Nekromanti Svavelvinter

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag har en vision; ett nytryck av Svavelvinterkampanjen. Detta skulle yttra sig som en enda tjock bok med alla delarna i, a4 eller motsv, och så tjock att den får plats med alla delarna. Lite mindre text, effektiv layout, billigt papper ev skippa någon bild här och där, mjuka pärmar för att hålla nere priset.

Saker som talar för:
Har ni försökt få tag på de gamla böckerna? En komplett uppsättning går på i runda slängar 2000 pix om man köper från www.hobbyspel.com, det borgar ju för att det finns ett stort intresse.

Svavelvinter är (tycks det) det "bästa" som gavs ut till gamla DoD.

Saker som talar emot:
Svavelvinter är så dyrt för att det är samlarvärde i det, ingen köper det för att de vill spela det egentligen, bara för att stoppa i sin klimatkontrollerade samling.

Rättigheterna till det, måste bli ett attans jobb att få dem.

Och så den sista punkten, jag själv har varken tid, pengar, kontakter eller egentligen intresset för att driva ett sådant projekt. Och de som står bäst till att göra det, Riotminds, har säkert egna saker på lur. Men dock, de är ett företag, och om det finns tillräckligt intresse kanske de gör det ändå. Vad tycker och tror ni andra?
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Låter lite väl långsökt.
Ska det vara en nyutgåva till Expert/DoD'91 eller till DoD v6.0?

Hur som helst tror jag inte ett dugg på det - tyvärr Wilper.
Varför?

1) Ok, det är säkert ett stor sug på äventyrs serien på hobbyspels sida. Men det är en STOR skillnad att ge ut något "nytt" och sälja begangade exemplar. Dessutom ska priset helt bekosta saker som tryckning, distrubition, promotion o.s.v.

2) Marknaden måste trots allt anses som extremt begränsad. Iaf om du tänkt ge ut det till Expert/DoD'91. Visserligen spelas spelen av en hel del - men kundkretsen är knappast stor nog att ens kunna få produkten att gå på plus-minus-noll - snarare blir det nog en rejäl brakförlust.
Sen är ju frågan om hur många av de som spelar EDD som INTE har Svavelvinter?
Jag har en viss känsla av att många EDD spelare hållt på ett bra tag - och troligen införskaffat t.ex. Svavelvinter...

3) RiotMinds kan du nog glömma. De vill nog hellre lansera egna produkter istället för att lansera gamla Target Games produkter - vilka de säkerligen måste betala en massa för att få använda.

Milrik av Remos - Kandras okrönte permobil kung!

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag skulle utan tvivel köpa en sådan modul.. Fast som sagt.. Det blir nog en dyr sådan.


Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag har samma dröm och jag tror faktiskt att projektet är genomförbart. Vi på Trakorien-listan var faktiskt på gång med en namninsamling för att förmå Cell att ge ut Svavelvinter-serien när det pratades om att de skulle köpa licensen för DoD. Nu gick det som det gick med den saken, men nu öppnas helt nya möjligheter eftersom RiotMinds verkar ha så gott som fria händer med spelet.

Det som talar för projektet är främst att det är en bra produkt, helt enkelt. Namnet Svavelvinter säljer nog också tack vare sitt goda namn. Vidare behöver hela serien genomarbetas i grunden och stora delar skrivas om. En hel del material skulle också behöva läggas till. Lyckligtvis har författaren Erik Granström visat intresse för att utföra detta arbete, men frågan är om han har tid. (Han verkar vara en upptagen man, speciellt som han också arbetar med romansviten Svavelvinter.) Eftersom det i princip skulle bli en (helt eller delvis) ny produkt, eller snarare flera produkter, kan jag mycket väl tänka mig att många som redan äger hela serien skulle köpa en nyutgåva. (Det verkar förresten inte vara särskilt många som äger hela serien, varför dessa gladeligen skulle köpa den nya utgåvan.)

Det som talar emot projektet är nog att RiotMinds hellre satsar på sin egen värld och sina egna äventyr. Det kan ju tänkas att Erik Granströms verk skulle konkurrera med deras egna kreationer, vilket måhända inte är önskvärt. Om det däremot är en ekonomisk fråga kanske det kan tänkas att någon eller några andra bildar ett bolag för att ge ut materialet med tillstånd från RiotMinds.

Vad gäller regler så skulle en ny och omarbetad utgåva av hela Svavelvinter-serien (inkl Trakorien-modulen) givetvis anpassas till den sjätte utgåvan av DoD. (Det är otänkbart att ge ut material till spel som inte längre finns i tryck.) Det är inte heller något problem eftersom hela serien ändå är i behov av grundlig bearbetning.

Ett tänkbart problem är också att Trakorien är en del av Ereb Altor, men det tycker jag inte är ett oöverkomligt problem. Trakorien (med omvärld) fungerar redan som ett eget mikrokosmos i Ereb Altor, varför det skulle kunna lanseras som en självständig spelmiljö, vid sidan om Trudvang.

Sedan skulle jag personligen gärna införskaffa nödvändiga rättigheter till Granströms verk och skapa mitt egna drömrollspel, nämligen Trakorien-rollspelet! (Det skulle dock inte vara någon DoD-klon utan ett helt självständigt spelkoncept. Ger man sedan ut kampanjen Svavelvinter/Den femte konfluxen kan den även göras kompatibel med DoD.)

/Baldyr, moderator för Trakorien-listan

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Top