Nekromanti Svartkonstnär?!

Elesdet

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
11
Hej jag skulle vilja ha lite bra anledningar till varför man kan spela en svartkonstnär.

Jag vill väldigt gärna ta mig an Rollen som en svartkonstnär. Som vandrar mellan god & ond. anledningen till varför man valt den mörka konsten ska vara pga avvisning från ordo magica. Men istället för att kämpa och få bli novis. Så valde man den lätta vägen och gå till dom som gärna utnyttjar en :)

Kan ni komma med lite roliga idéer?
Värderingar?
Intressant bakgrunds historia?
Generella åsikter?

Ingenting är såklart hugget i sten :) alla idéer och förslag uppskattas ( gällande varför man blev svartkonstnär )

Mvh Grim Rosenbeck ( blivande svartkonstnär )
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Några olika svartkonstnärer:

1. Du råkade mörda någon du älskar och nu söker du dig till svartkonsten för att rätta till ditt misstag. Ditt mål är att besegra döden, mänsklighetens äldsta fiende. Vad gör det om du måste göra lite dåliga saker på vägen?

2. Ren pragmatism. Man gör exakt det man behöver för att nå sina mål, man njuter inte av att det är dåligt och man minimerar risker. Svartkonst var helt enkelt det lättaste och bästa sättet att nå sina mål. Spela karaktären som en fullständig sociopat.

3. Hej dude, mina föräldrar var svartkonstnärer och jag föddes på ett mörkt altare. Det här är bara the family business. Och man tar aldrig sida mot familjen.

4. Rädsla driver en. Man är så jävla rädd för att vara ett offer att man gör ALLT för att inte vara ett offer.

5. Om jag måste vara en bonde en enda månad till kommer jag mörda alla. ALLA. Jag måste härifrån, enda sättet är att bli en äventyrare och enda sättet att bli en äventyrare är tydligen svartkonst.

6. Värsta tonårsupproret någonsin. Fuck you wizard dad!
 

Elesdet

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
11
Gillar helt klart nr 1.
Frågan är då, hur nåde Grim fram till denna kunskap?
Sålde han sig för kunskap?

Famlade han runt i oviso en längre period med dåligt samvete? Tills han en dag snubblar över en ockult bok?

Kanske var det redan någon i familjen han har hört om. Som lämnade dom för att bruka det mörka kraften?

Ursäkta om jag är jobbig :) älskar bara och skriva bra bakgrunds historier!

Sen undrar jag även vad den allmänna bilden av dom är? Bara för man studerar deras magi/lärdom. Så behöver ju inte det per automatik betyda att man använder den till ren ondska? Även om krafterna i sig pratar sitt egna språk.

Bekämpa eld med eld liksom?

Hade tänkt mig att Grim ska vara ambrisk med +50 daler att börja med ( nobel ) & förhoppningsvis ha ett hus i tistla fäste ( beroende om SL går med på det ) ;P
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Är han en adelsman tänker jag att det borde vara rätt lätt att få tag på förbjuden kunskap. Man är kompis med någon Casanova eller De Sade typ som har böckerna bara för att det är coolt att ha något förbjudet men som som mest dabblar och antagligen inte ens har läst dem utan använder dem för att impa på folk de vill ligga med. Så man köper någon bok från den snubben som tror man ska göra samma.. Fast man börjar faktiskt använda det. Då har man också ett dekadens inslag med orgier, droger och alldeles för liberal litteratur. Och då har man ju kontakter med folk som kan fixa prostituerade och droger redan så de kan säkert svinga en svartkonstbok för rätt mängd pengar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Du kan ju kombinera dem lite. Säg att du har ett syskon som du älskar mycket djupt men som du vet håller på med "något skumt om nätterna". En dag hör du en kraftig smäll från deras lilla skyffe och när du kommer dit ligger dem döda på golvet, något gick hemskt fel. Men du ser också några lösa plankor i golvet och när du lyfter dem hittar du ett par böcker och några brev.

Böckerna behandlar svartkonst och breven talar om ett sätt att återuppväcka de döda och tala med deras andar. I breven står också namnet på den som ditt syskon har talat med.
Där har man en kontakt att söka upp för att lära sig mer om inte böckerna duger nog till. Vad de blir för en läromästare sen är ju ett äventyr i sig...
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Nyfikenhet! Du är inte ond, inte heller särskilt makthungrig. Du är bara nyfiken på det förbjudna. Vissa skulle kanske kalla dig rebellisk, och så kan det kanske vara, men framför allt är det den kittlande känslan av att utforska något mörkt och farligt som driver dig.
 

Elesdet

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
11
Plockar lite här och där av idéerna so far.
Hur ska man försvara sig i en verbal konflikt?

Exempel

1. Häxjägare som är övertygad om att man studerar den mörka kraften

2. Prios tjänare, nitiska & hårda

3. Vanliga äventyrare som gärna dödar lite "ondska" ( klassiska RP )

4. Vanliga medborgare

5. Svartkonstnärerna. Vad tycker dom om att man använder sig av deras lära, men inte tjänar deras syfte?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Elesdet;n105311 said:
Plockar lite här och där av idéerna so far.
Hur ska man försvara sig i en verbal konflikt?

