Nekromanti Svavelvinter

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Hej!

Finns det ett gäng här som känner för att spela det klassiska DoD-äventyret Svavelvinter, som handlar om den avlägsna ön Marjura i det Trakoriska riket? Jag kan i så fall tänka mig att spelleda det, antingen här, eller via PBEM. Jag känner mig inte nödvändigtvis bunden till DoD-systemet om intresse finns för att byta till något modernare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Hade varit kul att vara med men vet inte om det är ok med tanke på att jag själv nyligen spellett äventyret.
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Då är vi tre spelare och en SL nu. Frågan är bara vilket material folk har tillgång till. Själv föredrar jag DoD -91. Har folk andra åsikter?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag har också DoD91 och för mig går det finfint att köra med.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Gissar att de inte skiljer sig nämnvärt från EDD som jag själv använde?

Om det inte finns någon nämnvärd brådska med att komma igång så är det nya Trakorien-rollspelet bara några månader bort nu. De reglerna är helt klart att föredra :gremsmile:

Är det förresten tänkt att spela äventyret rakt av som det är skrivet eller finns det några funderingar på ändringar? *SPOILER* Man har ju själv haft lite olika funderingar under åren på alternativa spelsätt. T.ex. att spelarna är infödda Marjura-bor, kanske lärlingar hos ortsbefolkningen etc. En annan idée är att man vänder på storyn och spelar shaguliter. Det kräver dock en hel del omarbetning skulle jag gissa...
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Sant, men vi vet ju ännu inte något datum när Svavelvinter rollspelet kommer släppas, sedan lära sig och sedan komma igång. Även om det hade varit kul så tror jag det skulle ta för lång tid att komma igång. Kommer definitivt skaffa det när det kommer dock.

EDD: Skillnaden mellan EDD och DoD91 är inte särskilt stor. Största skillnaden är hur man skapar rollperson där man köper grundegenskaper med Bakgrundspoäng som man också kan spendera på annat. Finns lite utförligare regler för extrakt och stridskonsterna från Gigant och en del några andra småskillnader i färdighetslistorna. Man är mer låst till sitt yrke som också ger en förmåga. Men själva regelmotorn är näst intill densamma och håller man sig borta från handböckerna till 91:an så är det no prob.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jo, med DOD91 blir väl säkert bra då...

Hur utförligt kommer man använda reglerna då? Har aldrig spelat via forum innan men jag gissar att SL slår alla slag och övriga skriver mest vad de gör? Eller?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Aldrig spelat på forum själv, men jag gissar på att det mesta hanteras i friform där reglerna nog mer bara är rådgivande.

Eller kan man ju ta det via chat om det passar folks tidscheman. Då är det nog enklare att få in lite mer regler också.
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Hej Alla!

Jag har bestämt mig för att skjuta upp det här åtminstone tills Trakorienspelet kommer. Sorry om jag fått upp någons förväntningar allt för mycket.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Tycker på sätt o vis det är ett klokt beslut. Som speltestare kan jag säga att jag är mycket imponerad av reglerna.
 
Top