör att fantasy låter töntigt?(eldboll)

mVh peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, Dan Hörning och Andreas Roman kan ju ses som levande bevis på hur ohyggligt lågt sjunken den svensa fantasylitteraturen är. :)

Nej, men seriöst, det finns ett par svenska fantasyförfattare. Per Jorner är ett namn jag kommer på på rak arm, och det finns en kasse till. Kan dock inte komma på fler namn just nu, det är förvirrande att arbeta på bibliotek.

- Ymir, bibliotekarie ibland.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det finns några stycken.

John Bauer skrev ju något som om inte annat kan liknas vid fantasy...

Astrid Lindgren har ju skrivit Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta och andra saker som är fantasy i allra högsta grad.

Som Ymir påpekade finns ju Andreas Roman...

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Några som inte får glömmas (och med tanke på att minst en av dem nämns med jämna mellanrum på forumen här så är det lite märkligt att han glömts):
Bertil Mårtensson
Steve Sem-Sandberg (men säg inget till honom, han lär viss skämmas oerhört över sin bakgrund som sf- och fantasyförfattare).
Pål Eggert

/Daniel
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
sedan finns det ju någon kvinlig fantasy författare som tom va med på nåt seminarium i stockholm på kulturhuset(varför 08:orna allt kul för?? leve gbg)
kommer bara inte på vad hon heter

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Hej den där känenr jag igen!

Krigarens hjärta- är inte det boken med ett omslag där en kille flyger på nån liten drake och hugger en stor drake underifrån i magen?

Är det den så avråder jag dig ifrån att läsa den. Den håller tyvärr inte någon vidare standard och det är lite synd eftersom jag inte gillar att krittisera andras verk men i detta fall känner jag mig manad.

Men som sagt; smaken är som baken....

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Christina Brönnestam som skrivit Svart Eld. Jag har tyvärr inte läst den själv men planerar att göra det i sommar. /images/icons/smile.gif

Nicklas Krog tycker jag skriver hyfsat bra. De första hundra, två hundra sidorna var bra i En krigares hjärta. Men iom att det bara är en bok på några få hundra sidor kommer man aldrig riktigt in i handlingen.

Jag tycker att fantasy inte ska skrivas i enstaka fristående böcker. Jag vet inte varför men de bästa böckerna man läst är ju de lite längre serierna. Alltså, fantasy ska vara långa, tunga böcker.


//Aerid - Som läst alldeles för lite på sista tiden.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hej den där känenr jag igen!

Bland de senaste 4 åren så har endast böckerna "krigarens Hjärta" och "Harry Potter" handling och äventyr varit sådana så att jag faktist blivit överaskad.

Oftast kan jag efter bara några få sidor direkt säga det kommer troligen hända och om inte så blir det så där.
Det är tyvär väldigt irriterande ibland man får inte några vidare överaskningar Men Krog coh Rowlings har gett mig flera överaskningar i sina böcker vilket är väldigt roligt för mig..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Bertil Mårtensson är riktigt bra. Han skrev SF och även fantasy innan fantsy blev mainstream.
 

Holgersson

Veteran
Joined
26 May 2001
Messages
2
Location
Karlstad
Jag kommer att tänka på Peter Nilsson, men det kanske inte räknas som fantasy. Den sista fantasyboken av en svensk författare jag läste var Tomas Björklunds "Varg" böcker. Ganska underhållande men ändå inte minnesvärt.

Håller också med om att det är lite tunt på fantasyfronten inom svensk slitteratur.

Svenska språket håller nog för det mesta i skriven form (tror jag) , men när det talas är det en annan femma.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Ja, Andreas Romans böcker hör till dem bättre jag har läst. Men denne Niklas Krog är jag lite nyfiken på... men tyvärr tror jag inte att jag fastnar för han. Efter att ha läst så många böcker så är jag väldigt kräsen(tro det eller ej, som hatten sa, harry potter är faktiskt bra). Men men.. så länge andra skriver bra så är svenskarna förlåtna.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Findus_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
1
Location
Göteborg, sverige
Astrid Lindgren! En briljant svensk fantasyförfattare. Titta bara på Mio, min Mio, Bröderna Lejonhjärta och framförallt Ronja Rövardotter. Ronja är ju även en av världens bästa fantasyfilmer (Den allra bästa är Princess Mononoke, SoR får vara riktigt bra när den kommer för att klara sig!)

Frågan är hur viktig Ronja har varit för uppfattning av fantasygenren, både inom lajv och rollspel och överhuvudtaget. Jag tror att den har bidragit mycket tillsammans med Bauer, de isländska sagorna och Elsa Beskow.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Det finns många svenska fantasy författare

Det finns en del svenska fantasyförfattare. Till de bästa hör Per Jorner ("Efter lägereldarna" och snart Blod måne") och Christina Brönnestam ("Svart eld"). Dessa rekommenderas varmt.
Sedan har vi ju Andreas Roman, Karolina Bjällerstedt Mikkos, Dan Höring, Niklas Krog, Saga Borg, det absoluta bottenskrapet Bertil Mårtenssen, och allas vår Astrid Lindgren. Säkert har jag glömt några författande svenskar i skrivandets stund. Påminn mig isåfall.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Först en petitess: jag trro du menar Peter Nilson, med ett s? Har han skrivit fantasy? Allt jag läst med honom har varit sf eller essäer om rymden.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jag skulle vilja påstå det motsatta. De bästa böckerna jag läst inom genren har inte varit några långa mastodont serier. Eller kanske. Men det är inte längden som är avgörande. Alla kan ordbajsa. Och det är ytterligt vanligt inom fantasyn.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Hej den där känenr jag igen!

"Oftast kan jag efter bara några få sidor direkt säga det kommer troligen hända och om inte så blir det så där.
Det är tyvär väldigt irriterande ibland man får inte några vidare överaskningar Men Krog coh Rowlings har gett mig flera överaskningar i sina böcker vilket är väldigt roligt för mig.."


Läst Amber - serien av Zelazny? De är överraskande. :)

--
Björn


"...and I realized I had really known mad, sad, bad Vincent Van Gogh, and it was really a shame that he wasn't around to see this."
--Nine Princes in Amber
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Hmm...det finns ju iofs rätt många bra svenska fantasyförfattare, problemet är nog att de knappt har någon chans att bli kända. Och därför blir det lite svårare att få tag på deras böcker bland oceanerna av Jordan och Eddings verk.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 
Top