Exempel

1. Häxjägare som är övertygad om att man studerar den mörka kraften

2. Prios tjänare, nitiska & hårda

3. Vanliga äventyrare som gärna dödar lite "ondska" ( klassiska RP )

4. Vanliga medborgare

5. Svartkonstnärerna. Vad tycker dom om att man använder sig av deras lära, men inte tjänar deras syfte?
Huvudtaktiken är att se till att ingen vet att du är en svartkonstnär. Om du hamnar i en verbal konflikt har du redan gjort någonting väldigt, väldigt fel. Vad som är viktigt att tänka på här är att om du är en del av en äventyrargrupp så måste de acceptera din livsstil. Att leva en ständig lögn mot folk som man måste lite på 100% kommer inte fungera i längden.

1. Du är 100% skyldig till det här. Så säkra att de inte berättat för någon annan eller att du vet vem som vet så att du kan mörda dem.

2. Samma som med Häxjägare fast du bör vara snabbare med att tillgripa mundant våld för då kanske ingen fattar att en svartkonstnär är i närheten.

3. Det här är de mest lätt korrumperade människorna i världen. Erbjud dem en vinst och så har du dem. Hota inte, Murderhobos svarar inte bra på det.

4. Skräm dem och hota dem. Det finns vissa tillfällen där man kan sälja sina tjänster, skapa allianser eller kan förföra någon till ens sida. Men det är undantag. Skräm och hota om du inte kan mörda dem och komma undan med det.

5. Mörda dem om du inte kan lära dig från dem. I så fall lär man sig först och mördar sedan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,819
Location
Göteborg
Fast om man vill spela en svartkonstnär som "vandrar mellan god och ond" kan man ju inte springa runt och mörda folk stup i kvarten. Då blir det ju ingen balansgång. Det känns också svårt att få de andra rollpersonerna att acceptera ens livsstil om man håller på så. Bättre att fly, ljuga, skylla ifrån sig. Ibland låta det gå överstyr. Att faktiskt mörda någon borde ju vara en rätt traumatisk upplevelse, men så kan man spela på den där känslan av "Herregud, jag tyckte om det".

Har man redan mördat några stycken så är ju balansgången över, liksom. Du är en mördare och psykopat, och om dina vänner accepterar detta är de också rätt hemska människor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Genesis;n105320 said:
Fast om man vill spela en svartkonstnär som "vandrar mellan god och ond" kan man ju inte springa runt och mörda folk stup i kvarten. Då blir det ju ingen balansgång. Det känns också svårt att få de andra rollpersonerna att acceptera ens livsstil om man håller på så. Bättre att fly, ljuga, skylla ifrån sig. Ibland låta det gå överstyr. Att faktiskt mörda någon borde ju vara en rätt traumatisk upplevelse, men så kan man spela på den där känslan av "Herregud, jag tyckte om det".

Har man redan mördat några stycken så är ju balansgången över, liksom. Du är en mördare och psykopat, och om dina vänner accepterar detta är de också rätt hemska människor.
Nah. Du kan döda ganska många människor och fortfarande vara en karaktär som vandrar mellan gott och ont. Speciellt i dagens media klimat. Jorg Ancrath från Prince of thorns och Jaime Lannister från Game of thrones är båda fantasy karaktärer som "vandrar mellan gott och ont" och mördar och våldtar folk.

Men karaktären som man vill imitera här är Johannes Cabal från The Necromancer serien som håller på med ond och förbjuden magi på ett så vettigt sätt som möjligt:

“Johannes Cabal disliked many things, despised fewer, loathed fewer still, and reserved true hatred for only a handful. Understanding how intense his personal definition of 'dislike' was, however, gives some impression of how hot his hatreds ran. This is a man who had, after all, shot men dead for making him faintly peeved.”
Vill du syssla med Svartkonst måste du mörda lite motherfuckers. För de kommer försöka mörda dig för att du är en svartkonstnär. Så se till att ingen vet och om de vet är det bäst att du kan kontrollera dem eller så måste du mörda dem.
 

Elesdet

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
11
Det är mycket och tänka på! Mamma Mia!
Men det här med acceptans kommer jag nog inte få, jag överväger ifall fängelsestraff kan ha varit aktuellt, och nu fått tillfället att agera dubbel agent.

" du ska in i davokar och tjäna vårat syfte! Du ska hitta deras högsäte! " präster och krigare kommer inget veta, och stupar du av idioti så kom det du förtjäna. Sviker du oss så kommer drottningens jägarkår att hitta dig. Osv osv

Tror ni något sånt skulle vara möjligt? Det ger honom ju även en bra orsak till att ansluta sig till en grupp?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Elesdet;n105328 said:
Det är mycket och tänka på! Mamma Mia!
Men det här med acceptans kommer jag nog inte få, jag överväger ifall fängelsestraff kan ha varit aktuellt, och nu fått tillfället att agera dubbel agent.

" du ska in i davokar och tjäna vårat syfte! Du ska hitta deras högsäte! " präster och krigare kommer inget veta, och stupar du av idioti så kom det du förtjäna. Sviker du oss så kommer drottningens jägarkår att hitta dig. Osv osv

Tror ni något sånt skulle vara möjligt? Det ger honom ju även en bra orsak till att ansluta sig till en grupp?
Jag är direkt skeptiskt ifall gruppen inte vet vad du är. Vet gruppen är allt bra :)
 

Elesdet

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
11
STORA problemet jag har är en rese.
Han är en fanatisk krigare som är helt hjärntvättad! Vi spelar just nu första delen i väktarens vrede... Och allt har gått precis åt helvete pga dessa prios män.. Vill inte gå in i detalj då der blir spoiler. Så det är egentligen dom jag måste ta mig igenom :) men min barbar monsterjägare (Styggelse) blir rätt svår att fortsätta spela pga dessa händelser!
 
Top