Nekromanti [Svavelvinter] - Salt Jord

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Nedraby är en mindre hamnstad i nordligaste Bretalva. Staden så gott som lever på sjöfarten, och staden myllrar alltid av sjömän och handlare, vilka säljer allt från tyger, smycken, mat, och allt annat av pengavärde.
I närheten av den stora och bökiga hamnen ligger ett mindre värdshus, vilket har gott rykte hos de sjöfarare som regelbundet kommer till byn.
I det dunkla ljusskenet spelas musik på farsegels tillverkade stränginstrument. Musiken är lugn, och mjuk, som om själva musiken känner sig sömnig eller full i den sena timmen. Vid baren sitter ett par sjövargar i tystnad över sina ölstop, och vid ett par bord spelas underliga trakoriska hasardspel, med bräde och tärningar.

Systemet är Svavelvinter.
Skuggspelskartan är Trakorien
Vilka skuggmakter bygger världen i detta skede?
Vilka är de oansenliga hjältar som sitter och dricker och diskuterar lugnt i värdshusets dunkel? Och vad har de för ärenden i en liten hamnstad in norra Bretalva?


EDIT: Måste inte ha mer än en spelare för att börja. Nya spelare får med glädje hoppa på senare
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kul med ett forumsspel. Tyvärr är vi rätt dassiga på det här på wrnu...
Systemet är Svavelvinter.
Skuggspelskartan är Trakorien
Vilka skuggmakter bygger världen i detta skede?
Vilka är de oansenliga hjältar som sitter och dricker och diskuterar lugnt i värdshusets dunkel? Och vad har de för ärenden i en liten hamnstad in norra Bretalva?
Här får du förklara lite tydligare för att jag ska förstå. Måste jag ha tillgång till rollspelet Svavelvinter för att kunna delta? Om nej, måste jag sitta inne på en massa kunskaper om världen Trakorien (jag har läst boken Svavelvinter men är annars rätt nära noll i detaljkunskap). Skuggmakter? Bretalva?

Kan jag skriva "Riddaren Knut sitter i baren och tar en öl" eller förväntas jag presentera en karaktär med fullständiga grundegenskaper/färdigheter/whatnot?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag har ingen möjlighet att förklara spelet här, men du kan ta och kolla in Snabbstartsreglerna om du inte är intresserad av att sätta dig in i och köpa spelet.

Bretalva är en av de sju hertigdömmen som var grunden för det trakoriska riket. Bretalva ligger vid Paratornas sydkust, söder om huvudstaden Tricilve, och är bra bördig mark för spannmål och frukt. Men rollspelet kommer, om jag får igång det, ta plats i hela Trakorien, vilket det finns en skuggspelskarta på här .

Det är kartan som heter "trakorien". på Fria Ligans Nedladdningssida finns diverse rollformulär, skuggspelsformulär, etc, och allt om själva spelet som du behöver veta finns i snabbstartsreglerna.

Skuggspelet är rätt enkelt.
Varje spelare representerar en skuggmakt, vilket är en mäktig person i världen. Det kan vara en mäktig magiker, politiker, polis, hird, pirat, eller maffia fader. Dennes mål är att slåss om inflytande i skuggspelskartans sfärer.
Om du tittar på skugspelskartan över trakorien ser du att den är indelad i 17 sfärer. Varje skuggmakt får börja med inflytande i tre sfärer, och ska försöka öka värdet från 1 till 3. De första sfärerna är två sfärer i 1, och en sfär i 2.

Striden går till så att man har resurser som man får använda. Detta kan vara till exempel en magikers lärljungar, en maffiaboss smutsiga pengar att muta folk med, eller någon annan sorts användbar sak att ha på plats för att vinna inflytande. Man har tre värden i sina startresurser (en i 3, en i 1 och en i 2, eller tre i 1). Man placerar ut dessa resurser i de sfärer man vill öka sitt inflytande, och får slå tärningar för att vinna inflytande. Om man har inflytande i sfärer omkring, eller självaste skuggmakten (Som också är en pjäs i skuggspelet) finns på plats, ökar chansen genom att man får fler tärningar.

Målet är att Skuggspelet ska föra storyn vidare, genom att "Rykten går om att RhabdoRhana har infiltrerat förstehuset i Gromm, och Nedraby blev översprunget av en kult av vandöda".

Hoppas att det blev logiskt.

Men jag rekommenderar att du skaffar spelet, för det är helt klart ett av de bättre jag spelat, och har hört mycket bra om det från andra också.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Det finns också, om någon frågar, exempel och "Ärketyper" på karaktärer och skuggmakter, om man nu spelar ett sådant spel.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Coolt! Har precis beställt Svavelvinter och när jag satt mig in i det kommer jag helt klart vilja slänga mig in i detta.
 
Top